Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Rossi
Själv har jag alltid en bok på gång och ska just börja på Glasbruket av Arnaldur Indridason.
Magdis
Jag läser nästan bara facklitteratur och trädgårdstidningar men nu i sommar skulle jag gärna vilja läsa någon skönlitteratur. Hoppas på att få många bra tips i den här tråden! smile.gif
Heddas matte
"oh jerusalem" av laurie r king - favorit i repris
zaaritha
Umberto Eco: "Gårdagens ö", men den är--i mitt tycke-- inte så
värst bra!!
Heddas matte
zaaritha - håller med.. rosens namn är hans bästa tycker jag.
zaaritha
Absolut--den sträckläste jag!
ninnisky
"Till kanten av himlen" av Anhua Gao - sådär... men ska igenom den!
Ophelia
Jepp. Lär mig läsa igen. Gillar thrillers och läser en bok av John Connolly "De som dödar" parallell med "Vår trädgårdsbok" av C. Kvant och I. Palmstierna

biggrin.gif biggrin.gif
Anki på Öland
Torey Haydens Spökflickan
Anki
zaaritha
Ja--den är också en bra bok........
Hannele
Alla trädgårdsintresserade (finns det såna här?)
kan njuta av Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistère.
netaave
Kära Agnes av Håkan Nesser
zaaritha
hannele; en jättebra bok!!
vihemma
Just nu Dean R Koontz - När månen skiner.
Sträckläste Kung Lear innan.

Gillar också Willy Josefsson´s böcker, Annars ganska bred smak.
Berit
Damen med enhörningen. Av Tracy Chevalier.

" I ett specialinrett rum på Musée National du Moyen Åge i Paris hänger sex världsberömda medeltida vävnader: Damen med enhörningen. De visar hur en ung jungfru tämjer en enhörning med hjälp av de fem sinnena, men historien om deras tillkomst är mycket lite känd.

Inspirerad av dessa konstverk har Tracy Chevalier skrivit en lika lysande roman som Flicka med pärlörhänge, där utgångsgpunkten var en känd målning av Vermeer". smile.gif

mvh
Berit
Åsa - Alingsås
Burpojken av Torey Hayden. De är riktigt intressanta, hennes böcker, och det är dessutom intressant att se hur annorlunda jag läser dem nu när jag fått egna barn jämfört med första gången (då jag inte hade några barn).
KURT
I boken "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist, får man veta vad som händer med en vampyr som går in i ett hus utan inbjudan!

råse-marie
Torey Hayden skriver MYCKET gripande böcKer .
Den första jag läset av henne var "Rosario är död "
En fruktansvärd bok och jag tänker på den ännu .
En bok man inte vill fortsätta läsa för den är SÅ hemsk sad.gif
( men jag läste den ändå )

Alla hennes böcker är ju läsvärda tycker jag - många gripande
livsöden .

Sen har jag favortier som Jan Fridegård ALLTID bra wub.gif
mycket deckare .....massor med spänning ..... smile.gif biggrin.gif wub.gif
Ralf
Jag läser en sagobok som heter " Det harmoniska äktenskapet".
fruberglund
Läser och läser...tja, inte regelbundet. Just nu tittar jag mest i böcker om bebisar, att föda osv.

Har massor med böcker som jag "borde" läsa och som jag vill läsa men just nu tycker jag trädgården går i första hand. Vill försöka hinna med så mycket som möjligt i år för nästa år lär jag nog inte hinna så mycket med en liten bebis på armen biggrin.gif
Hannele
Grattis, fru Berglund.
Maria i Helsingborg
Jag läser om (några år sedan sist) "Flugornas herre" av William Golding.
fruberglund
CITAT (Hannele @ 12-06-2005, 11:01)
Grattis, fru Berglund.

Tack smile.gif

Trodde det var allmänt känt här på forumet nu men det finns visst de som missat att frugan ska bli mamma smile.gif
cic
"Vita bergens barn" Per-Anders Fogelström.

Sen ska jag läsa "Fallet G" Håkan Nesser.
Lassila
O glasbruket den var bra läste den i vintras när jag var i thailand. Nu sitter jag faktiskt med en gammal (allt är relativt) klassiker, Allistair Maclean's Natt utan slut. har läst den flera varv men det är bra att ha sådan böcker när man är på resa, sitter faktiskt på arlanda på väg hem och kunde inte motstå att titta in och se vad som händer..... rolleyes.gif
Jill-Ulrika
Vet inte om man får prata om sånt härinne tongue.gif
Men senast lästa bok för min del är Cityodling (och ja, jag läste den från pärm till pärm men det var efter att jag först mest tittat på de inspirerande bilderna och läst bildtexter och "fotnötter")
Senast lästa skönlitterära roman var "Da Vinci koden" spännande men i övrigt *urk* Tycker lite synd om guiderna i Paris och på Louvren som antagligen varje dag måste göra turister nedslagna eftersom delar av vad de läst i boken inte stämmer med verkligheten rolleyes.gif
Heddas matte
nu byter jag bok (efter en stund på terassen) tror att jag ska läsa om nån halvsunkig fantasyserie - typ sagan om belgarion eller nåt..
zaaritha
Tycker att "Belgarionböckerna" är bra fantasy!
jendah
CITAT (zaaritha @ 12-06-2005, 17:39)
Tycker att "Belgarionböckerna" är bra fantasy!

Håller med smile.gif

Senast lästa... Diana Gabaldon "Lord John & Kärlekens Ljuva Plåga"
Hmpf...

Just nu DaVincikoden... fast jag kommer inte igång alls, så vi får se om jag byter...
Heddas matte
eller kanske.. när jag nu började tänka på fantasy... man kanske skulle läsa om sagan om ringen? det var ett tag sen..
violina
Precis färdig med "Jag älskade honom" av Anna Gavalda. Tankeväckande om att stanna kvar eller inte i förhållande som mest går på rutin. Annars har jag läst det mesta av Jan Mårtensson och Karin Fossum. Favoriter bägge två. Rötter är en klassiker som går att läsa mer än en gång.
kristerh
Håller på att "läsa" ljudboken Änglar och demoner.
krister
*Eko*
Näämen jag håller på att skriva en
farbror B
Just avslutat In the Night Roomav Peter Straub, en skräck/thrillerförfattare. Prova gärna hans böcker!
Börjat på Surgeon av Tibbet, en historia om en otäck seriemördare..
amaira
Har precis läst ut "Miss Beatrice" av Dorothy Eden. En bra underhållningsbok tycker jag. Har läst den förut för länge sedan, för jag har den i bokhyllan.


Den näst sista boken jag läste heter "Livläkarens besök". en historisk roman av Per-Olof Enqvist (1999). Hu, vilken lysande gripande bok!! Otäck så det går kalla kårar utefter ryggraden, och ändå så varm och kärleksfull.

Ur en recention på nätet:
CITAT
När Christian den sjunde ärvde tronen av sin far var Danmark en föråldrad feodal stat som befann sig i en djup kris. Det var också ett land där kungen officiellt var enväldig, men där det under en längre period i själva verket varit ämbetsmannakåren som styrt.

För att de skulle kunna fortsätta med det även efter kung Frederiks död var det nödvändigt att försätta tronföljaren Christian i så dålig psykisk kondition att det blev omöjligt för honom att regera.

Enquist skildrar den från början intelligente pojkens "uppfostran" på ett sätt som sänder kalla kårar utefter ryggraden.
Sakta växer bilden fram av ett förvirrat barn som skrämts in i sinnessjukdom och total underkastelse. Han torteras på det mest raffinerade sätt tills han sjunker ner i en värld full av vanföreställningar och raseriutbrott.

För att ta hand om kungen anställs en livläkare vid namn Johann Friedrich Struensee. Struensee vinner till hovmännens förargelse Christians förtroende, och det dröjer inte länge innan det är han som sköter det praktiska maktutövandet.

I rasande takt börjar Struensee reformera Danmark i enlighet med upplysningens idéer. Detta tillsammans med det faktum att han inleder en kärlekshistoria med drottning Caroline Mathilde, får snart de konservativa med hovmannen Guldberg i spetsen att ge sig ut på krigsstigen för att störta honom.


Det är en av de definitivt bättre böcker jag läst. Enqvist har ett säreget berättarspråk som det viserligen tar lite tid att komma in i - men sedan är man trollbunden.
renate
Jag är inne på Wexford deckare,läser Protest till döds av Ruth Rendell.
Plus mia trädgårdstidningar.
Berit
Vilken bra tråd, här kan jag få tips tongue.gif .

Har precis avslutat en bok och skall börja med nästa:

"Elva minuter" skriven av Paulo Coelho. Har någon läst den? rolleyes.gif

mvh
Berit
mamamaggan
Läser just nu " Samtal med Gud" av Neale Donald Walsch. Fick tipset av Maria i Helsingborg för ett tag sedan.

Sedan har jag ögnat/skummat igenom " Frukt och bär" av Åke Truedsson. Hittade en hel del intressant.

Har en hel hög med böcker som ska läsas bl a "Tjuvarnas Marknad" av Jan Guillou, " En midsommarnattsdröm" , "Hamlet" och "Othello" av allas vår William Shakespeare , " Vem är det som bestämmer i ditt liv?" av Åsa Nilsonne.
GoSatta
Samtal med gud gillade jag, hål ldig bara borta från 2:an å 3:an å alla dom andra för det förstör en stor del av charmen med ettan.

Själv läser ajg den tatuerade flickan av joyce carol oates, rätt skum bok å har ignen aning om om ja gillar den eller ej ännu.
gunvor
läser om gamla favoriter

'John Irwing " Garp och hans värld" - i förra veckan och denna veckan är det
Erica Jongs "Rädd att flyga"

Gamla böcker som man läst och kan - är skönt på sommarn - man kan somna med dem - tappa dom på gräsmattan - inte bli ledsen om dom blir smutsiga eller skadade - dom har ju varit med länge!
groowymama
Konstböcker gäller för mig smile.gif
Rossi
Jag har nu läst ut Glasbruket och kan rekommendera den. En lättläst, trovärdig vardagskriminalroman med välskildrade personbeskrivningar.

Nu har jag börjat att läsa Rödluvan av den norska kriminalförfattarinnan Unni Lindell (mycket bättre än Karin Fossum enligt min mening ....). Har inte hunnit så långt på Rödluvan men inledningen var mycket fängslande.

Så här lyder baksidestexten:

"Jag mördade den första mannen då jag var fjorton. Sedan kunde jag inte sluta. Farliga män finns det många i världen. Men det finns också ett fåtal farliga kvinnor. Jag är en av dem!«

Judith, Lisbet och Carol växer upp hos sin mormor eftersom deras mor inte förmår att ta hand om dem. Genom livet bär de ett minne av en trasig barndom och en känsla av utanförskap. Men de små flickorna blir äldre och är snart vuxna kvinnor. Lisbet blir barnmorska och Judith fotograf medan Carol bara är alkoholiserad och misslyckad.
Men vem av dem är kvinnan som mördar män?
Deras vardagsliv ger inga ledtrådar, men genom deras relationer till omvärlden kommer vi närmare och närmare svaret. Så småningom avslöjas vem av systrarna det är, och vi följer henne i varje isande ögonblick när hon undanröjer de obehagliga män som plågar hennes tillvaro. Till slut kommer så en pensionerad polisman henne på spåren…

Rödluvan är en spännande och suggestiv kriminalthriller som avtecknar sig mot en fond av snö, is och vacker nordnorsk natur. Men handlingen är också stundtals förlagd till såväl Oslo som Island."
Lassila
Läser nu den senaste av Ian Rankins böcker om Kommisarie John Rebus Fleshmarket close. Verkar riktigt lovande, sleep.gif
kristina_tj
Jag håller på att läsa klart "Kallocain" av Karin Boye, som vi skulle läst i skolan (litt. vet.) i våras, och som jag inte hann klart med (den enda jag slarvade med, jag lovar) rolleyes.gif

Sen tänkte jag läsa "Världens dåligaste språk" av Fredrik Lindström i sommar också. Tänkte att en blivande svensklärare borde ha läst den.

Annat jag tänkte hinna med är Hjalmar Söderberg: Martin Bircks ungdom, Da vinci koden (alla pratar ju om den och man måste ju hänga med) och kanske resten av "stad-serien" av Fogelström
Rossi
CITAT (Lassila @ 17-06-2005, 11:00)
Läser nu den senaste av Ian Rankins böcker om Kommisarie John Rebus Fleshmarket close. Verkar riktigt lovande, sleep.gif

Har den på lager men har inte kommit så långt än. Du får berätta vad du tyckte sen!
farbror B
CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 12:05)
CITAT (Lassila @ 17-06-2005, 11:00)
Läser nu den senaste av Ian Rankins böcker om Kommisarie John Rebus  Fleshmarket close. Verkar riktigt lovande, sleep.gif

Har den på lager men har inte kommit så långt än. Du får berätta vad du tyckte sen!

Jag gillade den!
Rebus är en sån där stereotyp gammal kommissarie, överviktig, röker jämt och dricker en massa, men han har hjärtat på rätt ställe och författaren
skriver bra! smile.gif
m-l södra halland
CITAT (farbror B @ 13-06-2005, 09:11)
In the Night Room[/b][/i]av Peter Straub, en skräck/thrillerförfattare. Prova gärna hans böcker!
..

ska vara en pseudonym för Stephen King har jag läst!
mvh
Rossi
CITAT (m-l södra halland @ 17-06-2005, 12:11)
CITAT (farbror B @ 13-06-2005, 09:11)
In the Night Room[/b][/i]av Peter Straub, en skräck/thrillerförfattare. Prova gärna hans böcker!
..

ska vara en pseudonym för Stephen King har jag läst!
mvh

Ja, det har jag också hört!
farbror B
Nej nej, nu har ni faktiskt fel!

Peter Straub och Stephen King är dock goda vänner!
de skriver ofta böcker som liknar varandras och syftar ibland på varandras verkk i sina egna..

De har skrivit två böcker tillsammans:
Talismanen
Svarta Huset
carol
Jag läser Kamratfesten av gamla go'a Dorothy L Sayers. Har inte kommit så långt än för mest sitter jag med näsan i Orkidéeboken och div tidningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon