Full version: skaraborgare!
gunvor
någon som såg TV4as lokalnyheter i kväll - björnen hade dödat en kalv - björnen lär vara på väg norrut - men jag missade totalt var i Skaraborg!
Så är det när man flaxar mellan kanlerna!
*Felix matte*
Såg av förklarliga skäl inte dina lokalnyheter men så här skriver fyran om innehållet ikväll.

Björn siktad nära Skaraborg

För andra gången på 150 år har en björn siktats i närheten av Skaraborg.
I förra veckan revs en kalv till döds på en gård norr om Fristad och häromdagen sågs en björn i skogarna kring Vårgårda.
Och för kalvens ägare har björnens framfart ställt till stora problem.

- Det var där borta. När jag fick veta att kanske var en björn blev jag rädd. Tänk om han suttit där och ätit när jag kom här. Då vet man inte vad som kunde hänt, funderar Örjan Stensson, bonde på Tämta Farstorp norr om Fristad.

Nej, det var ingen vacker syn som mötte Örjan Stensson i torsdags. Kalven var svårt riven och uppäten och dessutom hade björnen skrämt flera av hans kvigor till skogs och två av dem är fortfarande borta.

-Det jag är förbluffad över är att kalven är så kraftigt äten. Det som tyder på björn är just ätandet och angreppssättet, säger Tommy Berglund, besiktningsman vid Länsstyrelsen.

Björnen sågs senast någon mil norr om gården, men skulle den återvända finns risk att den skjuts. För trots att det är olagligt och trots att bonden Stig Engdahl så sent som för en månad sedan dömdes till fängelse för att ha skjutit en varg som rivit hans får, räds Örjan inte att ta till vapen för att skydda sina djur.

- Det är svårt, men jag tror nog att driften att skjuta går före paragraferna i det här fallet, säger Örjan Stensson.

Björnen som är den blott andra som siktats så här långt söderut på nära 150 år tros nu vara på väg norrut igen.

gunvor
Tackar - det är ca 4 mil bort! Norrut blir lite närmare.
Det gäller att ha digitalkameran med när man går ut!
Undrar vad man skulle göra om han plötsligt stod är o plirade med sina små ögon?
Förmodligen inte fotografera - behärskad långsam promenad till bilen !
Berith
Fortfarande inte i Skaraborg, även om det nämns i radio/TV Skaraborg.

Tidigare diskussion. smile.gif
*Felix matte*
Sjuhäradsbygden unsure.gif
Berith
Japp! alltså Älvsborg. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon