När jag kom hem så grävde jag en stor grop som jag fyllde med matjord, samt vattenfyllde helt och sänkte ner trädet + kruka. Sedan efter nån timme så hade vattnet sjunkit undan och jag fyllde på med mera jord och packade rejält. Allt enligt kostens regler. När det gäller dränering, tomten är nylagd och har ca 80 cm fyllnad och under där ligger det dränering (sten).
Den dagen jag planterade och de tre efterföljande dagarna var det soligt och varmt och då fick trädet ungefär en vattenkanna om dagen... men sen började det regna.... regnet höll på i en 3-4 dagar... (och gjorde så min damm svämmade över iaf). Därfter var det soligt väder i ca 3 dagar med ca 20-25 grader... det var då trädet började gulna och tappa blad. Jag ringde till plantskolan och frågade vad som händer... och man ville jag skulle undersöka hur trädet stod... och jag stack ner en grep och ruckade försiktigt på rotklumpen. Och märkte att det var väääldigt fuktigt där, och luktade lite surt. Då fick jag rådet att lyfta upp trädet, lägga ett lager dränering (sand) och sen sätta tillbaka det. Det gjorde jag... men löven var borta. Det sista rådet jag fick var att se om det tar sig detta året... och det har det INTE gjort... så nu ringde jag plantskolan och berättade hela historien... Och de tyckte inte alls det var självklart att detta skulle gå på garantin... men erbjöd sig att betala halva summan *av frikostighet*
Då ställer jag mig frågan.... NÄR är det tänkt att växtgarantin ska gälla? För det är ju totalt omöjligt för mig som kund att BEVISA att jag inte har följt deras skötselråd och att jag har misskött trädet. Jag anser att jag gjort allting som står i min makt för att det stackars trädet skulle överleva. Sedan sa man på att när man planterar mitt i sommaren så får man "skylla sig själv" och "det kan gå så ibland"... men då ställer jag mig frågan... är det då rätt att överhuvud taget ge nån garanti då??????? Eller att sälja ett träd utan att ge nån sorts varning, typ "köp på egen risk - garantin kommer förmodligen inte att gälla"...
Det jag är mest negativ är att man är jättesnabb att dela ut garantilappar, men när det sen gäller då är det näst intill omöjligt att få rätt... Och att garantibeviset är motsägelsefullt gör ju inte saken bättre Ex:
CITAT
vill växten inte ta sig trots att köparen följt givna anvisningar har köparen rätt att få en ny felfri växt
sedan står det ocksåCITAT
garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet såsom mekaniska skador... extrem kyla eller torka, dålig dränering
Då räcker det att butiken säger "du har dränerat för dåligt" (vilket de i princip sa till mig) så går de fria från allt ansvar.... jag tycker att denna sortens garanti är ganska värdelös.
Det man i princip kan räkna med att få ersättning för är buskar och träd som är sjuka från början... och vem köper ett sånt träd??
vad tycker ni??? är det bara jag som tycker att denna sortens växtgarantier luktar surt?
/Henrik