MrNorth
Jag har inhandlat en himla massa buskar träd och blommor till min trädgård, både lätta och svåra sorter (jag har zon 1) ... och förra året i juli köpte jag en bok som jag planterade i soligt läge. Och de som kommer ihåg juli förra året vet att det regnade som bara den. Det enda råd jag fick vid köpet (jag frågar alltid om det är nåt speciellt med växten) var att jag skulle dränka den och gräva en stor grop.

När jag kom hem så grävde jag en stor grop som jag fyllde med matjord, samt vattenfyllde helt och sänkte ner trädet + kruka. Sedan efter nån timme så hade vattnet sjunkit undan och jag fyllde på med mera jord och packade rejält. Allt enligt kostens regler. När det gäller dränering, tomten är nylagd och har ca 80 cm fyllnad och under där ligger det dränering (sten).

Den dagen jag planterade och de tre efterföljande dagarna var det soligt och varmt och då fick trädet ungefär en vattenkanna om dagen... men sen började det regna.... regnet höll på i en 3-4 dagar... (och gjorde så min damm svämmade över iaf). Därfter var det soligt väder i ca 3 dagar med ca 20-25 grader... det var då trädet började gulna och tappa blad. Jag ringde till plantskolan och frågade vad som händer... och man ville jag skulle undersöka hur trädet stod... och jag stack ner en grep och ruckade försiktigt på rotklumpen. Och märkte att det var väääldigt fuktigt där, och luktade lite surt. Då fick jag rådet att lyfta upp trädet, lägga ett lager dränering (sand) och sen sätta tillbaka det. Det gjorde jag... men löven var borta. Det sista rådet jag fick var att se om det tar sig detta året... och det har det INTE gjort... så nu ringde jag plantskolan och berättade hela historien... Och de tyckte inte alls det var självklart att detta skulle gå på garantin... men erbjöd sig att betala halva summan *av frikostighet*


Då ställer jag mig frågan.... NÄR är det tänkt att växtgarantin ska gälla? För det är ju totalt omöjligt för mig som kund att BEVISA att jag inte har följt deras skötselråd och att jag har misskött trädet. Jag anser att jag gjort allting som står i min makt för att det stackars trädet skulle överleva. Sedan sa man på att när man planterar mitt i sommaren så får man "skylla sig själv" och "det kan gå så ibland"... men då ställer jag mig frågan... är det då rätt att överhuvud taget ge nån garanti då??????? Eller att sälja ett träd utan att ge nån sorts varning, typ "köp på egen risk - garantin kommer förmodligen inte att gälla"...

Det jag är mest negativ är att man är jättesnabb att dela ut garantilappar, men när det sen gäller då är det näst intill omöjligt att få rätt... Och att garantibeviset är motsägelsefullt gör ju inte saken bättre Ex:

CITAT
vill växten inte ta sig trots att köparen följt givna anvisningar har köparen rätt att få en ny felfri växt
sedan står det också

CITAT
garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet såsom mekaniska skador... extrem kyla eller torka, dålig dränering



Då räcker det att butiken säger "du har dränerat för dåligt" (vilket de i princip sa till mig) så går de fria från allt ansvar.... jag tycker att denna sortens garanti är ganska värdelös.

Det man i princip kan räkna med att få ersättning för är buskar och träd som är sjuka från början... och vem köper ett sånt träd??


vad tycker ni??? är det bara jag som tycker att denna sortens växtgarantier luktar surt?

/Henrik
KURT
Om de skall hävda att du inte följt anvisningarna så måste de i alla fall komma ut till dig och göra en besiktning.
MrNorth
Fick som svar att jag skulle gräva upp den och ta med in....
wacko.gif
/henrik
kristerh
Är det inte så att de måste bevisa att du misskött växten för att garantin inte ska gälla wink.gif och det kan bli svårt,
De flesta plantskolor som vill ha bra kundrelationer byter ut plantan utan att bråka, jag har tom fått byta en planta 2 år efter att jag planterat den.
krister
Hannele
CITAT (MrNorth @ 07-06-2005, 11:14)
Fick som svar att jag skulle gräva upp den och ta med in....
wacko.gif
/henrik

Med tanke på att ett hembesök av rörmokare kostar minst 1000 kr, så kan man förstå plantskolan.
henrik, vad gör du gratis?

Och billiga växter vill vi ha... det går inte ihop. wacko.gif
Betty
CITAT (MrNorth @ 07-06-2005, 10:09)
När jag kom hem så grävde jag en stor grop som jag fyllde med matjord, samt vattenfyllde helt och sänkte ner trädet + kruka. Sedan efter nån timme så hade vattnet sjunkit undan och jag fyllde på med mera jord och packade rejält.

Du tog väl bort krukan innan du fyllde på med mer jord...? huh.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 07-06-2005, 12:02)
Och billiga växter vill vi ha... det går inte ihop. wacko.gif

Jag tror inte man kan räkna med bra kvalitet om man dessutom inte vill betala nåt, visst jag köper oxså billiga plantor men om nån eller några dör så ingår det liksom, däremot om jag köper en dyr planta tycker jag man kan ställa krav.
krister
MrNorth
Självklart tog jag bort krukan....

Och trädet kostade 600 spänn...

Men med tanke på att jag säkert handlat för > 10000 spänn där så hoppas jag på full ersättning...

Självklart får de komma och titta om de vill jag har inget att dölja sad.gif ... men jag kan ju inte tvinga dit dem...?

Jag är inte den som brukar "bråka" om såna här saker men i detta fallet anser jag mig faktiskt ha rätten helt och hållet på min sida... och tycker det är mer eller mindre självklart att jag ska ha pengarna tillbaka om de verkligen står bakom sin växtgaranti.... om den är så otydlig och svårbevisad som de tycker så fyller den ju inte nån som helst funktion. Det blir lixom omöjligt för mig att ha rätt... Eftersom de kan slinka undan så lätt...

/Henrik
Caprice
Kruxet i din story är väl att det regnade så pass mycket...
Växtgarantin gäller om man gör som man ska enligt konstens alla regler, det regnar "som det ska", och trädet dör iaf...
borde växtgarantin gälla..

Men tokregnar det så blir det väl lite force majore över det, och för plantskolan så är det ett lätt sätt att ta sig ur situationen...

Men om man ska vara ärlig vet jag inte själv om jag tycker växtgarantin ska gälla... ?
Du gjorde inte fel, men i ärlighetens namn rår ju inte plantskolan heller för vad som hände... Det var antagligen inte fel på trädet när du köpte det...
Det var regnet som dödade trädet...


Svårt fall...


Caprice
MrNorth
Jo i mitt fall kan man väl tycka att naturens makter spelar in och det kan jag köpa... men det som jag gör "uppror" mot är just hela grejen med växtgaranti och hur himla enkelt det är för företaget att slinka undan. Om jag köper en buske för 1000 spänn, och får skötelrådet "vattna mycket" och växten dör räcker det att de säger "du vattnade för mycket, tyvärr garantin gäller inte"...

Vem faller egentligen bevisningen på? Nån som är insatt i lagarna?

/Henrik
kristerh
CITAT (MrNorth @ 07-06-2005, 13:37)
Självklart får de komma och titta om de vill jag har inget att dölja sad.gif ... men jag kan ju inte tvinga dit dem...?

Det kostar nog för mycket för dem att komma och inspektera, tippar på att du får ett nytt träd.
krister
SaraS
Stå på dig! Klart du inte ska ge dig i denna fråga. Har dom en växtgaranti så har dom. Fortsätt att vara artig och trevlig men ge dig inte en milimeter. Krävande kunder vinner för det mesta. huh.gif
Betty
Tycker även jag att du ska stå på dig. Om du nu är en sån stor kund så att du har
CITAT
säkert handlat för > 10000 spänn där
så borde de absolut ge dig ett nytt träd utan diskussion. Håller tummarna för dig.
Jan af Lisö
Jag hade en Magnolia Sieboldii som jag köpte på Zetas 2003 och som aldrig tog sig. Jag fick pengarna tillbaka från Zetas helt utan problem. Det var visst inte så ovanligt att plantskolorna (i Holland) beskar magnoliornas rötter så hårt att de inte hade någon chans att etablera sig.

Personligen så tror jag att man får vad man betalar för: Dyra och seriösa trädgårdshandlare lägger på marginal så de kan tillämpa etableringsgarantin, de som har låga priser har inte råd med det.

Vill också göra reklam för en intressant artikel om trädplantering (inte bara magnolia som det står i rubriken) som omkulkastar lite de "vanliga" planteringsinstruktionerna:
http://www.zetas.se
klicka på INSPIRATION & TIPS och därefter på PLANTERING AV TRÄD
kristerh
CITAT (Jan af Lisö @ 07-06-2005, 16:42)
Vill också göra reklam för en intressant artikel om trädplantering (inte bara magnolia som det står i rubriken) som omkulkastar lite de "vanliga" planteringsinstruktionerna:
http://www.zetas.se
klicka på INSPIRATION & TIPS och därefter på PLANTERING AV TRÄD

Vet inte om jag riktigt tror på det wink.gif trodde att maskarna tog hand om en del av gödningen och på så sätt ger tillb näring till plantan, men det där med att blanda grus det kan nog vara bra.
krister
Cilla
Henrik,
Bra att du tar upp frågan om de så kallade växtgarantierna! Jag har läst sådana från alla möjliga plantbutiker och har snackat med en hel del av dem för att höra vad de får tillbaka och vad de erästter. Gjorde detta i samband med att jag intervjuade butiker om deras försök att hålla bra kvaliet på fruktträd.

Det fanns helt klart ett mönster. Ju sämre material som såldes, desto mindre kunde kunderna få tillbaka när deras plantor vissnade. Ju högre kvalitet på plantorna i butiken, desto villigare tolkade man växtgarantierna till kundens fördel. Ju sjukare träd i butiken, desto mer föraktfullt talade man om kundernas låga kunskapsnivå och försök att luras. Ju friskare träd i handeln desto mer var handeln själva beredda att ta på sig fel som sina egna, även i fall där det var oklart vari felet låg. En seriös plantbutik tar också på sig att ha informerat fel eller otillfredsställande.

Växtgarantierna är olika och handeln skriver dem själva och det finns inget ställe per automatik att gå till om man vill överklaga deras tolkningar. Konsumentköpslagen har diskuterats i växtsammanhang, men jag känner inte till om man kommit till någon slusats om hur den ska gälla. Vore intressant om du ringde upp KO med ditt fall för att höra om de kommit fram till någonting, Henrik.

Eftersom inte trädgårdstidningarna eller annan media är särskilt intresserade av att granska seriositeten i trädgårdsbranschen tycker jag forum osm dessa är bra. Låt oss namnge plantbutikerna både när vi har goda och dåliga erfarenheter!

I övrigt är Zetas planteringsråd helt riktiga. De planteringsråd man får i butikerna där man ska gräva ett djupt smalt hål och där man lockas att till och med hälla köpt planteringsjord i hålet, ska man ha tur om träden klarar sig väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon