gunvor
Talade mat med en kompis i tel och kom in på "det äckligate som finns" och fann att det nog är kalakukko (elelr hur det nu stavas) - eller har jag blandat ihop det med ngt annat? Kalakukko är vad jag minns ngt fr Karelen - som en grovlimpa med mujkor i - mujkor är dom pyttesmå fiskarna som brukar finnas på finska smörgåsbord - små rökta med huvud o allt - gott. Men mujkorna i limpan är liksom kokta och sönderfallna och ögon ligger lite här o där.
Har inte finland ngn socialstyrelse eller liknande som talat om att murklor är giftigt - man äter det ju i Finland - man serverar det på restauranger och man vet hur man skall anrätta det - är det bara i Sverige som murklorna är giftiga???
I Finland gör man en massa gott av havtorn - växer det i sverige??? Jag köpte en dyr liten buske förra året - den var tre kvistar - nu är den bara en! Så några bär lär det dröja innan jag får.
*Felix matte*
Var kommer Murklorna in???

Saxat från nätet

Maträtten kalakukko består av fisk som är inbakad i en rund eller oval limpa. Brödskorpan fungerar då som en förpackning som kan innehålla hela små fiskar av abborre, siklöja, mört eller nors. Större fiskar som lax bör fileas först. Tack vare den skyddande skorpan förlorar inte fisken i smak eller konsistens under tillagningen

sade jag som inte har Finska rötter tongue.gif
gunvor
Tackar - murklorna - jag hur dom kom in - bara allmänt tänkande på mat i Finland.

Det kanske inte är meningen att man skall äta brödet/förpackningen??
*Felix matte*
CITAT (gunvor @ 06-06-2005, 22:29)
Det kanske inte är meningen att man skall äta brödet/förpackningen??

Ingen aning rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 22:25)
Maträtten kalakukko består av fisk som är inbakad i en rund eller oval limpa. Brödskorpan fungerar då som en förpackning som kan innehålla hela små fiskar av abborre, siklöja, mört eller nors. Större fiskar som lax bör fileas först. Tack vare den skyddande skorpan förlorar inte fisken i smak eller konsistens under tillagningen

sade jag som inte har Finska rötter tongue.gif

Felix matte glömde fläsket, man ska ha med både fisk & fläsk.

Självklart ska man äta brödet/förpackningen!
(Slänger ni pajskalet???? unsure.gif)

hälsar
en som aldrig smakat på kalakukko
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 22:45)
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 22:25)
Var kommer Murklorna in???

Saxat från nätet

Maträtten kalakukko består av fisk som är inbakad i en rund eller oval limpa. Brödskorpan fungerar då som en förpackning som kan innehålla hela små fiskar av abborre, siklöja, mört eller nors. Större fiskar som lax bör fileas först. Tack vare den skyddande skorpan förlorar inte fisken i smak eller konsistens under tillagningen

sade jag som inte har Finska rötter tongue.gif

Felix matte glömde fläsket, man ska ha med både fisk & fläsk.

hälsar e
en som aldrig smakat på kalakukko

Uääck!!! Fläsk också ohmy.gif

har inte heller smakat och är inte ett dugg ledsen för det tongue.gif
Ljusalfheim
ååååh det är så gott!! wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Ljusalfheim @ 06-06-2005, 22:51)
ååååh det är så gott!! wub.gif

Ja där ser man... Smaken är som.... biggrin.gif

Beror väl på vad man är van vid sen barnsben... tror jag rolleyes.gif biggrin.gif
*solis*
---
Hannele
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 22:53)
Beror väl på vad man är van vid sen barnsben... tror jag rolleyes.gif  :D

Ja, så är det med mycket. (Fast själv har jag ändrat smak många gånger. sleep.gif )
Kattgräs
CITAT (gunvor @ 06-06-2005, 22:19)
I Finland gör man en massa gott av havtorn - växer det i sverige??? Jag köpte en dyr liten buske förra året - den var tre kvistar - nu är den bara en! Så några bär lär det dröja innan jag får.

Ja, havtorn växer i Sverige. Havtorn från Den virutella floran.

Inte direkt vanlig, men den växer här och var på havsstränder, särskilt på ostkusten.

Bären är goda och lär vara väldigt nyttiga (C-vitamin). smile.gif
gunvor
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 22:53)
CITAT (Ljusalfheim @ 06-06-2005, 22:51)
ååååh det är så gott!!  :wub:

Ja där ser man... Smaken är som.... biggrin.gif

Beror väl på vad man är van vid sen barnsben... tror jag rolleyes.gif biggrin.gif

Ja det är väl lite som surströmming och islänningarnas gravade haj - har man väl provat så vet man!
Anma
Kalakukko är jättegott! Iallafall "förpackningen", det blir så mojsigt på insidan av brödet! tongue.gif
Vad jag hört är Kalakukko Savolax (Savonmaa) landskapsrätt, om inte mormor har snurrat till det helt, men hon borde ju veta, hon är från Kuopio.

Mums är det iallafall, mormor brukade tillaga den med strömming i och ingen fläsk så långt ögat nådde...

Denna tråd väcker barndomsminnen... wub.gif

Kalakukko=fisktupp...
mulle
Eftersom min man är en äkta karelare har jag ätit äkta hemlagad kukko många gånger. Inte bara tupp med fiskfyllning utan också tupp med rotfrukter och kött. (kala=fisk, kukko=tupp)
Svärmors kukko är super-, super-, supergott! Och helt annat än de läbbiga varianter som säljs i butiker och på torgen till turister!
Det är en konst att göra en riktig kukko. Brödet (rågsurdeg) måste vara av exakt rätt tjocklek och gräddas i exakt rätt temperatur för att inte spricka. (Kukkon har ju kommit till för att karlfolket lätt skulle kunna ta med en hel måltid till skogs, brödskalet fungerar dessutom som dagens plastburkar).
Fyllningen varierar men blandningen av mujka (=siklöja) och fläsk har blivit mest berömd eftersom det låter så äckligt. Men i själva verket är det inte så läbbigt. Fläskets funktion är att göra fyllningen saftig och insidan av brödet mjukt - en rätt tillagad kukko är inte alls flottig. Och siklöjorna ger inte mera än fisksmaken eftersom brödet är så länge i ugnen att de blir helt mjuka. Man skall inte märka ett endaste ett fiskben om kukkon är korrekt tillagad.
rolleyes.gif
Så till murklorna. Jo, de är giftiga också i Finland. Men vi förväller och förväller och förväller...
Det finns också en viss mentalitetsskillnad som kanske tydligast märktes i samband med Tjernobyl-katastrofen. Medan ni i Sverige gjorde det enda rätta och försökte skydda er från strålningen så långt det bara var möjligt ryckte majoriteten av finländarna på axlarna och fortsatte leva som förut. Plockade svamp och bär och jagade som vanligt...
Det är lite så med murklorna också... Det har man ju alltid ätit, resonerar finländaren...
unsure.gif
Och sedan havstornet... Vi har rikligt med havstorn längs kusterna och också många som plockar och förädlar bären till saft, sylt, curd, gele o.s.v.
Buskarna är stickiga och bären sitter som fastlimmade så det är inget lätt jobb. Därför har man under flera år jobbat med att förädla fram härdiga, inte fullt så taggiga buskar som ger rikligt med bär.
Bäst är "Romeo och Julia". Man måste alltid ha både han- och honbuskar för att få bär och buskarna ska dessutom odlas i full sol i kalkrik, mager och ogräsfri jord. Det tar några år innan man får första skörden.
Hoppas du blev klokare, Gunvor!
smile.gif
Mulle
Hannele
CITAT (Anne R @ 07-06-2005, 08:18)
Mums är det iallafall, mormor brukade tillaga den med strömming i och ingen fläsk så långt ögat nådde...

Då serverade din mormor inbakad fisk, inte kalakukko.
På 1 kg fisk ska det vara ca 150-250 g (ev rökt) sidfläsk.

Maträtten kalakukko består av fisk som är inbakad i en rund eller oval limpa. Brödskorpan fungerar då som en förpackning som kan innehålla hela små fiskar av abborre, siklöja, mört eller nors. Större fiskar som lax bör fileas först. Tack vare den skyddande skorpan förlorar inte fisken i smak eller konsistens under tillagningen.


På 1800-talets mitt var rågbrödet stommen i kosten och variationerna att använda rågbrödetvar exempelvis bakade in smålöja (muikko) i rågbrödet och gräddar det i en karelsk ugn ett par timmar. Variationer kan förekomma, exempelvis salt fläsk i stället för fisk. Det finska namnet på denna är kalakukko (fisktupp).

Kalakukko is traditional Savonian food made out of fish baked inside a bread. "Kala" is Finnish for "fish" and "kukko" is Finnish for "rooster".

Traditionally, Kalakukko is prepared with rye flour, although wheat is often added to make the dough more pliable. The filling consists of fish, pork and green bacon, and is flavoured with dill and salt (unless the pork is already salted). After being baked for several hours, kalakukko looks much like a large loaf of rye bread, although the name implies that it is somehow supposed to look like a rooster. If prepared correctly, kalakukko will keep for a long time. The appropriate drink to accompany kalakukko is sour milk or piimä.

Det speciella med den här ordboken är också att den måste beakta fyra språkliga verkligheter: den riksfinska, den sverigefinska, den rikssvenska och den finlandssvenska. Visserligen är väl inemot 99 procent av materialet oberoende av de regionala aspekterna, men ändå finns det tusentals ord och uttryck som måste anges som specifikt finlandssvenska, sverigesvenska eller sverigefinska. Den nya ordboken är speciell genom att detta har gjorts mycket konsekvent.

De kulturella skillnaderna mellan våra länder återspeglar sig naturligtvis i ordboken. Ta ett ord som det finska kalakukko, som nämndes i radiopresentationen. Det har översatts som ”limpa med inbakad fisk”, och det är förstås inte någon regelrätt ekvivalent utan närmast en förklaring för sverigesvenskarna som inte vet vad kalakukko är. Att däremot lansera något sådant ord som ”fisktupp” eller ”tuppfisk” hade självfallet varit vansinne: de orden används varken i Sverige eller i Finland, och skulle inte förstås av någon. I det faktiska språkbruket använder vi finlandssvenskar det finska ordet kalakukko som citatlån, men för rikssvenska språkbrukare måste det förklaras.
Anma
Min moromor serverade äkta Kalakukko och inget annat, jag hade fel angående strömmingen, det var oftast siklöja i, var tvungen och kolla med mamma! biggrin.gif

Och inte var det flottigt, det var mjukt och gott...
gunvor
Ok - jag tror att siklöja är det man i Finland kallar mujkor - pyttesmå!
zeppo
Den bästa kalakukko köper man på salutorget i Kuopio.

Men det är ingen hälsomat, fett tungt å svårsmält...............
JonasQ
Måste tillstå att fast jag bor i Finland har jag aldrig ätit kalakukko. Mattraditionerna varierar kraftigt mellan svensk- och finskspråkiga finland. Däremot stekta eller friterade muikkor är en stående favorit.

Murklor plockar jag varje vår och är lika glad för det. Förväller dock dem 3 ggr i rikligt med vatten. Nu tror ja de flesta förväller dem, tidigare torkades de enbart. Att de skulle vara giftiga är säkert sant men så är även ex. nikotin, alkohol och salt. I rätt mängd och på rätt sätt kan man använda det mesta.

Havtorn e jättegott till mycket. Dock är det ganska ovanligt att plocka dem här. Vanligtvis används pressar direkt på buskarna som klämmer ut saften ur bären. Viktigt dock är att pressen måste vara av godkänd modell för att inte skada busken i övrigt. Har även börjat finnas en del odlingar här med just den nästan taggfria sorten, smaken är den samma. I större odlingar använder de en sorts damsugare för att ta bären av buskarna.
*Eko*
CITAT (Anne R @ 07-06-2005, 08:18)
Vad jag hört är Kalakukko Savolax (Savonmaa) landskapsrätt, om inte mormor har snurrat till det helt, men hon borde ju veta, hon är från Kuopio.

wub.gif wub.gif wub.gif

Oavsett smak och bak .... din mormor har helt rätt
*Eko*
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 22:36)
CITAT (gunvor @ 06-06-2005, 22:29)


Det kanske inte är meningen att man skall äta brödet/förpackningen??

Ingen aning rolleyes.gif

Det är ju det goaste!!
zeppo
CITAT (Anne R @ 07-06-2005, 08:18)
Kalakukko är jättegott! Iallafall "förpackningen", det blir så mojsigt på insidan av brödet! tongue.gif
Vad jag hört är Kalakukko Savolax (Savonmaa) landskapsrätt, om inte mormor har snurrat till det helt, men hon borde ju veta, hon är från Kuopio.

Mums är det iallafall, mormor brukade tillaga den med strömming i och ingen fläsk så långt ögat nådde...

Denna tråd väcker barndomsminnen... wub.gif

Kalakukko=fisktupp...

Hon har helt rätt.
Jag är också från Kuopio.........
gunvor
Tack för all fin info.
Betr havtornet så har jag ju en liten liten buske - om den är han eller hon vet jag ju inte så hur skaffa en partner????
Kattgräs
Det beror på var du bor. Här i Stockholmstrakten finns det både hon- och hanbuskar på t.ex. Zetas. Hör alltså efter med närmsta plantskola!

Lycka till! smile.gif
Inga från Närke
CITAT (zeppo @ 07-06-2005, 14:24)
Den bästa kalakukko köper man på salutorget i Kuopio.

Men det är ingen hälsomat, fett tungt å svårsmält...............

Håller med. Det är bland det första jag köper när vi är i Finland fast jag är svensk. Min sambo är finne kommer från Varkaus och därför har jag lärt mig att äta det. Den kan ätas både kall och varm. Jag föredrar den kall. Att inte fiskbenen märks är att den tillagas på låg värme i ugnen och svärmor låter den grädda en hel natt så smälter benen.
Men den man köper i Kuopio är god på torget.

Svårsmält .. ja det beror ju på hurdan mage man har, jag tycker inte det men man blir fort mätt.
Vicke
Jag bor också i Finland men har aldrig ätit kalakukko, precis som Jonas Q. Tycker inte om småfisk. Uscha vad mycket ben det måste finnas i dem. blink.gif Om de sen märks eller inte - jag vill inte äta i alla fall.

Murklor har jag nog hört att är giftiga och att giftet inte försvinner helt fast man förväller dem...

Men en sak som är gott och som ni måste prova svenskar - det är karelska piroger! Det är rågdeg med osötad risgrynsgröt i. (Rågdegsplattan är vikt runt gröten).
*Eko*
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 22:25)
Var kommer Murklorna in???

Saxat från nätet

Maträtten kalakukko består av fisk som är inbakad i en rund eller oval limpa. Brödskorpan fungerar då som en förpackning som kan innehålla hela små fiskar av abborre, siklöja, mört eller nors. Större fiskar som lax bör fileas först. Tack vare den skyddande skorpan förlorar inte fisken i smak eller konsistens under tillagningen

sade jag som inte har Finska rötter tongue.gif

Har du någonsin smakat på det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon