Christer C
Jag var på mässan i fredag och tyckte det var ganska bra. Vi hade barnvagn med och det var lite trångt på eftermiddagen. Som vanligt så kommer man naturligtvis inte hem tomhänt, köpte bl.a. en underbar Hellebourus Micha "Pink Beauty", några lökar, ett planteringsbord från Willab och ett par otroligt fula men justa trädgårdsskor.

Julrosen fick jag idag, med hjälp av spade och spett ner i en rabatt. Var det dumt? Skulle den ha fått vara kvar i krukan tills vidare?
Hans i Mälardalen
Jag tycker också att mässan var lyckad! biggrin.gif

MvH
Monica i Sörmland
Jag var där i går och gick runt ca 6 timmar tillsammans med goda vänner. Fascinerande att se allt. Massor med folk, alla på gott humör. Det som imponerade mest på mig, var den stora anläggningen av elever från Öknaskolan i mitten av utställningslokalen. Helt otrolig!

Köpte bl.a. en knöl som förhoppningsvis ska bli en vit pion. Jag älskar pioner! Dessutom blev det lite sättpotatis - sparrispotatis - och schalottenlök. Samt lite annat smått och gott.
nina L
Roligt att höra att många tyckte det var bra på mässan. Själv blev jag besviken. Det fanns inget som jag letade efter så jag for därifrån tomhänt. sad.gif snyft
Ingrid på Västkusten
Fiberoptiken i dammen var fantastiosk!

Vad letade Du Nina? Jag hittade allt jag hade bespetsat mig på och så lite till :-))

Hälsar Ingrid
nina L
Letade efter små barrträd och ljung, vår och höst. Gentiana sino ornata, vanlig blåsippa, inte dessa för flera tusen kronor! Och sen vile jag hitta nåt nytt. Kanske var det för att jag var på Sollentuna mässan förra året och det var min första mässa någonsin, och ALLT var nytt för mig då. Jag tyckte det var såå fantastiskt där så jag hade nog alldeles för höga förväntningar på denna mässan.
Fast Kuddarna med fetknopp och sedum var ju outstanding! MÅSTE bara sno idén!
Ingrid på Västkusten
Vanliga blåsippor fanns ju - minns inte vem som hade dte - men de fanns - kanske Flower Beauty?
Minibarrisarna var det tunt med - överhuvudtaget är ju växturvalet präglat av årstiden. Känns att Mässan ju är i Mars.

Alberti hade ju annars en hel del kul - även Rångedala ..... men - det är itne som en Mässa mitt i säsongen ( väntar med spänning på Liseberg och Alpin 2003 här på Västkusten!)

Hälsar Ingrid fundersamt
cina
Tja, jag var nog också lite besviken. Hade nog förväntat mig en hel del plantor och kanske mer inspiration och idéer. Fast det är klart det finns ju inte så mycket plantor än. Borde nog ha förstått det. Men är man på en mässa för fösta gången och inte har haft trädgård mer än några år så... Nina du pratar om kuddar med sedum. Dessa missade jag. Kan du berätta mer. Jag har massor av sedum. Den första fröpåsen jag överhuvudtaget köpte var sedum och det blev massor. De har ju förökat sig ordentligt under tre år. Så nu är det sedum i krukor, rabatter, mellan stenar och de blir bara fler och fler. Fattar inte att de kan växa så mycket. Av en ynka liten fröpåse.Vore kul med någon ny idé. Alla flätade pilgrejer var ju också kul. Visst slank det ner en del i mina påsar också. Ni kunniga trädgårdsmänniskor här tycker väl att det är riktigt basic men vad i hela friden gör man nu med "de jordiga knölarna". Vit Astillbe ska det bli och såpnejlika. Kom hem och tittade i kassen, fortfarande tjäle ute. Ska man bara låta dem ligga eller plantera inomhus eller.... Ingrig , trädgårdsmässa på Liseberg? Närdå? Mycket närmare för mig än Stockholm. Ytterligare en fundering. Det fanns ju massor av pelargonier på mässan. Och massor hemma i mitt storarum. Läste i höstas att de kunde övervintras, så de åkte ner i källaren och fick sig en slurk vatten till jul. Plockade fram den för någon månad sedan, stoppade i ny jord och klippte ned dem ordentligt. Vips så kom det nya blad och en mängd blommor. Ska man klippa mer nu eller kommer de att blomma snällt hela våren och sommaren. Många funderingar har man........

Cina
kerstin z5-6
En "sedum orm" kanske i säckväv -finns i mitt album trädgård tongue.gif
Min består av taklök med sedumarter går lika bra -förresten är hans tunga av en rödblommande sedumart... fast man bör gilla lite tokiga saker då ..
vanliga kuddar av säckväv är oclså lätta att göra själv
Hälsar K
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Lisebergs trädgårdsdagar ;

2003-04-25 till 2003-04-27


Här är bara att odla på och nypa pellisarna så att de blir buskiga och fiiina!

Hälsar Ingrid
nina L
Cina
Sedumkudden var gjord på följande sett (antar jag)
formsågat torvblock med hönsnät runt om kring sen var det planterat fetfnopp och sedum i olika mönster. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon