podata
Hej,

I höstas satte vi en ny bokhäck. Häcken har tagit sig mycket bra. Det är dock en planta som börjar se lite konstig ut. Som de andra plantorna slog den ut med fina löv. Men nu har flera löv blivit bruna i kanterna och vissa löv är helt bruna (som om de håller på att vissna).

Någon som vet vad det kan vara? Det ser inte ut att vara ett angrepp från något insekt.

Hälsningar
Patrik

Cilla
Hade bladen varit buckligare hade jag gissar på bokbladlus, hade detta uppstått på en planta som stått ett tag skulle jag frågat om saltning vid vägen invid.

Med nyetablerade plantor kan så mycket uppstå att det blir svårt att gissa. Det kan vara en lus, det kan vara en brist. eller kanske något annat.

Jag skulle själv ha kontaktat leverantören och frågat vad jag skulle göra. Kanske kan man redan nu byta ut plantan för att slippa bevaka problemet i framtiden.
Big Gardener
Eftersom det är kanterna som är bruna skulle jag med säkerthet säga att det är ett rot- och vattenrelaterat problem. Eftersom det är en så nysatt häck är det mycket vanligt att vattenförsörjningen av plantan inte är hundraprocentig. Därför dör vissa blad tillbaka som inte kan transpirera i solljuset och blir därför brända.

Vattna ordentligt denna säsong och undvik vattenkonkurrens med andra omkringliggande växter, mest gräs.
podata
Hej,

Jag har vattnat väldigt mycket och det har regnat en del på senare tid. Skulle det kunna vara övervattning?

/Patrik
MrNorth
Ganska intressant det där med bruna löv. Jag brukar köpa en eller två japanska lönnar varje år... och ALLTID nån vecka efter att jag köpt dem börjar bladen bli gula och skrynkla ihop sig... Oavsett sol/skugga, vatten/torka... och nästa år kommer de igen jättefint på samma plats utan några gula blad...

kan det vara nåt liknande "inkörningsproblem"??

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon