Elizabeth
Vad är det för skillnad mellan hjärtblad och karaktärsblad utom att de första kommer först? De brukar ju se annorlunda och förmodlingen fyller de olika funktioner då hjärtbladen vissnar ju så småningom.

Någon duktig på biologi?
ifibi
Jag har hört att hjärtbladen är till för att förse plantan med näring innan den utvecklat rotsystemet ordentligt. När rötterna kommit ordentligt behövs hjärtbladen inte längre och därför vissnar de.

Rätta mig gärna om detta inte stämmer. smile.gif
Elizabeth
Får inte den lilla plantan sin näring från frön och sedan via sina pyttesmårötter?

Någon viktig funktion har säkert hjärtbladen, det skulle bli intressant att få veta lite mer på djupet.
erikahaglund
Näring får plantan från jorden genom rötterna, med näring menar man mineraler och andra ämnen tex NPK(kväve, fosfor, kalium).
Bladen ger "bara" kol från luftens koldioxid, som är den huvudsakliga byggstenen.
Hjärtbladen är ju ganska enkelt uppbyggda så jag kan tänka mig att de är "så länge"-blad uppbyggda av fröets reservkol och är bara nödvändiga tills de samlat upp kol så det räcker till de riktiga bladen, karaktärsbladen. Men jag vet inte om det är så, bara en fundering...
Erika
Elizabeth
Det låter rimligt. Jag får försöka gräva vidare. Återkommer när/om jag hittar något mer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon