*solis*
Jag har börjat läsa en bok som heter:En väg till fängelset? Jag är bara i början av boken men redan ser jag att det är viktigt och intressant läsning.

Har någon här läst den boken?

Boken är skriven av Vanna Beckman.
Maria i Helsingborg
Beskrivning:
Kanske en fjärdedel av dem som sitter i fängelse har ADHD eller DAMP.Det betyder inte att alla barn som har det blir kåkfarare. Men hyperaktivitet och aggressivitet i barndomen är allvarliga riskfaktorer. Trotssyndrom och uppförandestörningar i barndom och ungdom leder ofta till missbruk och antisocialt beteende. Vad kan göras för att detta mönster inte skall slå igenom?
Och vad kan göras för all dem som idag är dömda till fängelse eller rättspsykiatrisk vård och som har DAMP/ADHD, Aspergers eller Tourettes syndrom?
I boken finns intervjuer med intagna på fängelser och ungdomshem och med mammor som berättar om sina söner, populärvetenskapliga avsnitt och reportage.
De som arbetar i social- och kriminalvård behöver ta till sig de nya kunskaperna i barnneuropsykiatrin, för det kan ge viktiga nycklar till varför folk beter sig som de gör. Och framför allt: föräldrar till "svåra" barn behöver kunskap, hjälp och stöd!

*********************
Om igen ser jag att man uppmärksammar killarna - tjejerna glöms lätt bort då de inte är utåtagerande och självhävdande i lika stor utsträckning. Missbruk och depressioner är vanligare hos tjejerna.

Jag har läst hennes "ADHD/DAMP - en uppdatering".
Berätta gärna vad du tycker.......
lilla mamma
Medicinering, psykoterapi, familjeterapi, avlastning. Allt ska sättas in så fort ett barn fått en riktig diagnos.

Pengar till vård och förståelse av oss runtomkring.

Har själv sett hur både under och övermedicinering av den amfetaminsort som sätts in vid adhd/damp, aspberger och andra neuropsykiatriska diagnoser.

Stod det förresten något om diagnosen Fragil X? Har förgäves sökt efter information om denna diagnos. Är lite nyfiken på den.

Anita
Maria i Helsingborg
CITAT
Medicinering, psykoterapi, familjeterapi, avlastning. Allt ska sättas in så fort ett barn fått en riktig diagnos.


Bahh, vem säger det??? mad.gif
gammelnalle
lagen säger så... men TYVÄRRRRRRRRR


har själv en flicka med AS och vet hur DJÄVLIGT (ursäkta ordvalet... brukar INTE ta till svordomar....) svårt det kan vara att få hjälp.... TROTS diagnos..


TACK och lov har inte hon hamnat på fel sida om lagen... men INTE är det tack vare samhället.,.... mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif


björn
Tjosan
psykoterapi och familjeterapi är den gamla skolan då man trodde att det var en psykisk störning. Nu vet man att det inte är så. Utan man lägger stor vikt vid förhållningssätt till ett barn med Adhd.
Föräldrautbildning, rådgivning och medicinering i vissa fall är vad som ges idag.

Adhd är en kemisk obalans i hjärnan.. och ingen psykisk sjukdom.

http://www.attention-riks.se/
Maria i Helsingborg
CITAT
lagen säger så... men TYVÄRRRRRRRRR
Tyvärr.......den lagen är ett hån.
Jag har en dotter med ADHD och förutom diagnosen har jag varken fått något stöd eller information. ALLT måste man slåss för! Det är tur för min dotter som har en så envis, klok och förstående mor som jag blink.gif

Måtte jag/vi klara det lika bra som du Björn!

CITAT
Föräldrautbildning, rådgivning och medicinering i vissa fall är vad som ges idag.


Med diagnosen borde det vara en skyldighet att nämna vart man kan vända sig för allt du nämner ovan.....
Reserv
CITAT (lilla mamma @ 05-06-2005, 19:14)
Medicinering, psykoterapi, familjeterapi, avlastning. Allt ska sättas in så fort ett barn fått en riktig diagnos.

Pengar till vård och förståelse av oss runtomkring.

Har själv sett hur både under och övermedicinering av den amfetaminsort som sätts in vid adhd/damp, aspberger och andra neuropsykiatriska diagnoser.

Stod det förresten något om diagnosen Fragil X? Har förgäves sökt efter information om denna diagnos. Är lite nyfiken på den.

Anita

Fragil X, även kallad Fraxa-syndromet. Det är en DNA och kromosomförändring som kan ge varierad grad av utvecklingsstörning, vanligare bland pojkar än flickor. Ungefär en pojke av 5000 föds med Fragil X-syndromet, högst 100 per miljon inevånare får så stora handikapp att det kan klassas som omfattande funktionshinder. Det finns hur mycket som hels att läsa om denna sjukdom på google.se.
gammelnalle
klara det???? knappast...


men i Helsingborg (ever herd of??) finns det 2 bra skolor för barn med AS... måste bara rekommendera dem!!


TACK för att ni finns !!


så det finns hjälp att få för ALLA bokstavsbarn... men tyvätt måsteman precis som Maria i HELSINGBORG SLÅSS!!!!
lilla mamma
Jag säger att ni har rätt till och ska ha allt stöd, men tyvärr sitter det uvar som inte tror på att dessa diagnoser

Och till Tjosan
Jag har jobbat på psyket både inom akut, kroniskt och eget boende
Jag vet att många anser psykoterapi och familjeterapi gammalt och förlegat och nej det är ingen psykiatrisk störning.
Men vart hamnar dessa med dessa diagnoser som blir deprimerade, psykotiska, maniska och ofta självdestruktiva? Vanliga psykiatrin.

Samtal, medicinering och förståelse. Skulle det vara negativt oavsett diagnos.

Matre meo ( ursäkta ev. felstavn.) inriktar sig på det positiva i situationen och är en form av social psykiatri,

Har barn runt mig, även vuxna med tydliga symtom. Uj, uj Kära föräldrar om jag kunde hjälpa er.

Anita
Tjosan
CITAT (lilla mamma @ 05-06-2005, 19:37)
Jag säger att ni har rätt till och ska ha allt stöd, men tyvärr sitter det uvar som inte tror på att dessa diagnoser

Och till Tjosan
Jag har jobbat på psyket både inom akut, kroniskt och eget boende
Jag vet att många anser psykoterapi och familjeterapi gammalt och förlegat och nej det är ingen psykiatrisk störning.
Men vart hamnar dessa med dessa diagnoser som blir deprimerade, psykotiska, maniska och ofta självdestruktiva? Vanliga psykiatrin.

Samtal, medicinering och förståelse. Skulle det vara negativt oavsett diagnos.

Matre meo ( ursäkta ev. felstavn.) inriktar sig på det positiva i situationen och är en form av social psykiatri,

Har barn runt mig, även vuxna med tydliga symtom. Uj, uj Kära föräldrar om jag kunde hjälpa er.

Anita

Ja de kan mycket väl hamna där om de inte får rätt hjälp till att börja med.
Maria i Helsingborg
CITAT
i Helsingborg (ever herd of??) finns det 2 bra skolor för barn med AS... måste bara rekommendera dem!!
Vilka menar du då, Björn?


CITAT
Matre meo ( ursäkta ev. felstavn.) inriktar sig på det positiva i situationen och är en form av social psykiatri


Jag och min dotter har blivit "Marte Meo-filmade" och det var en både trevligt och bra för självförtroendet - det kan JAG rekommendera! Hör på dagis/förskola/skola om det finns Marte Meo-pedagoger bland personalen.

CITAT
Men vart hamnar dessa med dessa diagnoser som blir deprimerade, psykotiska, maniska och ofta självdestruktiva? Vanliga psykiatrin


Precis och de blir fler och fler - tjejerna! Killarna har i den åldern (utan hjälp!) ofta börjat en våldsbana och hamnar på andra institutioner sad.gif
Hannele
CITAT (Maria i Helsingborg @ 05-06-2005, 19:07)
Kanske en fjärdedel av dem som sitter i fängelse har ADHD eller DAMP.
Det betyder inte att alla barn som har det blir kåkfarare.

Och dyslexi, barn som blivit mobbade både av lärare och kompisar. sad.gif
gammelnalle
Glöm inte oss VÄNSTERHÄNTA!!!! vi är också överrepresenterade....
Tjosan
Maria i Helsingborg. Hur gammal var din dotter när hon fick diagnosen Adhd?
Maria i Helsingborg
Min prinsessa kändes redan från början som ett barn med speciella behov......annorlunda. Diagnosen fastställdes när hon var ca 7 ½ . 1 år i förskola och 2 år i vanlig klass = ett smärre helvete för hennes del.

Nu är hon 11 och avslutar sitt andra år i en specialklass här i stan som jag hade turen att få nys om och IGEN hade turen att få en plats i för hennes räkning.
Sulawesii
Smärre eller större helvete - barn borde inte få uppleva dem över huvud taget! sad.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 05-06-2005, 19:52)
CITAT (Maria i Helsingborg @ 05-06-2005, 19:07)
Kanske en fjärdedel av dem som sitter i fängelse har ADHD eller DAMP.
Det betyder inte att alla barn som har det blir kåkfarare.

Och dyslexi, barn som blivit mobbade både av lärare och kompisar. sad.gif

Dyslexi skulle lika gärna kunna vara Fragil X, den lättare störningen är bara läs och skrivsvårigheter.
*solis*
Det är jo hemskt att människor inte kan få den rätta hjälpen mad.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon