Full version: Ampeltomater
mrsgreen
Hejsan!
Jag har satt ampeltomater för kultivering, min fråga är ska man plocka bort tjuvare på dessa?
Hur sköter man dessa ampeltomater, förra året hade jag en körsbärstomatplanta som blev låååång och ranglig med kanske 10 tomater...inget lyckat resultat alltså smile.gif
Tacksam för hjälp angående hur dessa ska gödslas och hur ofta??
Ha det bra
unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej ampeltomater brukar inte tjuvas de brukar mera vara som lite mindre och rankande busktomater och dessa tjuvas ej.

Tomater vill ha ganska rejäla odlingskärl så man kan nog behöva en ampel som håller 5-10 liter jord för optimalt resultat när det gäller ampeltomater.

Vanliga normalstora tomater (busk + tomater som tjuvas) brukar passa i hink 15-20 liter.

Man kan ge en svag dos gödning med varje vattning, man ser på plantan hur mycket näring växten får är stjälkarna tunna så har växten fått lite för lite näring är stammarna tjocka och kraftiga + bladen stora och frodiga så har plantan fått för mycket näring. Bäst är att ge växten lagom med näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon