*solis*
Hur kommer det sig att Bibeln sägs att innehålla ord av Gud?Och när startade kristendomen?
Vad fanns det före kristendomen?
Varför skulle vägen till Gud kunna ske endast genom Jesus Kristus?

I mitt eget hjärta känns inte det som rätt i alla fall inte för mig och jag får nästan ont i magen då de troende säger att det är så och att alla andra är under den ondes påverkan sad.gif

Jag blir så ledsen då och vet varken ut eller in men samtidigt känner jag att Gud finns och att jag är älskad precis som jag är här och nu och har alltid varit det.

Jag kommer nog aldrig ifrån mina funderingar runt och om tron wink.gif
Pirum
Kristendomen och Islam har sitt ursprung i Judendomen, som väl i sin tur startade som en liten sekt hos ett nomadfolk i mellanöstern nån gång ca 3000 f.Kr tror jag. Den monoteistiska religionen, dvs att tro på 1 Gud, kan de kanske fått från Egypten.
SaraS
Nu du, Solis, är du på de mest existensiella frågorna! Här kommer några svar (med risk för att en vara kättare för flera religösa):
Gud talar ju till människan, därför anses det vara Guds ord och ibland vilja som står i Bibeln. Men med tanke på de mängder av emotsägelser som finns i Bibeln så kan man ju ta det med en nypa salt ibland... Anser jag.

Kristendomen och Islam har båda sina rötter i judendomen. Det är tre rätt lika religioner med samma grund och i stort sett samma gud. Väldigt mycket av våra tankar och tro är gemensamnt. Sedan finns det ju Hinduismen, kankse världens äldsta religion, och Buddismen, som är yngre. Judendomen finns det spår av för så länge sedan som 3000 år fkr.

Vägen till Gud går inte endast genom Jesus. På den punkten är Jesus själv väldigt tydlig. Vägen till Gud går genom ditt hjärta. Persoligen tycker jag att religionen oftast står som ett "tak" mellan människan och Gud, och bestämmer hur vår relation ska vara. Det tror jag inte är Guds vilja med vår relation till honom.

Gud skapade inte religionen, och bad oss inte att bli religösa. Det gjorde människan.

Jag har svårt att se vem som kan säga att det är kristendomen är den enda rätta och att all annan tro skulle vara jävulen. Jesus säger själv att man inte ska bygga kyrkor till Gud och att alla har rätt till sin tro, men han vill gärna visa vägen. Jesus är den första att ta alla till sin famn, även de med annan tro.

Jag är fullt och fast övertygad om att Gud älskar alla. Guds kärlek är VILLKORSLÖS och ALLA människor är hans barn. Behovet att segregera och tro "rätt" och "fel" är människans, för hennes behov att styra andra och känna samhörighet.

Lita på DIN tro, Solis, för bara Gud och du vet vad den innebär och betyder.

/Sara- lika djupt troende som djupt och övertygat oreligiös prästdotter
andersen
Här en länk i ämnet historia
*solis*
CITAT (SaraS @ 03-06-2005, 17:00)
Nu du, Solis, är du på de mest existensiella frågorna! Här kommer några svar (med risk för att en vara kättare för flera religösa):
Gud talar ju till människan, därför anses det vara Guds ord och ibland vilja som står i Bibeln. Men med tanke på de mängder av emotsägelser som finns i Bibeln så kan man ju ta det med en nypa salt ibland... Anser jag.

Kristendomen och Islam har båda sina rötter i judendomen. Det är tre rätt lika religioner med samma grund och i stort sett samma gud. Väldigt mycket av våra tankar och tro är gemensamnt. Sedan finns det ju Hinduismen, kankse världens äldsta religion, och Buddismen, som är yngre. Judendomen finns det spår av för så länge sedan som 3000 år fkr.

Vägen till Gud går inte endast genom Jesus. På den punkten är Jesus själv väldigt tydlig. Vägen till Gud går genom ditt hjärta. Persoligen tycker jag att religionen oftast står som ett "tak" mellan människan och Gud, och bestämmer hur vår relation ska vara. Det tror jag inte är Guds vilja med vår relation till honom.

Gud skapade inte religionen, och bad oss inte att bli religösa. Det gjorde människan.

Jag har svårt att se vem som kan säga att det är kristendomen är den enda rätta och att all annan tro skulle vara jävulen. Jesus säger själv att man inte ska bygga kyrkor till Gud och att alla har rätt till sin tro, men han vill gärna visa vägen. Jesus är den första att ta alla till sin famn, även de med annan tro.

Jag är fullt och fast övertygad om att Gud älskar alla. Guds kärlek är VILLKORSLÖS och ALLA människor är hans barn. Behovet att segregera och tro "rätt" och "fel" är människans, för hennes behov att styra andra och känna samhörighet.

Lita på DIN tro, Solis, för bara Gud och du vet vad den innebär och betyder.

/Sara- lika djupt troende som djupt och övertygat oreligiös prästdotter

ÅÅÅÅÅÅÅÅ wub.gif wub.gif wub.gif Nu rinner det tårar ur mina ögon wub.gif
Tack SaraS wub.gif
mejram
Människor har ju alltid trott på högre väsen. Man har dyrkat solen, månen, asar, gudar, träd etc. Sen när några individer för 2000 år sedan valde att skriva ner sin version av religionen fick många för sig att det var den "rätta" tron eftersom det fanns en skriftlig manual.

Själv tror jag att alla har sin egen tro och alla är lika rätt. Det är inte en gud som styr över världen utan du själv som söker vägar för din själ. (oj, så pretentiöst det där lät då... ohmy.gif )

Jag tycker det är spännande att fundera på vem som kunnat bli en Jesus idag - Hitler, Dalai Lama, Bill Gates, Michael Jackson.... Allt handlar om att få fram ett budskap och det lyckades uppenbarligen Jesus med.
lavendel2
Kristendom blev väl en officiell religion nån gång under dom första århundraden e.Kr.
Det fanns massor av skrifter som handlade om Jesus...han fanns säkert och var en högt utvecklad människa..men man valde (och skrev säkert om)det som passade det politiska klimatet just då!
Det enda konkreta jag kommer ihåg just nu är att tesen om att Maria var jungfu bestämmdes på kyrkomötet i Nicea!
Många av kristenhetens helger är egentligen gamla "hedniska" högtider som man lyckats omformulera.
Men Solis...strunta du i dom bokstavstrogna...den här personliga upplevelsen av det gudomliga...finns hos människor av alla religioner...lita till den !! rolleyes.gif
Lavendel
netaave
Först tänkte jag skriva att den startade i och med Jesu födelse. Men sen kom jag på att Gud ju uppenbarade sig för Maria. Kan det ha startat i och med bebådelsen? tongue.gif
SaraS
CITAT (netaave @ 03-06-2005, 17:33)
Först tänkte jag skriva att den startade i och med Jesu födelse. Men sen kom jag på att Gud ju uppenbarade sig för Maria. Kan det ha startat i och med bebådelsen? tongue.gif

Nej, man brukar säga att Jesus instiftar kristendomen på skärtorsdagen när han firar påsk (som ju är en högtid vi delar med judendomen) och säger "gör detta till MIN åminnelse". Jesus var ju jude, och det som händer innan är ju att han är förutbestämd att bli judarnas nya kung. Palestina (Judeen, Samarien, Galileen) var ju under romersk ockupation.
Gossen Ruda
Jag tror, tongue.gif !, att människan började fantisera om att det fanns något högre väsen när jaget började utvecklas. Dvs när man kunde börjka tänka i termer: Varför finns jag till och hur blev världen till och vad är min roll. Eftersom den kunskap vi har nu inte fanns fick man hitta på något. Tidsfaktorn har jag ingen aning om men storleksordningen 100 000 år eller mer låter vettigt. Det finns tidiga grottmålningar som borde varit någon form av åkallan av högre makter. Förutom dessa målningar så finns det inget annat att gå efter pga avsaknaden av skriftspråk.

Sen har det utvecklats och förfinats i olika riktningar. Beträffande kristendomen så har andra redan redogjort för den utvecklingen. Vill bara påpeka en sak angående jesus och hans moder. Huruvida dessa är historiska personer eller inte går nog aldrig att få reda på men troligen har dom funnits. Däremot hette Maria inte Maria eftersom det namnet inte fanns i Palestina vid den tiden. Däremot fanns det i Grekland där Bibeln skrevs ner. Sen är Islam en avläggare till kristendomen, trots att dom gladeligen tar livet av varandra. Det är bara olika form av dyrkan.

Personligen anser jag att det inte finns några gudar eller liknande men om nån vill tro på dom så varsågod.
Pirum
Kristendomen har för övrigt en intressant historia, först nästan som "slavreligion", och sen som "maktreligion". Det skulle vara intressant att få se och höra hur turerna gick där, århundradena efter kristi födelse.

Om "kristendomen" blir för ogripbart, och man har svårt för många passager i den (i många fall) uppenbart rasistiska och hemska första delen av bibeln (Gamla Testamentet) så tycker jag att man bör fokusera mer på det centrala i kristendomen, dvs, det nya Testamentet och då egentligen de fyra evangelierna. Mycket trevligare läsning.
gunvor
CITAT (netaave @ 03-06-2005, 17:33)
Först tänkte jag skriva att den startade i och med Jesu födelse. Men sen kom jag på att Gud ju uppenbarade sig för Maria. Kan det ha startat i och med bebådelsen? tongue.gif

Marie Bebådelsedag är ju 9 månader före jul - tänk jag blir lite tveksam till det hela - tror nog att Jesus fanns - världens första hippie - kanske var han så besvärlig som barn att pappa Josef avsade sig ansvaret för honom. Jag har tillbringat några år i "det heliga landet" och det är liksom lustigt att tänka sig att här gjorde dom det o här gjorde dom det och i byn Magdala bodde Maria och i byn Kanan hade dom vinfest.
Ett par av mina favoritböcker - sådana som jag gärna läster om är
Jose Saramago "Evangeliet enligt Jesus Kristus"( när jag läst den första gången tänkte jag - den här mannen borde få nobelpriset - och det fick han en del år senare) och marianne Fredrikssons "enligt Maria Magdalena"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon