Full version: En fråga om kloning?
*solis*
Om man klona en människa eller djur,så har jag läst att man då inte har en pappa till avkomman.

Har då inte mammans gener även pappans gener?
Då blir jo pappan det klonade avkommans morfar; eller tänker jag helt fel?

Funderare på denna fråga halva natten
biggrin.gif
farbror B
en klon, avsett om det gäller fåret Dolly eller dina jordgubbsplantors revor, som slår rot runt omkring, har en identisk uppsättning kromosomer som modern, dvs: är identisk med mamman.
Här behövs inte någon befruktning, så inga andra generkommer att vara inblandade.
*solis*
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 11:43)
en klon, avsett om det gäller fåret Dolly eller dina jordgubbsplantors revor, som slår rot runt omkring, har en identisk uppsättning kromosomer som modern, dvs: är identisk med mamman.
Här behövs inte någon befruktning, så inga andra generkommer att vara inblandade.

Men finns det inte inuti mammans kromosomer några alls spår av pappans gener?
Magnolia
Om naturvetenskap vet jag inte mycket men så här har jag fattat det:

En klon har väl varken en mamma eller pappa? Man gör en kopia av någon (en man, en kvinna, en hund) som blir ett litet embryo. Embryot måste sedan växa till sig i något (tex en kvinnokropp).

Om en kvinna föder en klon föder hon alltså en kopia av en redan existerande person - tex sig själv, sin make eller kronprinsessan Viktoria.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Pia mitt i Skåne
Så de som klonas blir egentligen som ett enäggssyskon? Typ.
Ina
I den klonade individens gener finns ju naturligtvis samma gener som i den man "kopierar" så där finns ju gener från både män/hanar och kvinnor/honor men man tillför inte något nytt genmaterial i kloningsledet.

@Pia
Den klonade individen är som en "försenad enäggstvilling", ja... smile.gif
*solis*
CITAT (Magnolia @ 02-06-2005, 11:57)
Om naturvetenskap vet jag inte mycket men så här har jag fattat det:

En klon har väl varken en mamma eller pappa? Man gör en kopia av någon (en man, en kvinna, en hund) som blir ett litet embryo. Embryot måste sedan växa till sig i något (tex en kvinnokropp).

Om en kvinna föder en klon föder hon alltså en kopia av en redan existerande person - tex sig själv, sin make eller kronprinsessan Viktoria.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Så långt förstår jag men jag undrar fortfarande om avkomman har några gener ifrån mammans pappa ?

Jag har svårt att förklara vad jag menar!

Varifrån tas klonet då?
*solis*
CITAT (Ina @ 02-06-2005, 12:01)
I den klonade individens gener finns ju naturligtvis samma gener som i den man "kopierar" så där finns ju gener från både män/hanar och kvinnor/honor men man tillför inte något nytt genmaterial i kloningsledet.

@Pia
Den klonade individen är som en "försenad enäggstvilling", ja... smile.gif

Det var just så jag tänkte smile.gif
Ina
Så bra att vi kunde reda ut de trassliga frågetecknen! smile.gif
Pia mitt i Skåne
Då är det kanske inte för sent att få en lillasyster... biggrin.gif
Ina
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 02-06-2005, 12:07)
Då är det kanske inte för sent att få en lillasyster... biggrin.gif

biggrin.gifbiggrin.gif
Jag är fullt nöjd som det är! SKulle inte stå ut med en till av mej själv! tongue.gif
Lassila
CITAT (Ina @ 02-06-2005, 12:01)
Den klonade individen är som en "försenad enäggstvilling", ja... smile.gif

nja av vad jag har läst bla i ilusterad vetenskap blir klonen genetiskt sett identisk men däremot är det inte säkert att utseendet är identiskt
Magnolia
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 02-06-2005, 12:07)
Då är det kanske inte för sent att få en lillasyster... biggrin.gif

Ha ha! Tänk att uppfostra sig själv!
farbror B
CITAT (solis @ 02-06-2005, 11:46)
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 11:43)
en klon, avsett om det gäller fåret Dolly eller dina jordgubbsplantors revor, som slår rot runt omkring, har en identisk uppsättning kromosomer som modern, dvs: är identisk med mamman.
Här behövs inte någon befruktning, så inga andra generkommer att vara inblandade.

Men finns det inte inuti mammans kromosomer några alls spår av pappans gener?

vilken pappa?

Kvinnans pappa?

I såna fall : ja!
*F B blir vetenskaplig
Människan har 46 kromosomer, fördelade i 23 par.
Brukar för enkelhets skull hänvisa till dom som 22+1 par, där det sista (+1) markerar könskromosomerna, XY för män och XX för kvinnor.

Häng med nu!
Alla celler i människans kropp har dessa 22+1 paren kromosomer,
UTOM könscellerna, dvs spermierna hos mannen, äggcellerna hos kvinnan

Där har kromosomparen delat sej, till 23 ensamma kromosomer.
Den sexuella partnern har en likadan uppsättning med 23 ensamma kromosomer. Vid befruktningen slås dessa ensamma kromosomer ihop och bildar en ny, helt unik, individ.

Observera då att myten om tvillingar, som mina puckade lågstadiefröknar berättade tvillingar blir det när två spermier kommer samtidigt till ägget är så korkad att man undrar om dom fick lärarlicensen i flingpaketet.
Detta skulle ju innebära 23+23+23 kromosomer=69 st, vilket inte kan leda tilll en mänsklig varelse, eller någon annan slags varelse heller för den delen.

Varje unik individ bär alltså på hälften av mammas och hälften av pappas kromosomer och därigenom anlag. det som sedan komplicerar saken är att vissa anlag styr andra, till exempel så blir du sannolikt brunögd om mamma var blåögd och pappa brunögd.
Pia mitt i Skåne
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 12:11)
Observera då att myten om tvillingar, som mina puckade lågstadiefröknar berättade tvillingar blir det när två spermier kommer samtidigt till ägget är så korkad att man undrar om dom fick lärarlicensen i flingpaketet.

Exemplariskt Farbror Berättare


Ville bara lägga in en liten parantes som vissa lärare jag också...
En mjölkbondes dotter, en vän till mig förresten, diskuterade kor med sin biologilärare varvid denna undrade var man hade korna på vintern när man inte mjölkade dem.
I rest my case sad.gif
Rossi
Mycket KORkat .....
farbror B
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 02-06-2005, 12:19)
[


Ville bara lägga in en liten parantes som vissa lärare jag också...
En mjölkbondes dotter, en vän till mig förresten, diskuterade kor med sin biologilärare varvid denna undrade var man hade korna på vintern när man inte mjölkade dem.
I rest my case sad.gif

blink.gif blink.gif blink.gif
Citerar en T-shirt som en bekant brukar ha på sej:

Man tror det e löyn... (danska för "man tror inte det är sant)
Rossi
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 12:24)
Man tror det e löyn... (danska för "man tror inte det är sant) [/b]

Du behöver inte översätta för oss skåningar .... smile.gif
farbror B
CITAT (Rossi @ 02-06-2005, 12:26)
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 12:24)


Man tror det e löyn... (danska för "man tror inte det är sant)  [/b]

Du behöver inte översätta för oss skåningar .... smile.gif

Nej , men tänkta på alla svenska forumläsare.... laugh.gif
amaira
Enkelt svarat, så har klonen hälften av generna från "morfar" och andra hälften från "mormor" - OM man kallar "orginalet" för "mamman".

Klonen har exakt samma genuppsättning som orginalet har.

Eftersom det är så mycket som spelar in, när "något" växer till,
jordmån, sol, sjukdomar, vatten, näring, mat, ja kanske till och med tv-program, ALLT påverkar ju!! så blir inte två genetiska kopior exakt likadana.

Vi ÄR unika!!! Inte ens en klon av oss, blir "vi".
Mer som en syster, som ni skriver här. (eller bror)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon