Full version: Physalis
guzabuza
Hej!

Det är så att jag bara älskar smaken av physalis och skulle kunna äta tonvis av det, men nu kostar dom ju så mycket så det blir bara några enstaka tiotals gram i veckan istället för kilona jag skulle kunna proppa i mig biggrin.gif

Nu undrar jag, varför är Physalis så värst dyra? Det är ju helt sanslöst med tanke på att dom i princip odlas lika lätt som tomater.

Häromdagen frågade jag en ICA anställd varför dom kostar så mycket och han svarade att det kunde bero på att ICA importerar dom från Sydafrika. Hur som helst är det ju skumt då jag hittade en online butik på internet från Sydafrika som sålde 500 gram av physalis för 3 Euro. huh.gif

Är mellanhandeln här i Sverige så oförskämda att lägga på 100 kr/kilot på min älskningsfrukt eller kostar det verkligen så mycket att importera från Sydafrika?

Mvh

Guzis
GoSatta
nu fablar jag:

inte många som köper, när folk köper köer dom rätt lite efter som det är en frukt som bara är kul att ha / ser fin ut på fruktbrickan.

hade det ätits i samma utsträckning som öpplen hade det nog varit tokbilligt. men dom flesta ser på det som något anorlunda något man bara köper ibland. ja ungefär som kiwi för 10 15 år sedan.
AndreasBlomquist
Jag tror väl knappast folk köper Physalis för att den är fin att se på. Det är väl ändå för fruktens och smakens skull man i första hand köper den. Sen att den är fin att garnera med gör ju inte saken sämre!

Vi i vår familj är storkonsumenter av Physalis. Det går nog åt 2-3 korgar i veckan... rolleyes.gif
kristerh
De brukar ju ofta ha xtra pris på ica, köp 2 korgar för 15:- eller om det var 20:- tycker jag är rätt billigt men det är ju klart att kilopriset blir högt ändå wink.gif
krister
Pia mitt i Skåne
De är ju väldigt lätta att odla själv, bra skörd brukar det bli också...
Rossi
Håller med Pia. Odla själv så har du garanterad skörd.
Maggan H
Men hur länge kan man förvara dom? Är de inte färskvara sas?
farbror B
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 02-06-2005, 09:56)
De är ju väldigt lätta att odla själv, bra skörd brukar det bli också...

skåningar! SUCK !

Kom och prova i zon 5!!....
Orchid
Hur odlar Physalis?
Pia mitt i Skåne
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 10:48)
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 02-06-2005, 09:56)
De är ju väldigt lätta att odla själv, bra skörd brukar det bli också...

skåningar! SUCK !

Kom och prova i zon 5!!....

De går mycket bra att odla ute här, växer så det knakar på friland eller i krukor/urnor.
För övrigt kan det väl inte bara vara vi skåningar som har växthus? rolleyes.gif

Det finns physalisfrön att köpa, annars kan man ju ta frön från ett bär(?) man köper. OBS. Inte att förväxla med judekörs (japansk lykta) också en physalis.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns också en släkting till kapkrusbäret som är mer anpassad för kyligare klimat som har likadana frukter som smakar likadant, enda skillnaden är att plantan och frukterna blir något mindre. den physalisarten heter gyllenbär frön kan köpas hos ex. runåbergs.


Angående priset, tillgång och efterfrågan styr priserna, jag tror inte det finns lika många som odlar physalis som det är folk som odlar tomat så det är nog inte så stor konkurrens mellan de som odlar växten = de kan sälja till ganska höga priser.
Christoffer
Går de i blom och bär redan första året, eller måste man vänta tills nästa år?

(jag är en sådan som gillar göra allt från frö smile.gif )
Pia mitt i Skåne
Enligt min erfarenhet växer de ganska snabbt och blommar och sätter bär under sommaren/hösten, de fortsätter blomma hela säsongen.
Lady Hamilton
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-06-2005, 11:06)
Det finns också en släkting till kapkrusbäret som är mer anpassad för kyligare klimat som har likadana frukter som smakar likadant, enda skillnaden är att plantan och frukterna blir något mindre. den physalisarten heter gyllenbär............

smile.gif Den sorten har jag o jag bor i zon4-5.
Har du vägarna förbi farbror B kan du få hämta en planta.
(Men det förutsätter att du måste köra över Högakustenbron laugh.gif Törs du det?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon