Full version: Mirakelkatten
Airamya
Jag måste bara få dela med mig av min glädje! *kastar glada vibbar omkring mig*
Ni är ganska många här som känner till min något knepiga katt (med den randiga svansen) och storyn runt hennes utegångsförbud. Men för er som inte vet men brinner av längtan att få bli upplysta ( tongue.gif ) så kan jag berätta att hon blev diagnostiderad med FIP i augusti förra året (FIP = 'kattaids', kronisk virussjukdom) och veterinärerna trodde att hon skulle leva högst 3 månader.
Eftersom FIP smittar katter emellan så blev hon plötsligt innekatt.
Och mirakelkatt eftersom hon överlevde ett FIP-utbrott, vilket veterinärerna på Blå Stjärnan inte trodde hänt tidigare.
Nu har det gått mycket mer än tre månader och hon lever o frodas i högsta välmåga, så jag ringde Blå Stjärnan idag och frågade hur stor smittorisk de trodde kunde finnas nu och fick till svar: "Eftersom det gått så lång tid o hon fortfarande mår bra så är nog inte viruset aktivt längre o då är risken för smitta inte så stor, tror vi, så du får vårt godkännande att släppa ut henne."



Hon ska få komma ut!!! Vi kan ha fönster öppna i sommar! Hon får klättra i träd igen!



*skuttar omkring, så glad, så glad*
Helen B
Vad härligt! Grattis till mirakelkatten, som är så häftig! Älskar svansen wub.gif
Snöflinga
Grattis till friheten lilla Mirakelkatt, du ser lycklig ut i kastanjeträdet tongue.gif
Airamya
Jo du, hon älskar att klättra i träd smile.gif Bilden är tagen bara någon vecka innan vi fick köra henne till djursjukhuset, förra sommaren. hon har varit inne sedan dess.
mamamaggan
Lycklig matte , lycklig katt!

Har inte sett din katt förut Airamya. Är den helvit med randig svans? Någon speciell ras eller?
Åsa - Alingsås
Grattis till dig och till din fina kisse! biggrin.gif
Den här fina kissen

dog för två år sedan i FIP, min stackars lille kille.
Han var lite dålig helgen innan, sedan mådde han bättre, så vi åkte aldrig in med honom givetvis... Sedan mot slutet av veckan hittade vi honom en morgon i badrummet, han låg och bara flämtade, så vi åkte in direkt, de röntgade och han hade hela lungorna fulla med vätska, hjärtsvikt också tydligen p.g.a. detta. Så vi fick avliva honom där och då, jag var i chocktillstånd länge, det gick så fort. Ja, usch, kan nog aldrig förlåta mig själv att vi inte åkte in med honom på helgen när han först blev dålig, fast det säkert inte hade hjälpt alls...
Tydligen dör de flesta katter som får FIP, så du får gosa extra mycket med din mirakel-katt! smile.gif
Reserv
Airamaya, hade dom konstaterat FIP genom undersökning eller blodprov? Dödligheten i den hemska sjukdomen är i det närmaste 100%, och att bli frisk från den är verkligen ett mirakel. Det finns inte ens mediciner för det, den är katternas AIDS och lika svårbotad som för människorna. Fast människorna kan leva betydligt längre med AIDS än vad katterna kan leva med FIP. Har själv mist katter i den sjukdomen, inget kul alls kan jag bara be att få tala om, sorgen sitter i många år efteråt. sad.gif Grattis till din lilla kattkicka's tillfrisknande wub.gif
Airamya
Hej Reserv. Hon blev opererad på Djursjukhuset då hon plötsligt blev väldigt sjuk och prover skickades till labb, där de konstaterade FIP.
Hon blev frisk efter operationen men som sagt, veterinärerna trodde inte att hon skulle leva länge. Men, men... de hade ingen erfarenhet av dylik situation så de visste ju inte. O lever det gör hon smile.gif

Och Åsa, vilken tjusig katt! Gräm dig inte, efter vad jag har förstått så händer det bara inte att de överlever, så ni hade troligtvis inte kunnat göra något. Att min Hestia överlevde är ett mirakel och Moses (eller vem det nu var?) lyckades bara dela vattnet en gång, inte sant? (hoppas jag har rätt nu, mina Bibelkunskaper är väldans klena).

Och mamamaggan, ja hon är helvit med randig svans smile.gif Eller som en veterinär undrade - "Vad är det där? En skunk?" laugh.gif (redigerar - skulle inte vara skunk, det var tvättbjörn han liknade henne med... *snurrig*)
Och helt 'vanlig' bondkatt. smile.gif
amaira
Grattis Airamya och Hestia!! wub.gif wub.gif
kristerh
man kanske kan använda hennes blod och på så sätt skapa antikroppar till vaccin wink.gif eftersom hon är en av de få som överlevt.
krister
Virgo
CITAT
så kan jag berätta att hon blev diagnostiderad med FIP i augusti förra året (FIP = 'kattaids', kronisk virussjukdom) och veterinärerna trodde att hon skulle leva högst 3 månader.
CITAT
Hon blev frisk efter operationen

CITAT
"Eftersom det gått så lång tid o hon fortfarande mår bra så är nog inte viruset aktivt längre o då är risken för smitta inte så stor, tror vi, så du får vårt godkännande att släppa ut henne."


märkligt detta att tom veterinärer ibland är okunniga vad FIP är. Är du säker på att katten har FIP? Den kan ju inte bli frisk (Fri från FIP) efter en operation. Märkligt märkligt!

här finns info om FIP från AGRIA
*solis*
Grattis till Mirakelkatten och dig wub.gif
Airamya
CITAT (Virgo @ 02-06-2005, 11:27)
märkligt detta att tom veterinärer ibland är okunniga vad FIP är. Är du säker på att katten har FIP? Den kan ju inte bli frisk (Fri från FIP) efter en operation. Märkligt märkligt!

Ja, enligt Blå Stjärnan så har hon definitivt FIP. De erkände att man inte vet så mycket om FIP eftersom katterna dör så fort och frisk blev hon såtillvida att hon blev att må bra. Men viruset blir hon aldrig av med och de trodde att det skulle bli ett nytt 'utbrott' inom några få månader efter operationen.
Vi hade helt enkelt tur. Och har fortfarande tur... Hon kan aldrig bli friskförklarad eftersom sjukdomen är kronisk och det kan fortfarande 'slå till' igen, men att vi får ha henne ute nu är helt underbart!
Airamya
Hon är för övrigt diagnostiserad via vävnadsprov som man tog från hennes tarmar under operationen och den form av FIP som hon har är torr FIP. (ifall någon skulle undra)
rabalder
Vad roligt med din katt!!
Har själv två kissar som är ute hela dagarna. Min fina exotic klänger mest i äppelträdet. hon ska få ungar till hösten hoppas jag. just nu befinner hon sig hos en vacker perser. jag hoppas att jag kan hitta bra köpare till ungarna sedan. Jag tycker ju att även raskatter ska få känna av solens strålar!
Hälsningar fråm Saga och Fias matte!
Kathy
CITAT (Airamya @ 02-06-2005, 11:52)
Hon är för övrigt diagnostiserad via vävnadsprov som man tog från hennes tarmar under operationen och den form av FIP som hon har är torr FIP. (ifall någon skulle undra)

Det är fantastiskt om det stämmer att din kisse tillfrisknat ifrån torr FIP, eftersom dödligheten är nästintill 100%. Vår lille Elliot dog i FIP i aug-05. Det togs prover på honom som sen skickades till Glasgow för utredning, men man kan aldrig fastställa FIP till 100% på prover, i så fall måste en obduktion till för att man ska vara riktigt säker. Länk till SVA om FIP.

Det är bara att gratulera till din Mirakelkisse. wub.gif wub.gif
Hon är jättefin. wub.gif wub.gif
Airamya
Hoppsan, nu hamnade den här gamla tråden i rampljuset igen... Men vad gör väl det? smile.gif
Läste på sidan du länkade till och det ser inte ut som att en obduktion är nödvändig för fastställande, de skriver :" Det enda säkra sättet att konfirmera en klinisk misstanke om torr FIP är att veterinären skickar in ett vävnadsprov (biopsi) från misstänkta organ för mikroskopisk undersökning"

och det var precis vad som gjordes på Hestia, så det finns nog inga tvivel om att hon har/hade FIP.

Och ja, jag håller med om att hon är fin wub.gif
(Det är ett och ett halvt år sedan hon var sjuk nu).
Rapchic
å vad hemsk sjukdom har alldrig hört om fip förut å ändå har min familj haft många katter
grattis till mirakelkatterna
Caprice
Vilken solskenshistoria...! wub.gif
Kathy
CITAT (Airamya @ 11-04-2006, 11:35)
Hoppsan, nu hamnade den här gamla tråden i rampljuset igen... Men vad gör väl det? smile.gif
Läste på sidan du länkade till och det ser inte ut som att en obduktion är nödvändig för fastställande, de skriver :" Det enda säkra sättet att konfirmera en klinisk misstanke om torr FIP är att veterinären skickar in ett vävnadsprov (biopsi) från misstänkta organ för mikroskopisk undersökning"

Sorry, var inte meningen att gräva fram en gammal tråd, det var bara det att den låg inne som länk i tråden "katter". wink.gif

När vår Elliot blev sjuk i somras, så besökte vi tre oberoende veterinärer och de misstänkte starkt att han hade torr FIP och proverna tydde på det. Dock kunde inte diagnosen fastställas med 100% säkerhet.

Det var lite svårt att ta biopsi på hjärnvävnaden. sad.gif
Kathy
CITAT (Caprice @ 11-04-2006, 12:22)
Vilken solskenshistoria...! wub.gif

Ja, visst är det? wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon