Full version: Annika Östberg
Biggan_
Jag tycker att Annika Östberg har fått ett fruktansvärt straff för sitt brott!
Läste i dag att hon fått avslag på sin begäran att få straffet tidsbegränsat. Hon kan inte göra en ny ansökan förrän om tre år! Jag tycker att detta är omänskligt!
Annlo
Ja jag håller med! unsure.gif
Hon har verkligen sonat för sitt brott för länge sedan...

Annlouice
Rossi
Och vilket var brottet egentligen? Enligt uppgift var hon bara på plats när polismannen sköts ihjäl. Det var ju inte hon som sköt.
kristerh
Jag håller med, är de helt omänskliga där borta wink.gif hon har ju trots allt suttit i 24 år och dessutom var hon drogad och bara medpassagerare när hennes kille mördade polisen. Det måste ju finnas nån slags rättvisa även i deras rättsväsende.
krister
solkatten
Nä, det var inte hon som sköt de båda männen, men hon gjorde heller inget för att förhindra det och hon var med i gänget som gjorde brottet och enligt amerikansk lag så är man lika skyldig som om man hade dödat själv.

Enligt komittén för frigivningen hade hon inte skött sig så därför kunde hon heller inte bli överförd till svenskt fängelse.

Trist historia som jag tycker bottnar i amerikaners hämndbegär, där folk ska straffas inte rehabiliteras.
Caprice
I Usa är det nog ett av de värsta brott man kan begå, att ha ihjäl en polis...

Och visst är det otäckt, men någon måtta borde det vara...
Hon var ju "bara" med sas...


Det är verkligen synd om henne...



Caprice
*solis*
Stackars Annica och hennes mamma sad.gif
Magnolia
Kan någon kort berätta vad hon är straffad för? Jag har hört lite olika påståenden och känner mig oinsatt.
solkatten
Hennes pojkvän skulle råna en bank och två personer blev dödade varav en var polis. Pojkvännen hängde sig senare i cellen.
Så hon är dömd för två mord till mellan 25 år och livsstid eftersom hon var med. Hon har suttit sen 1981.
Enligt FN-konvensioner måste straff vara tidsbestämda, den regeln föjer inte USA eller så skrev de inte på avtalet.

Gör en sökning så hittar du mer information på nätet.
Fialotta
Tycker så synd om henne och hennes mamma!
Annika var bara 24 år när det hände och åren hon suttit nu är många hon är 50 i dag...hon kan väl för sjutton få sitta av resten här i Sverige nära mamman, den enda hon har kvar...sonen dog ju för ett par år sedan.

Vi kan väl byta mot nåt annat skräp vi har här som sitter inne unsure.gif
KURT
CITAT (solkatten @ 01-06-2005, 13:17)
Hennes pojkvän skulle råna en bank och två personer blev dödade varav en var polis. Pojkvännen hängde sig senare i cellen.
Så hon är dömd för två mord till mellan 25 år och livsstid eftersom hon var med. Hon har suttit sen 1981.
Enligt FN-konvensioner måste straff vara tidsbestämda, den regeln föjer inte USA eller så skrev de inte på avtalet.

Gör en sökning så hittar du mer information på nätet.

Det finns ju länder som INTE har livstidsstraff, men som istället dömer folk till flera 1000-år i fängelse! Det är inte så mycket bättre.
solkatten
25 år och livstid är tidsbestämda straff
mellan 25 år och livstid är INTE tidsbestämt
Biggan_
1000 år eller mellan 25 år och livstid känns väl lika illa
Reserv
Om inte Annika's pojkvän begått självmord så hade hon redan avtjänat det straff hon skulle ha, medhjälp till mord. Men eftersom att han dog så får hon ta över hans straff, såna är reglerna och lagarna i Kalifonien. sad.gif
Dzad
CITAT
Om inte Annika's pojkvän begått självmord så hade hon redan avtjänat det straff hon skulle ha, medhjälp till mord. Men eftersom att han dog så får hon ta över hans straff, såna är reglerna och lagarna i Kalifonien.


How nice. Ännu en anledning att undvika det landet... och jämfört med södern är väl California rätt liberalt och humant? smile.gif
pisanggoreng
CITAT (Reserv @ 01-06-2005, 13:53)
Om inte Annika's pojkvän begått självmord så hade hon redan avtjänat det straff hon skulle ha, medhjälp till mord. Men eftersom att han dog så får hon ta över hans straff, såna är reglerna och lagarna i Kalifonien. sad.gif

ohmy.gif Är det verkligen så..? ohmy.gif
kristerh
CITAT (solkatten @ 01-06-2005, 13:17)
Hennes pojkvän skulle råna en bank och två personer blev dödade varav en var polis. Pojkvännen hängde sig senare i cellen.

Polisen sköts av hennes pojkvän när de stannat med punktering och polisen skulle hjälpa till, killen fick tydligen panik och sköt polisen,
bilen var stulen, om de hade varit inblandade i bakrån vet jag inte, allt detta från någon nyhetssändning igår.
krister
Ralf
Jag har läst att det var Annika Östberg som hotade restaurangägaren. Hon sade till honom att om dom ej fick pengar skulle hennes pojkvän skjuta honom. Det var alltså Annika Östberg som hotade restaurangägaren och fick pojkvännen att avlossa vapnet.

När Annika Östberg blev stoppa av polis, för en enkel trafikförseelse som troligvist endast skulle ha blivit ett muntligt påpekade, så rotade hon i sin handväska efter ett obefintlig körkort. Allt för att distrahera polisen så att hennes pojkvän kunde skjuta honom i ryggen med berått mod.

Att bara säga att hon var på fel plats vid fel tillfälle är att förenkla situationen mycket grovt.
farbror B
Reglerna i Californien är inte såna att pojkvännens brott lastades på henne, för att han var död.

Reglerna i Californien är såna att medhjälp till mord döms med samma straffskala som mord

Med andra ord skulle pojkvännen, om han hade levt fått samma livstidsstraff som Annika.

Vad som hände vet vi ju inte exakt, men jag känner mej kluven.
Om vi tar hem Ghezali, som är misstänkt i en handfull länder, för terroristbrott, vorde det inte dags att dra ett streck för Annika Ö?
Hon har i alla falla suttit i snart tjugofem år, för något hon i Sverige hade fått högst två åt för (villkorligt). ...
Ralf
skillnaden mellan Ghezali och Annika Östberg är ju att AÖ har redogjort för hur allt har gått till och erkänt samt blivit dömd i en domstol.

Ghezali har ju enbart hållits i fängelseliknade förvar.
farbror B
jo det är ju sant.

Skillnaden är ju också att Sverige inte kan påverka AÖ s förhållanden, det avgör ju Terminator..
Annlo
CITAT (Ralf @ 01-06-2005, 14:35)
Jag har läst att det var Annika Östberg som hotade restaurangägaren. Hon sade till honom att om dom ej fick pengar skulle hennes pojkvän skjuta honom. Det var alltså Annika Östberg som hotade restaurangägaren och fick pojkvännen att avlossa vapnet.

När Annika Östberg blev stoppa av polis, för en enkel trafikförseelse som troligvist endast skulle ha blivit ett muntligt påpekade, så rotade hon i sin handväska efter ett obefintlig körkort. Allt för att distrahera polisen så att hennes pojkvän kunde skjuta honom i ryggen med berått mod.

Att bara säga att hon var på fel plats vid fel tillfälle är att förenkla situationen mycket grovt.

Jag håller med dig!
Vad jag förstår så har svensk media gett en ensidig bild av hennes situation...
men jag tycker ändå att hon vid det här laget har sonat sitt straff!

Hon vill ju dessutom inte bli frisläppt utan bara överförd till svenskt fängelse eller i detta fall tror jag att det var Basta, ett slags utslussningshem som drivs av före detta intagna!

Annlouice
Biggan_
Jag tycker vi har för milda strafftider i vårt land, men detta är ju extremt på andra hållet. Alldeles för hårt straff tycker jag! Hon har fått betala dyrt för sin ungdoms oförstånd. Hennes son omkom ju i en olycka och jag har för mej att hon inte ens fick gå på hans begravning, (vet inte om detta är riktigt). Hennes mamma måste ju också ha haft ett helvete under alla dessa år, stackars människa.
Posse
Jag tycker också AÖ behandlas omänskligt. sad.gif

Rättssystemet i USA verkar primitivt och ligga åtskilliga hundratals år efter Sverige. Förskräckande är bl.a, att enligt uppgift så tycks offrens anhöriga ha mycket stort inflytande över om en brottsling ska friges eller inte. ohmy.gif

Och är det så underligt om folk skjuter varandra hej vilt, om det mest räknas som en "mänsklig rättighet" att bära äga och bära skjutvapen. sad.gif
Reserv
CITAT (Posse @ 01-06-2005, 16:50)
Och är det så underligt om folk skjuter varandra hej vilt, om det mest räknas som en "mänsklig rättighet" att bära äga och bära skjutvapen. sad.gif

blink.gif Jaa, det tycker faktiskt jag är underligt! Det borde väl vara avskräckande att dom kan få så långa straff för ett brott unsure.gif
Sulawesii
CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 16:31)
CITAT (Ralf @ 01-06-2005, 14:35)
Jag har läst att det var Annika Östberg som hotade restaurangägaren. Hon sade till honom att om dom ej fick pengar skulle hennes pojkvän skjuta honom. Det var alltså Annika Östberg som hotade restaurangägaren och fick pojkvännen att avlossa vapnet.

När Annika Östberg blev stoppa av polis, för en enkel trafikförseelse som troligvist endast skulle ha blivit ett muntligt påpekade, så rotade hon i sin handväska efter ett obefintlig körkort. Allt för att distrahera polisen så att hennes pojkvän kunde skjuta honom i ryggen med berått mod.

Att bara säga att hon var på fel plats vid fel tillfälle är att förenkla situationen mycket grovt.

Jag håller med dig!
Vad jag förstår så har svensk media gett en ensidig bild av hennes situation...
men jag tycker ändå att hon vid det här laget har sonat sitt straff!

Hon vill ju dessutom inte bli frisläppt utan bara överförd till svenskt fängelse eller i detta fall tror jag att det var Basta, ett slags utslussningshem som drivs av före detta intagna!

Annlouice

Jag förstår inte heller varför hon utpekas som så oskyldig till händelsen. Och håller även med om det Annlo skriver.
Posse
Jag såg ikväll på Rapport några utdrag från det där mötet, förhandlingen eller vad de kallade det, om AÖ. Det framstod för mig mest som någon någon slags sammankomst främst inriktad på psykisk tortyr och mobbning av hon Annika. mad.gif Det verkar som om de gör sitt allra bästa för att i grunden knäcka henne fullständigt som människa. sad.gif
GoSatta
självfallet är hon ingen vit ängel som är helt oskyldig. Men så långt straff för det lilla hon har gjort och att hon inte får sitta i sitt eget land tycker jag mest är sjukt.

Det handlar ju bara om hämd, jaha du vill sitta i Sverige då ska du inte få det även fast du kostar oss milijoner med dollar. Konstigt. synd om henne är det, även brottslingar är ju människor.
Ralf
CITAT (GoSatta @ 01-06-2005, 22:08)
självfallet är hon ingen vit ängel som är helt oskyldig. Men så långt straff för det lilla hon har gjort och att hon inte får sitta i sitt eget land tycker jag mest är sjukt.

Lilla hon har gjort? Har du läst vad hon har gjort?
AndreasBlomquist
CITAT (Sulawesii @ 01-06-2005, 17:46)
CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 16:31)
CITAT (Ralf @ 01-06-2005, 14:35)
Jag har läst att det var Annika Östberg som hotade restaurangägaren. Hon sade till honom att om dom ej fick pengar skulle hennes pojkvän skjuta honom. Det var alltså Annika Östberg som hotade restaurangägaren och fick pojkvännen att avlossa vapnet.

När Annika Östberg blev stoppa av polis, för en enkel trafikförseelse som troligvist endast skulle ha blivit ett muntligt påpekade, så rotade hon i sin handväska efter ett obefintlig körkort. Allt för att distrahera polisen så att hennes pojkvän kunde skjuta honom i ryggen med berått mod.

Att bara säga att hon var på fel plats vid fel tillfälle är att förenkla situationen mycket grovt.

Jag håller med dig!
Vad jag förstår så har svensk media gett en ensidig bild av hennes situation...
men jag tycker ändå att hon vid det här laget har sonat sitt straff!

Hon vill ju dessutom inte bli frisläppt utan bara överförd till svenskt fängelse eller i detta fall tror jag att det var Basta, ett slags utslussningshem som drivs av före detta intagna!

Annlouice

Jag förstår inte heller varför hon utpekas som så oskyldig till händelsen. Och håller även med om det Annlo skriver.

Det är väl något som är typiskt svensk media. Det var ju precis samma skitsnack när Gehzali satt fängslad på Guatanamo. Buhu buhu vad synd det var om stackars han då.. Ger man sig in och leker med Al-Quaida får man väl tåla lite sen då!

Östberg sitter ju där utav en anledning. Tycker inte alls att det är något fel på rättssystemet och straffskalan i USA, det är snarare så att vi är alldeles för mjäkiga här i Sverige. Bäst vore om vi införde livstidsstraff som verkligen är livstidsstraff och inte som nu, att du är ute efter 12-15 år om du skött dig bra. Jag skulle till och med kunna tänka mig att ha dödsstraff i Sverige. Ett öga för ett öga så att säga!
Reserv
CITAT (Ralf @ 02-06-2005, 06:22)
CITAT (GoSatta @ 01-06-2005, 22:08)
självfallet är hon ingen vit ängel som är helt oskyldig. Men så långt straff för det lilla hon har gjort och att hon inte får sitta i sitt eget land tycker jag mest är sjukt.

Lilla hon har gjort? Har du läst vad hon har gjort?

Läst ja, men jag såg en dokumentär om henne där dom intervjuade fängelsedirektören, advokater och andra inblandade i fallet. Enligt fängelsedirektören och personal på fängelset så var hon en mönsterfånge som dom mer än gärna skulle frige om det var upp till dom. Advokaterna, både inblandade och utomstående, ansåg att hon inte haft så stor skuld till det hela som du Ralf vill påskina. Det var ingen i den dokumentären som sa att hon hade sig själv att skylla för att hon skulle ha hotat folk, hon visste heller inte att hennes pojkvän tänkte skjuta polisen. Det verkar lite underligt att det skulle ha framkommit såna"bevisfakta" nu, så sent efteråt. Och vadå läst vad hon har gjort? blink.gif Tror du blint på allt du läser? Jag tror hellre på en dokumentär där inblandade parter talar om hur fakta ligger. Dom sa där att hon skulle varit en fri kvinna för längesen om hennes pojkvän inte begått självmord, han hade nämnligen erkänt att det var han som gjorde det utan hennes inblandning
kristerh
CITAT (Reserv @ 02-06-2005, 09:42)
hon visste heller inte att hennes pojkvän tänkte skjuta polisen. Det verkar lite underligt att det skulle ha framkommit såna"bevisfakta" nu, så sent efteråt. Och vadå läst vad hon har gjort? blink.gif Tror du blint på allt du läser? Jag tror hellre på en dokumentär där inblandade parter talar om hur fakta ligger. Dom sa där att hon skulle varit en fri kvinna för längesen om hennes pojkvän inte begått självmord, han hade nämnligen erkänt att det var han som gjorde det utan hennes inblandning

Såg reportaget på rapport igår om prövningen, där framkom det att hon varit pådrivade både till rånet, skjutningen av både affärsbiträdet och polismannen, dessutom var det tydligen hon som snodde polismannens plånbok, och pådrivande till att de dumpade polismannen i diket.
Allt det erkände hon på frågan hon fick, visst hon har suttit i 24 år och borde släppas enligt min mening, men hon är inte så oskyldig som svenska medier vill visa.
krister
Posse
CITAT (kristerh @ 02-06-2005, 09:59)
CITAT (Reserv @ 02-06-2005, 09:42)
hon visste heller inte att hennes pojkvän tänkte skjuta polisen. Det verkar lite underligt att det skulle ha framkommit såna"bevisfakta" nu, så sent efteråt. Och vadå läst  vad hon har gjort? blink.gif  Tror du blint på allt du läser? Jag tror hellre på en dokumentär där inblandade parter talar om hur fakta ligger. Dom sa där att hon skulle varit en fri kvinna för längesen om hennes pojkvän inte begått självmord, han hade nämnligen erkänt att det var han som gjorde det utan hennes inblandning

Såg reportaget på rapport igår om prövningen, där framkom det att hon varit pådrivade både till rånet, skjutningen av både affärsbiträdet och polismannen, dessutom var det tydligen hon som snodde polismannens plånbok, och pådrivande till att de dumpade polismannen i diket.
Allt det erkände hon på frågan hon fick, visst hon har suttit i 24 år och borde släppas enligt min mening, men hon är inte så oskyldig som svenska medier vill visa.
krister

Jag tycker (som sagt) att "prövningen" mest verkade tjäna som psykisk tortyr och mobbning. Hon har ju tydligen erkänt för ca ett kvarts sekel sedan, och dömts på detta - varför sitter de då nu och "grillar" henne igen - som vore det rättegång igen - och hävdar att de får intrycket att hon inte varit uppriktig... och inte tillräckligt ångerfull? Jag tycker att "rättvisan" i USA ter sig fruktansvärt orättvis, oseriös och grym. sad.gif
kristerh
Jo jag reagerade oxå på det, att dottern till den mördade polismannen får sitta med och spela åklagare, hon sa nåt i stil med: att en som mördar en polis som bara sköter sitt jobb ska sitta i fängelset resten av sitt liv och att hon skulle "ruttna i helvetet" direkt översatt. En sån där prövning bör bara ske av fackfolk, resten av pöbeln behöver inte vara med.
krister
Muguet
CITAT (Dzad @ 01-06-2005, 14:18)
How nice. Ännu en anledning att undvika det landet... och jämfört med södern är väl California rätt liberalt och humant? smile.gif

Vi kanske skulle ta till oss en del av USAs lagar här i Sverige så att vi slipper bli ett land som till slut bara har brottslingar, vi gör ju inget annat än bara skyddar dem hela tiden!
Kanske dags att flytta härifrån innan luften går ur landet totalt.
Lagom är bäst! Och Sverige är fantastiskt på många sätt.
Ralf
CITAT (Muguet @ 02-06-2005, 12:10)
Vi kanske skulle ta till oss en del av USAs lagar här i Sverige så att vi slipper bli ett land som till slut bara har brottslingar

USA har ju bara världens högsta brottslighet.
Muguet
CITAT (Ralf @ 02-06-2005, 12:17)
USA har ju bara världens högsta brottslighet.

Det är mycket möjligt, men poliser har åtminstone befogenheter där och man försöker göra någonting åt brottsligheten, vilket jag inte tycker att Sverige verkar vilja.
A propos din signatur: Du behöver väl inte odla dem hos mig!!! rolleyes.gif
Ralf
CITAT (Muguet @ 02-06-2005, 12:26)
CITAT (Ralf @ 02-06-2005, 12:17)

USA har ju bara världens högsta brottslighet.

Det är mycket möjligt, men poliser har åtminstone befogenheter där och man försöker göra någonting åt brottsligheten,

Det vet man om och ändå så ökar deras brottlsighet mest av alla. Det sitter så måna människor i Fängelse i USA att man räknar med katergorin "fängslade" i arbetsmarknadsstatistiken.
andersen
USA och fängelse är inge vidare,USA sätter barn och psykist sjuka människor i fängelse dom avrättar minderåriga barn i fängelserna, det är inte många länder som gör det.
Posse
CITAT (Ralf @ 02-06-2005, 17:50)
Det sitter så måna människor i Fängelse i USA att man räknar med katergorin "fängslade" i arbetsmarknadsstatistiken.

Jag rekommenderar en skrämmande men informativ artikel om rättssystemet i USA:

VÄLKOMMEN TILL FRIHETENS LAND

Några citat:

CITAT
USA har under framför allt de senaste tio åren infört en rad stenhårda lagar som sätter människor i fängelse i åratal för småbrott, som tidigare bara givit böter eller kortare fängelsestraff.
Detta är den konkreta orsaken till USA:s fängelseboom.
Ett typiskt exempel är Tree Strikes Your Out-lagen. Namnet syftar på att slagmannen i baseball bara får tre slag på sig att träffa bollen innan han slås ut. Överfört till juridiken innebär det att en brottsling som döms för sitt tredje brott automatiskt får livstids fängelse med tidigast möjliga frigivning efter 25 år – oavsett vilket brott han begick tredje gången.
CITAT
När brottslingen döms för tredje gången träder Three-strikes-lagen i kraft automatiskt, oavsett vilken typ av brott det rör sig om. I praktiken innebär detta att en amerikan kan få livstids fängelse för att stjäla en cykel, snatta mat eller smita från en krognota.
En viktig poäng med Three-strikes-lagen är att den är obligatorisk. Det innebär att domaren saknar laglig rätt att ta hänsyn till förmildrande omständigheter och mildra domen. Flera domare har hellre sagt upp sig i protest än dömt tredjegångsförbrytare till livstids fängelse oavsett vilket brott de gjort sig skyldiga till, men protesterna har inte påverkat varken politiker eller opinion.


CITAT
Ett annat exempel på lagens omänskliga effekter är den 30-åriga kvinnan som avtjänade ett kortare fängelsestraff för sitt andra brott och i ett ögonblick av ilska kastade sin ena gymnastiksko mot en av fängelsets vakter, som omedelbart polisanmälde henne för överfall. Trots att kvinna redan satt i fängelse inleddes en ny rättegång, där hon befanns skyldig till sitt tredje brott och automatiskt fick sitt tvååriga fängelsestraff utökat till livstids fängelse.
Trots mängder av liknande exempel, inklusive mannen som fick livstids fängelse för att ha stulit en bit pizza från några solbadande amerikaner på en strand, går Three-strikes-lagen hem hos USA:s väljare.
CITAT
De flesta vet nog att USA avskaffat arbetslösheten genom att sänka lönerna till så extremt låga nivåer att en europeisk a-kassa framstår som frikostig om man jämför. Många vet säkert också att amerikanska låglönejobbare måsta ha två heltidsjobb för att överhuvudtaget kunna överleva, att fler amerikaner saknar sjukförsäkring idag än för 20 år sedan...


CITAT
A-ekonomi och Ekonomiekot citerar gärna amerikanska arbetslöshetssiffror, men nämner aldrig att de pressats ned genom att så oproportionerligt många outbildade, icke läskunniga, amerikaner sitter i fängelse.
zaaritha
Jag blev irriterad på den där hysteriska polisdottern! Annika sköt ingen!!
Så j-a amerikanskt överspel!!
mamamaggan
Oavsett vad Annika gjort eller inte gjort så borde inte anhöriga med hämndbegär få "bestämma" hur långt straff hon ska ha.

Vad är det för system de har? Om anhöriga ska få vara med och påverka kan ju folk få olika långt/hårt straff för samma brott.
Posse
CITAT (mamamaggan @ 03-06-2005, 07:15)
Oavsett vad Annika gjort eller inte gjort så borde inte anhöriga med hämndbegär få "bestämma" hur långt straff hon ska ha.

Vad är det för system de har? Om anhöriga ska få vara med och påverka kan ju folk få olika långt/hårt straff för samma brott.

Nämnda systemet borde kunna slå väldigt olika - hur många offeranhöriga vågar t.ex. sitta och skrika beskyllningar och förolämpningar mot t.ex. maffiabossar, om det förekommer likadana prövningar ang sådana brottslingar. Rättsfall där det, i motsats till Annika-fallet, säkerligen finns mycket stor anledning befara att brottsutövandet omgående återupptas efter ett frisläppande.
Sulawesii
USA:s rättsystem är absolut inget föredöme. Att man kan tycka att vi ska införa detsamma i Sverige tycker jag är skrämmande.
Muguet
CITAT (Sulawesii @ 03-06-2005, 11:50)
USA:s rättsystem är absolut inget föredöme. Att man  kan tycka att vi ska införa detsamma i Sverige tycker jag är skrämmande.

Detta var väl ägnat till mig förstår jag.
Om du läser en gång till vad jag skrev så tycker jag bara att vil skulle ta till oss EN DEL av deras rättssystem. För som det är nu så håller ju Sverige på att bli en sorts fristat för brottslingar.
Det var allt jag hade att säga i denna fråga.
Åter till trädgården, så inte denna diskussion urartar.
Ha en trevlig trädgårdshelg! biggrin.gif
Här har vi nu under senaste veckan fått drygt 20mm regn. Det behövdes !
andersen
CITAT (Muguet @ 03-06-2005, 12:51)
CITAT (Sulawesii @ 03-06-2005, 11:50)
USA:s rättsystem är absolut inget föredöme. Att man  kan tycka att vi ska införa detsamma i Sverige tycker jag är skrämmande.

Detta var väl ägnat till mig förstår jag.
Om du läser en gång till vad jag skrev så tycker jag bara att vil skulle ta till oss EN DEL av deras rättssystem. För som det är nu så håller ju Sverige på att bli en sorts fristat för brottslingar.
Det var allt jag hade att säga i denna fråga.
Åter till trädgården, så inte denna diskussion urartar.
Ha en trevlig trädgårdshelg! biggrin.gif
Här har vi nu under senaste veckan fått drygt 20mm regn. Det behövdes !

Vilken del av deras rättsystem?dom har ett dåligt sådant i synnerhet den delen som låter barn sitta i fängelse!!
andersen
Vad säjs om 35år i fängelse för att ha tagit en tv. tv stöld
Posse
CITAT (andersen @ 03-06-2005, 13:06)
Vad säjs om 35år i fängelse för att ha tagit en tv.  tv stöld

En hundradel så långt straff verkar mer lagom....
Ophelia
Jag har då aldrig varit ett fan av den amerikanska strafflagen. Men det är ju viktigt att veta att varje delstat har sin lag såvida det inte är ett brott som betecknas som ett federalt brott. En av mina gamla lärare har varit inne på ett fängelse i Texas och och det var då ingen hit, han var ganska förskäckt och då har han sett några fängelser. Det finns en gräns för hur människor i fängelse ska bli behandlade. Samhället ska inte utöva hämnd, känslor hör inte hemma i straffrätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon