Susanne i Linköping
Den första vattenkanna jag hade rymde ca 1,5 liter, var lätt att fylla på och hade rak pip. Funkade bra i många år, tills jag flyttade ihop med min kille: när han vattnade skvätte han vatten överallt, den raka pipen gjorde att vattnet lätt sprutade iväg just när man började hälla.

Andra försöket var en 1,6-liters (Adam, COOP forum) med påklistrad böj som pip. Den svätter inte, men droppar både från själva böjen och från skarven där böjen är klistrad.

Tredje försöket var från Maxi helt nyligen, lätt nedsvängd pip, skvätt- och droppfri men rymmer bara en knapp liter och har ett ynkligt litet påfyllningshål som sitter under handtaget, alltså svår att fylla på och alltför liten.

Finns det över huvud taget inga riktigt bra vattenkannor? sad.gif
Ina
Jag har tre olika varianter, en på 2,7 l - den har rak pip, en på 2 liter - den har svängd pip samt en hemmagjord specialare; en 10-litersdunk med en gammal spolarvätskepump + tre meter slang och en kontakt. Den sista är dunderbra! De andra två är sådär.... 2.7;an är helt ok, 2;an är sådär, den är lite underligt balanserad. Skall lägga in några bilder på hemmabygget! Den ser ganska anskrämlig ut men den fungerar allra bäst! rolleyes.gif
Annki
Det finns en mässingkanna med smal böjd pip som jag tror ICA-Kuriren lanserade en gång i tiden. Mor har den, och den är perfekt, om än lite tung. Och jag tror den fortfarande finns att köpa. Men jag minns bara inte var... Så det tipset var väl inte mycket att ha? Om inte Ica-Kuriren kör med den fortfarande? Man kan alltid ringa och fråga. Tar 1-1,5 l. Alternativt får man lära "skvättarna" att vattna lite varsammare och inte ha så himla bråttom!
Susanne i Linköping
Att få sambon att ta det lite lugnare är nog ingen bra idé, han blir nog bara sårad och sen får jag ingen hjälp alls. Dessutom har jag redan gett bort den gamla kannan med rak pip.

Inas hemgjorda låter spännande, kanske lite i överkant för mina få krukväxter men onekligen intressant!

Mässingskannan lär bli svår att få tag i om den inte säljs längre, men jag kan ju titta i andrahandsbutikerna.

Och tills något bättre dyker upp får jag försöka täta droppkannan, den får duga så länge.
Tack för era svar! wub.gif
Posse
CITAT (Ina @ 29-03-2003, 10:12)
Jag har tre olika varianter, en på 2,7 l - den har rak pip, en på 2 liter - den har svängd pip samt en hemmagjord specialare; en 10-litersdunk med en gammal spolarvätskepump + tre meter slang och en kontakt. Den sista är dunderbra! De andra två är sådär.... 2.7;an är helt ok, 2;an är sådär, den är lite underligt balanserad. Skall lägga in några bilder på hemmabygget! Den ser ganska anskrämlig ut men den fungerar allra bäst!  :rolleyes:

Med lite spolarsprit också blir väl växterna bladiga.... wink.gif
*Felix matte*
Jag har haft min 2-liters kanna i många, många år.
Den är "bärvänlig" och droppar och skvätter inte.
Köpt på OBS Stormarknad för ett par tior.


Så ser den ut
webmaster jim
Jo det finns det... Min billiga vattenkanna http://www.blombebisar.se/?sida=artikel&id=1002
segelbåt
CITAT (webmaster jim @ 26-03-2016, 12:43) *
Jo det finns det... Min billiga vattenkanna http://www.blombebisar.se/?sida=artikel&id=1002


Såhär 13 år senare tror jag trådskaparen har löst problemet. whistling.gif
webmaster jim
Tror du det ;-)

Jag postade så klart för det finns säkert andra som kan vara intresserade!

Jag hittade ju tråden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon