Full version: Myror
Jasmin
Har upptäckt att vi har fått myror inomhus och undrar nu, finns det någon som vet om det finns något giftfritt sätt att bli av med myrorna? Har hund och jag vill ju inte förgifta honom! huh.gif
KURT
Det finns små dosor som innehåller borax. Dels tror jag inte att borax är giftigt för djur/människor, dessutom ligger det i en dosa med ingång för myror. Sedan skall arbetsmyrorna släpa med sig borax (smaksatt med socker) hem och döda resten av kolonin. Generellt är det meningslöst att döda enskillda myror, man måste komma åt själva samhället.
*solis*
Du kan börja tala med myrorna telepatiskt och tala om för dem att de skall ut till skogen och det genast smile.gif

Har sett ett programme om en kvinna som kan tala med djuren för länge sedan, till och med myrorna fick hon att flytta på sig smile.gif ohmy.gif
farbror B
gjorde en smart grej om jag får säja själv!

fyllde en låsoljeflaska med Myrr, lokaliserade var myrorna kom in och "tätade" alla skarvar, lister och hål med hjälp av flaskan.

Ta reda på varifrån dom kommer och gräv upp dom ute, bor antagligen nära grunden
Sulawesii
Jag har precis dammsugit upp myrorna och lagt ett tjockt lager salt utanför dörren. Saltet har funkat förr (om det nu inte varit ett sammanträffande).

Väntade länge på att myrorna skulle ge sig av självmant. Men, tillslut stog jag inte ut längre, det blir ju så många att det blir äckligt!
Susanna
Kanel brukar funka bra också! Det använder jag och jag har blivit av med myrorna här i stugan.
Eva i Norrköping
Det är inte helt ovanligt att de går in så här års. Så var det i vårt förra hus, de promenerade sitt stråk tvärs genom huset, men slutade efter några veckor.
I vårt nuvarande hus har vi inte haft påhälsning förrän i år, de har kommit in i hallen och byggt bo i ett par blomkrukor. Så ut med krukorna och så tätade vi igen springorna de kom in genom, med latex. Fungerade jättebra. Så slipper man gift.
Fialotta
CITAT (Susanna @ 31-05-2005, 21:02)
Kanel brukar funka bra också! Det använder jag och jag har blivit av med myrorna här i stugan.

Kanel kör jag oxå med...superbra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon