astrid.m.s
Redan i höstas då man fick lämna in ansökan om friår var jag snabb med min ansökan.
I feb/mars fick jag veta att jag hade en chans att få ledigt. Det gick så långt att det var klart och man gratulerade mig till friåret. Jag ville inte ta ut nån glädje i förskott, särskilt när jag fick veta att den tilltänkte ersättaren inte visste någonting om detta. Nåja, det blev inget av och jag fick inte heller nån klarhet i varför.
Efter lång tids "ingenting händer" skulle jag få en person som kom och provade på i 14 dar. Efter en vecka så uteblev denne person utan att meddela sig. När några dar gått fick jag veta att personen tyckte det var för svårt och hade backat ur. Så nu står jag på ruta 1 igen.
Har kommit med egna förslag på personer jag vet kan tänka sig jobba där men vet inte om de uppfyller kraven som ställs.

Har någon av er lyckats med att få friår? Vilka erfarenheter har ni? Några goda råd att ge?
Anki på Öland
I vår kommun var det några enstaka som lyckades få sitt friår beviljat. Flera inom vården hade sökt men enligt af finns inga långtidsarbetslösa att sätta in. Dvs. alla långttidsarbetslösa hoppar in på timmar och då räknas dom inte som långtidsarbetslösa......... Hade du legat hemma på sofflocket och väntat på fast arbete hade du kunnat få ett friårsvik.
Sen har väl kommunen kommit underfund med att det kostar också.....
Anki
netaave
Jag har tre kompisar som har friår just nu, en undersköterska i hemtjänsten, en barnskötare på dagis och en labbare på kommunens vattenlabb.
Här är dom inte så stenhårda på det där med långtidsarbetslös, de som haft korta vik under arbestlöshet har varit godkända som vikarie för friår.

Jag jobbar ju just nu som vikarieförmedlare i kommunens barnomsorg, och har fixat nån till friår.
Ophelia
Tror inte att jag skulle få friår. Skulle kanske prova och se vad chefen skulle säga biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon