Full version: Äntligen!
Magdis
10 veckors dåligt samvete över att inte hinna med någonting riktigt ordentligt, vare sig barn, hushåll eller trädgård och känna att man egentligen borde plugga hela tiden som man gör något annat. Nu har jag äntligen lämnat ifrån mig den. Sen ska den bli godkänd också men nu kan jag iallafall känna mig fri några dagar tills seminariet ska vara. jippie! biggrin.gif
Maria i Helsingborg
GRATTIS!!!!! Jag vet vilken pina det är! blink.gif sad.gif
Nu håller vi tummarna!!
Snöflinga
Vilket slit ohmy.gif Håller tummarna rolleyes.gif Njut av lediga dagar .....
*Felix matte*
Håller tummarna. wub.gif
Passa på att njuta av ledigheten... du ska se att det går jättebra.
Ciczi
Håller tummarna jag med!. Vad handlar din uppsats om?

Ciczi
Sulawesii
Vad skönt! Det är så jobbigt att ha sådant där hängande över sig.

Jag har nyligen fått läsa igenom min lillasysters uppsats och ge konstruktiv kritik. Stackarn sov inte igår natt, eftersom hon slet in i det sista med den.
netaave
Härligt, njut nu av barn, trädgård och livet
Annlo
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-05-2005, 22:20)
10 veckors dåligt samvete över att inte hinna med någonting riktigt ordentligt, vare sig barn, hushåll eller trädgård och känna att man egentligen borde plugga hela tiden som man gör något annat. Nu har jag äntligen lämnat ifrån mig den. Sen ska den bli godkänd också men nu kan jag iallafall känna mig fri några dagar tills seminariet ska vara. jippie! biggrin.gif

*Nyfiken* Vad har du skrivit om?
Hoppas det går bra med seminariet! Sånt är ju alltid lika nervöst, jag antar att du får "försvara" din uppsats?!

Annlouice
Magdis
CITAT (ciczi @ 31-05-2005, 06:13)
Håller tummarna jag med!. Vad handlar din uppsats om?

Ciczi

Jag har läst två 5-poängskurser i omvårdnadsvetenskap och den senaste var alltså 5 poäng uppsats. Uppsatsen är uppbyggd kring ett patientfall, en kvinna som fått stroke och hur hon upplevde vård och rehabilitering samt hur hon lever efter sjukdomen. Vårdfilosofi, livsåskådning, vårdmiljö, vårdorganisation, vårdrelationen och omvårdnadsåtgärder beskrivs också, vi valde att skriva ur ett humanistisk-feministiskt perspektiv. Uppsatsen är med andra ord väldigt styrd och enligt mig ganska tråkig, och jag gör det bara för att läsa upp mina poäng i omvårdnadsvetenskap för att kunna söka in på distriktssköterskeutbildningen. De ändrar nämligen intagningskraven hela tiden så trots att min sjuksköterskeutbildning bara är 8 år gammal är den redan omodern.
Lilla Selma
Lycka till Magdis! Och tänk lite på mig, som ska upp med min uppsats i morgon eftermiddag!

Min uppsats handlar om "Boendestöd för vuxna med funktionshinder".

Hälsar Selma som inte vet om det blir någon sömn inatt...
Magdis
Åhh, lycka till imorgon Lilla Selma!! Det går säkert bra! hoppas vi får höra om hur det gick sen.
Ophelia
Grattis!! Ja det är alltid skönt att få det ur världen biggrin.gif
bikiv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-05-2005, 18:14)
Uppsatsen är med andra ord väldigt styrd och enligt mig ganska tråkig, och jag gör det bara för att läsa upp mina poäng i omvårdnadsvetenskap för att kunna söka in på distriktssköterskeutbildningen. De ändrar nämligen intagningskraven hela tiden så trots att min sjuksköterskeutbildning bara är 8 år gammal är den redan omodern.

Det måste var något galet med detta! Här har du skrivit en uppsats som säkert innehåller många bra saker som borde läsas av många inom branschen och även efterlevas! Men vilka får ta del av det du skrivit?
Detta arbete som du gjort ska bara "poängsättas" för att du ska kunna vidareutbilda dig!
Yrkesutbildning som är omodern redan efter 8 år? Helt sjukt tycker jag. Är det månne så att forskningsinriktningen i vårdutbildningen är mer värd än grundutbildning och erfarenhet? Och vilka får del av forskningsresultaten? OK att det blivit mer status i yrket, men blir vården bättre för det? Med min stenåldriga utbildning inom samma bransch önskar jag dig VERKLIGEN lycka till med distriktsköterskeutbildningen!
Magdis
CITAT (bikiv @ 31-05-2005, 20:02)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-05-2005, 18:14)
Uppsatsen är med andra ord väldigt styrd och enligt mig ganska tråkig, och jag gör det bara för att läsa upp mina poäng i omvårdnadsvetenskap för att kunna söka in på distriktssköterskeutbildningen. De ändrar nämligen intagningskraven hela tiden så trots att min sjuksköterskeutbildning bara är 8 år gammal är den redan omodern.

Det måste var något galet med detta! Här har du skrivit en uppsats som säkert innehåller många bra saker som borde läsas av många inom branschen och även efterlevas! Men vilka får ta del av det du skrivit?
Detta arbete som du gjort ska bara "poängsättas" för att du ska kunna vidareutbilda dig!
Yrkesutbildning som är omodern redan efter 8 år? Helt sjukt tycker jag. Är det månne så att forskningsinriktningen i vårdutbildningen är mer värd än grundutbildning och erfarenhet? Och vilka får del av forskningsresultaten? OK att det blivit mer status i yrket, men blir vården bättre för det? Med min stenåldriga utbildning inom samma bransch önskar jag dig VERKLIGEN lycka till med distriktsköterskeutbildningen!

Tack! Ja det är verkligen konstigt att en utbildning kan bli omodern efter så kort tid. Jag läste precis samma ämnen under min grundutbildning och skrev även en 5-poänguppsats då också. 34 poäng omvårdnadsvetenskap fick jag på grundutbildningen och nu krävs det 40 för att vidareutbilda sig. På den nya utbildningen läser de 50 eller t.o.m 60 poäng omv.vetenskap. På bekostnad av praktiken såklart.

Jag kan inte tro att vården blir så särskilt mycket bättre för att man läser mer forskning. Jag tyckte det var för mycket redan på min tid, jag undrade om det var sjuksköterska eller forskare jag skulle bli och nu är det alltså ännu mer. Trist.
Lilla Selma
Yes, yes, yes! Det gick vägen med min uppsats - likaså fick jag godkänt på opponeringen på en annan uppsats också! Nu är det sommarlov! laugh.gif laugh.gif

Hälsar en trött men nöjd Selma
*solis*
Grattis och ha en härlig sommar wub.gif
Magdis
CITAT (Lilla Selma @ 01-06-2005, 20:42)
Yes, yes, yes! Det gick vägen med min uppsats - likaså fick jag godkänt på opponeringen på en annan uppsats också! Nu är det sommarlov! laugh.gif laugh.gif

Hälsar en trött men nöjd Selma

BRAVO!!! Var det svettigt? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta upp när jag opponerar på en annans uppsats. Vilken typ av frågeställningar hade du när du opponerade?
Grattis till dig och ha ett härligt sommarlov. Fortsätter utbildningen till hösten eller? Vilken utbildning är det du går?
Lilla Selma
Ja du, vilka frågeställningar man tar upp beror ju helt på uppsatsen ifråga. Den jag opponerade på var ganska lätt att ställa frågor om... Man får ju ta sådant som väckt frågor i skallen på en när man läst och så sådant som behöver utvecklas mer, men som sagt det beror ju helt på...

Det var inte särskilt svettigt, men det var allt lite nervöst, även att bli opponerad på - jag var nog lite rödflammig...
tongue.gif

Jag går på socialpedagogiska programmet och har klarat av 2 år av 3,5. Så det blir till att fortsätta...

Hälsar Selma som är lite trött
MrNorth
SKönt man fick göra ett examensarbete istället för en uppsats wink.gif Det jobbigaste med den var just redovisningen, men jag fick inte speciellt många frågor, kanske begrep ingen nåt... jag fick iaf 25000 av företaget jag gjorde arbetet hos. Tror det är skillnad på teknikinriktade och humaniora o dylikt... Mitt examensarbete handlade om att utveckla windows 89 drivrutiner för ett USB kretskort som företaget X hade utvecklat.. Jag skrev nog ca 25 sidor, resten av den 50sidiga uppsatsen var källkod och appendix smile.gif

Grattis iaf!!!
/henrik
Lilla Selma
Grattis till de 25000! wacko.gif

Hälsar Selma avundsjukt
MrNorth
Jo det var typ enda anledningen jag gjorde jobbet hos dem... för detta företag är inget vidare, samt handlade det om ett ämne som jag inte kunde få NÅN SOM HELST feedback/hjälp från högskolan heller. Så man fick sitta och plöja igenom en referens manual på 1000 sidor och sen testa och testa... och vips där rök den sommaren + att jag fick ögonmigrän på kuppen (otäckt).

Det var faktiskt skönare att få sin tek kand examen än de där 25000


/Henrik
Lilla Selma
Ja, det är ju fördelen med att läsa vissa tekniska ämnen - att man får göra examensarbeten som man kan få en peng för. Där jag jobbade förut hade vi ibland studenter som gjorde sina examensarbeten hos oss och de hjälpte ju alltid till med något som ingen annan kunde eller hade haft tid med. Ibland fick de ekonomisk ersättning, ibland fick de någon lite dyrare elektronisk pryl som de önskat sig...

Låter läskigt med ögonmigrän unsure.gif , vad innebär det? Hoppas det går över när du får vila ögonen i alla fall!

unsure.gif wub.gif

Kram från Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon