Sidor: 1, 2
*solis*
Idag skulle jag mer än gärna gå och utbilda mig till jungiansk analytiker om jag bara hade möjlighet till det.

Detta eftersom människorna intressera mig oerhört mycket!

Har ni andra en så att säga "drömutbildning" ni skulle vilja ha eller har ni kanske redan det arbete som ni verkligen älskar?
Chrihanna
Vad gör en jungiansk analytiker?

Själv skulle jag utbilda mig till arkitekt, hus och byggnader facinerar mig enormt.
Rossi
Och jag skulle nog vilja jobba med friskvård.
*solis*
CITAT (Chrihanna @ 30-05-2005, 19:45)
Vad gör en jungiansk analytiker?

Själv skulle jag utbilda mig till arkitekt, hus och byggnader facinerar mig enormt.

Jungiansk analytiker analyserar människor som söker hjälp av nån anledning för sitt psyke.
Susanna
Jag ägnar en stor del av min fritid till att läsa in min drömutbildning - arkeolog med inriktning på antiken, dvs antika Grekland och Romarriket. Det är otroligt spännande tycker jag! Fast de flesta av mina vänner tycker att jag är galen - vad är det för intressant med gamla ruiner frågar de. tongue.gif
fruberglund
CITAT (Susanna @ 30-05-2005, 19:58)
Jag ägnar en stor del av min fritid till att läsa in min drömutbildning - arkeolog med inriktning på antiken, dvs antika Grekland och Romarriket. Det är otroligt spännande tycker jag! Fast de flesta av mina vänner tycker att jag är galen - vad är det för intressant med gamla ruiner frågar de. tongue.gif

Vad är det för intressant??? ALLT!!! Du är INTE galen...jag älskar också gamla ruiner och byggnader smile.gif Var vid Alvastra klosterruin för ett par veckor sen och det var sååååå intressant att gå och föreställa sig hur de levde på den tiden smile.gif Åhhhh...vad avis jag är tongue.gif

När jag var yngre ville jag också bli arkeolog men jag ville inte flytta dit utbildningarna fanns så jag blev ingenting istället sad.gif

Några andra drömyrken var:
Veterinär (tur att jag inte blev det för nu är jag allergisk mot pälsdjur)
Helikopterpilot (Skulle nog inte klarat fysiktesterna)

Om jag fick välja nu skulle jag nog vilja jobba med nåt som har med trädgård att göra...fast jag vet nog fortfarande inte riktigt vad jag vill bli när jag blir "stor".

Just nu ligger alla planer på hyllan för nu håller jag ju på att bli "stor" på annat sätt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif (bebis i magen för er som inte vet).
Alli
Har alltid haft lite dragning åt arkitektyrket, men nu håller jag på att bli ekonom istället. Trodde jag aldrig om mig själv... ohmy.gif Men det är faktiskt jättekul! biggrin.gif
Sulawesii
Hortonom.
mamamaggan
Kanske landskapsarkitekt . Men då skulle jag kanske missa det " mänskliga".

Annars skulle jag vilja läsa och lära mig mer om människor överhuvudtaget. Bygga på den utbildning jag har med mer sociologi,andragogik( pedagogik för vuxna), kommunikation , socialpsykologi m fl ämnen. Det finns många bra "färdiga" utbildningar idag men jag tror också på det " tvärvetenskapliga". Att t ex tekniker läser lite filosofiska ämnen eller beteendevetenskap kan aldrig skada. Människor ÄR komplicerade och vi behöver bredda våra kunskaper för att kunna fungera tillsammans.
Ljusalfheim
Molekylär Bioteknik är det jag har sökt i alla fall.. smile.gif
Om jag kommer in är en annan fråga.. unsure.gif
Det är en civilingenjörsutbildning vid Uppsala Universitet..
huh.gif
Wera
Och här är en statsvetare som helst skullle vilja vara jurist.
Susanna
CITAT (fruberglund @ 30-05-2005, 20:20)
CITAT (Susanna @ 30-05-2005, 19:58)
Jag ägnar en stor del av min fritid till att läsa in min drömutbildning - arkeolog med inriktning på antiken, dvs antika Grekland och Romarriket. Det är otroligt spännande tycker jag! Fast de flesta av mina vänner tycker att jag är galen - vad är det för intressant med gamla ruiner frågar de. tongue.gif

Vad är det för intressant??? ALLT!!! Du är INTE galen...jag älskar också gamla ruiner och byggnader smile.gif Var vid Alvastra klosterruin för ett par veckor sen och det var sååååå intressant att gå och föreställa sig hur de levde på den tiden smile.gif Åhhhh...vad avis jag är tongue.gif

Ja, visst är historia intressant. Alla lämningar har något att säga oss om vår bakgrund och våra rötter. Att gräva är också jättekul, att hitta fragment av vaser, mynt, ben, etc etc etc. Jag tror det finns en del kurser som man kan läsa på distans. Kolla Uppsala och Göteborgs universitet. Och grattis till det väntande barnet förresten!
horthensia
Trädgårdsmästare ,såklart!
Dzad
CITAT
Och här är en statsvetare som helst skullle vilja vara jurist.


Nej usch. De flesta jurister jag kommit i kontakt med saknar perspektiv och filosofisk vishet och lever i någon slags drömvärld att de uppnått livets mål genom att gå en krävande utbildning och därmed har just den vishet som de egentligen saknar... nåja det där var väldigt generellt och kanske helt beror på att jag träffat fel jurister... smile.gif
Men förbli statsvetare du! De verkar mycket mer ödmjuka. smile.gif

Själv skulle jag helst vara filosof... fast det är jag väl redan, och man behöver ingen utbildning till det... räcker med ett kritiskt tänkande. smile.gif
Nåja favoritutbildning får väl då vara doktor i filosofi.
Magdis
CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 20:40)
Hortonom.

Samma här! Det vore drömmen.
jendah
Jag skulle vilja illustrera sagor... wub.gif wub.gif
Men jag jobbar som mek ingenjör... ingen skillnad va? wacko.gif
netaave
Trädgårdsarkitekt! wub.gif
Maria i Helsingborg
Psykolog! wub.gif
Blommor och trädgård i all ära men att se människor växa och blomstra slår allt !
*Felix matte*
Är så nöjd och skulle för allt i världen inte vilja byta ut mot något.
Min dröm är och har varit uppfylld sedan många, många år. wub.gif
amaira
Biolog med forskarutbildning.

Tror också på vikten av tvärvetenskap. Skulle vilja närma biologin och sociologin till varandra.
Lajo
Jag skulle vilja bli läkare, men har redan en femårig utbildning så det får räcka (agronom), dessutom är min sambo läkare så jag har ju min konsult om det är något......
/LJ
*Felix matte*
fel
astrid.m.s
Nåt mer "konstnärligt" yrke. Ungdomsdrömmen att bli fotograf har jag fortfarande kvar! Kan också tänka mig att jobba som florist! wub.gif Målare av möbler etc. Finns mycket annat också jag kan tänka mig, just nu är jag så LESS sad.gif på mitt nuvarande arbete.
Har sökt friår! Har haft praktikant men som "gav upp" efter 5 dar (av 10) för att det var för svårt.mad.gif Hoppas fortfarande men har inga större förväntningar om att de på arbetsförmedlingen kommer att lyckas ordna någon ersättare. wacko.gif
AndreasBlomquist
Skulle helt klart välja att bli trädgårdsmästare. Har upptäckt vad otroligt mycket man har missat under tidigare år nu när man har skaffat eget hus.
nilla
Kan tänka mej många... men den sista som fick mitt hjärta att slå snabbare var när jag upptäckte att Vatikanen har en 5-årig utbildning i mosaikkonst. Låter det inte underbart?
Rossi
CITAT (nilla @ 31-05-2005, 07:35)
Kan tänka mej många... men den sista som fick mitt hjärta att slå snabbare var när jag upptäckte att Vatikanen har en 5-årig utbildning i mosaikkonst. Låter det inte underbart?

Usch, vad pilligt!

Låt mig förklara! Jag är ingen pysslig person och har dessutom noll tålamod men för ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle köpa en massa mosaik och klä in krukor med. Och i vanlig ordning så går jag in för saker med full energi så jag köpte hur mycket mosaikplattor som helst, mosaiktång, fogmassa, spatel etc. etc.

Jag borde ju veta bättre och min man betraktade mig med överseende tålamod utan att säga någonting. Efter en liten kruka fick jag spatt. Så pilligt och lång tid det tog och plattorna bara gled ifrån sin ursprungliga plats. Krukan som jag gjorde är ful som stryk och det ligger massor med oanvända mosaikplattor i hallmöbeln och hånler mot mig.....

Så nog hade en 5-årig mosaikutbildning också kunnat få mitt hjärta att slå men förmodligen av helt andra anledningar än för dig. För mig låter det som världens mardröm!

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Susanna @ 30-05-2005, 21:11)
Ja, visst är historia intressant. Alla lämningar har något att säga oss om vår bakgrund och våra rötter. Att gräva är också jättekul, att hitta fragment av vaser, mynt, ben, etc etc etc. Jag tror det finns en del kurser som man kan läsa på distans. Kolla Uppsala och Göteborgs universitet. Och grattis till det väntande barnet förresten!

Tack!

Jo men det finns ju knappast jobb som arkelog här...eller? Vill inte flytta på mig nu heller med bebis på väg och man med fast jobb och vårt underbara hus.

Dessutom har jag full arkeologutvinning i trädgården...om vi säger såhär, de förra ägarna som anlade tomten var inte så knussliga med vad de grävde ner. Hittar allt möjligt när man gör rabatter och gräver gropar till buskar...t.ex. järnplattor, glasbitar osv.

Tråkigt nog inget antikt sad.gif

Sommaren 2000 fick en fiskare i Vättern en ovanlig fångst. Från ca 50m djup drog han upp ett svärd daterat till senare delen av 1400-talet. Var och tittade på det på Gränna museum för några veckor sen. Tänk om man kunde hitta nåt sånt i trädgården smile.gif Har många fina gamla ruiner runtomkring här, t.ex. Brahehus och Visingsö slottsruin som jag gärna åker och tittar på med jämna mellanrum biggrin.gif
Rossi
CITAT (fruberglund @ 31-05-2005, 08:10)
Sommaren 2000 fick en fiskare i Vättern en ovanlig fångst. Från ca 50m djup drog han upp ett svärd daterat till senare delen av 1400-talet. Var och tittade på det på Gränna museum för några veckor sen. Tänk om man kunde hitta nåt sånt i trädgården smile.gif Har många fina gamla ruiner runtomkring här, t.ex. Brahehus och Visingsö slottsruin som jag gärna åker och tittar på med jämna mellanrum biggrin.gif

I våra trakter finns det mycket fornlämningar och utgrävningar. När vi byggde vårt hus för några år sedan så var vi livrädda för att de skulle hitta fornlämningar när de grävde. Hade de gjort det så hade vi inte fått bygga och jag tror dessutom att vi hade fått bekosta utgrävningarna.
MrNorth
jag är telecomingenjör men skulle väldigt gärna studera japansk trädgårdskonst några år hos en mästare i japan, samt få tillfälle att friska upp mina kunskaper i japanska...

matane
Henrik
Pia mitt i Skåne
Jag hade gärna jobbat med krukväxter på heltid. De finns i huvudet den mesta av tiden ändå, så varför inte...
Annars skulle jag vilja jobba med människor, inte vård, snarare något servicejobb...
farbror B

Språkprofessor vid Cambridge
smile.gif
*solis*
CITAT (farbror B @ 31-05-2005, 11:29)

Språkprofessor vid Cambridge
smile.gif

Var till Cambridge 1962 men inte träffade jag några professorer tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Får man drömma riktigt skulle jag vilja se världen som naturfilmare/fotograf i stil med Jan Lindblad, Sven Gillsäter eller David Attenborough! biggrin.gif Sådant finns det väl knappast någon utbildning för, men det är inte så dumt att ha det som hobby och åka med på arrangerade naturresor heller. Biologlinjen kom jag aldrig in på, utan det blev en tvåårig vilt- och naturvårdslinje på folkhögskolan i Stöllet i stället. Jobbet jag har nu på ett naturkonsultföretag är helt OK, även om jag ibland tröttnar på datorn och gärna hade varit ute i fält mer.

Olle
Annlo
CITAT (solis @ 30-05-2005, 19:50)
Jungiansk analytiker analyserar människor som söker hjälp av nån anledning för sitt psyke.

Är det "Jungiansk analytiker" som i Freuds vän Carl Jung du menar? blink.gif

Jag hoppas att jag utbildat mig till mitt drömyrke (personalvetare) men det vet jag ju inte förrän jag får jobb ohmy.gif laugh.gif

Annlouice
Christoffer
Att ha en jättestor hangar där jag (+ medarbetare från olika länder) odlar medicinalväxter och dit kunder kan komma och köpa och fråga om råd. Inriktning på mera ovanliga och exotiska växter. Det ska även finnas ett inglasat café där, med en trappa som leder upp mot ett torn med utkik.
DVD-filmer om växter ska också finnas till försäljning, då sådana inte finns någonstans att köpa, vilket jag tycker är synd.
Likaså skulle det finnas en biograf med filmer om olika växtresenärer, en pool med växter, tex alger i som man kunde få bada i.
Fröförsäljning givetvis, lysrörsarmaturer och en avdelning ordnad som en öken med en massa ovanliga kaktusar.
Föredrag ska kunna hållas där med mera.
Istället för coca-cola på flaska, så skulle det finnas mineralvatten där man drar i en lian och så kommer det en stråle ur en berganordning rakt i ett kokosnötsskal för den rätta känslan!

Fast vad jag skulle ha för yrke, det vet jag inte. Alltiallo eller nåt.

biggrin.gif
carol
Drömyrken:
Serietecknare/ tecknare för animerad film.
Konstnär.
Regisör.
Bokhandlare/bibliotikarie.
Författare.
Trädgårdsmästare.
Byggkonsult/arkitekt - och det är jag redan. wub.gif biggrin.gif


Olle - vad gör du på jobbet när sitter vid datorn? Trodde att en naturkonsult var ute mest?
Christoffer - skön fantasi, förverkliga den. *tummen upp* smile.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är man ute emellanåt! Men mycket tid går också åt till att skriva ihop egna och andras resultat, korrekturläsa rapporter och reservatsskyltar, registrera nya böcker och tidskrifter i vårt biblioteksregister m m.

Olle
*solis*
CITAT (Annlo @ 31-05-2005, 12:36)
CITAT (solis @ 30-05-2005, 19:50)
Jungiansk analytiker analyserar människor som söker hjälp av nån anledning för sitt psyke.

Är det "Jungiansk analytiker" som i Freuds vän Carl Jung du menar? blink.gif

Jag hoppas att jag utbildat mig till mitt drömyrke (personalvetare) men det vet jag ju inte förrän jag får jobb ohmy.gif laugh.gif

Annlouice

Carl Jung var Freuds elev har jag för mig.
Ophelia
Hmmm...jag har nog min drömutbildning men jag skulle kunna tänka mig att utbilda mig inom trädgård, trädgårdsdesign och liknande. rolleyes.gif
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 31-05-2005, 12:20)
Får man drömma riktigt skulle jag vilja se världen som naturfilmare/fotograf i stil med Jan Lindblad, Sven Gillsäter eller David Attenborough! biggrin.gif Sådant finns det väl knappast någon utbildning för, men det är inte så dumt att ha det som hobby och åka med på arrangerade naturresor heller. Biologlinjen kom jag aldrig in på, utan det blev en tvåårig vilt- och naturvårdslinje på folkhögskolan i Stöllet i stället. Jobbet jag har nu på ett naturkonsultföretag är helt OK, även om jag ibland tröttnar på datorn och gärna hade varit ute i fält mer.

Olle

Biologlinjen kom jag in på, så jag har en påbörjad sådan - men ingen avslutad... av olika skäl.

Forskning är det som lockar mig mest. Glömmer både tid och rum när jag får börja studera fenomen och leta svar och teorier. När jag får studera andras teorier och leta mig (eller oss om man arbetar i team) fram mot nya och fler resultat.
Älskar att "gå på nya marker", eller i "gränsmarker. Även när det blir segslitna långa perioder av arbete då framstegen lyser med sin frånvaro.


Är även bussförare sen trettio år tillbaka, med guldklocka. Fast förtidspensionär numera, tyvärr. Saknar mitt jobb, men skulle ju inte orka jobba ändå.

Får oannonserade och plötsliga "trötthets- och seghets- anfall" med bomull i huvudet, som kommer "fortare än en gris hinner blinka" och stannar mellan några timmar till några dagar. Inte så roligt. Men när jag får "gå och skrota" såhär så mår jag bra. Har ju aldrig sysselsättningsproblem, tvärtom räcker inte tiden till...

Mitt jobb som bussförare ... skulle jag ALDRIG vilja varit utan!!!!! wub.gif
gammelnalle
CITAT (jendah @ 30-05-2005, 21:57)
Jag skulle vilja illustrera sagor... wub.gif wub.gif
Men jag jobbar som mek ingenjör... ingen skillnad va? wacko.gif

ooops...

har missat detta... kollade din hemsida...
HAR du försökt att få dina alster publicerade??

Jag är ingen expert... men jag gillade vad jag såg... och tror att fler skulle gilla det::::....


björn
Susanna
CITAT (fruberglund @ 31-05-2005, 08:10)
CITAT (Susanna @ 30-05-2005, 21:11)
Ja, visst är historia intressant. Alla lämningar har något att säga oss om vår bakgrund och våra rötter. Att gräva är också jättekul, att hitta fragment av vaser, mynt, ben, etc etc etc. Jag tror det finns en del kurser som man kan läsa på distans. Kolla Uppsala och Göteborgs universitet. Och grattis till det väntande barnet förresten!

Tack!

Jo men det finns ju knappast jobb som arkelog här...eller? Vill inte flytta på mig nu heller med bebis på väg och man med fast jobb och vårt underbara hus.
Dessutom har jag full arkeologutvinning i trädgården...om vi säger såhär, de förra ägarna som anlade tomten var inte så knussliga med vad de grävde ner. Hittar allt möjligt när man gör rabatter och gräver gropar till buskar...t.ex. järnplattor, glasbitar osv.

Tråkigt nog inget antikt sad.gif

Som klassisk arkeolog har jag gjort det ganska svårt för mig, finns i princip inga tjänster i Sverige om man inte arbetar på universitetet. Vill man ha en möjlighet att försörja sig på det måste man flytta till Medelhavsområdet. Men jag har löst det med att arbeta med rehabiliteringsfrågor och utnyttjar semester och tider med få uppdrag till att resa neråt Grekland för att gräva.

Visst är det kul att hitta föremål i trädgården! Jag har grävt upp en hel del keramik. Man får dock hoppas att man inte hittar något som triggar igång en riktigt utgrävning!
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 30-05-2005, 22:40)
Är så nöjd och skulle för allt i världen inte vilja byta ut mot något.
Min dröm är och har varit uppfylld sedan många, många år. wub.gif

UNDERBART att höra att det finns NÅGON som är nöjd!!
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
gammelnalle
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-05-2005, 23:13)
Skulle helt klart välja att bli trädgårdsmästare. Har upptäckt vad otroligt mycket man har missat under tidigare år nu när man har skaffat eget hus.

Men då har du all chans i världen att bli din egen TRÄDGÅRDSMÄSTARE..


VEM bestämmer vad som är bäst i DIN trädgård??
jendah
CITAT (gammelnalle @ 31-05-2005, 20:31)
CITAT (jendah @ 30-05-2005, 21:57)
Jag skulle vilja illustrera sagor...  :wub:  :wub:
Men jag jobbar som mek ingenjör... ingen skillnad va? wacko.gif

ooops...

har missat detta... kollade din hemsida...
HAR du försökt att få dina alster publicerade??

Jag är ingen expert... men jag gillade vad jag såg... och tror att fler skulle gilla det::::....


björn

Tack wub.gif wub.gif

Nej, jag har egentligen inte försökt. Konkurrensen är tyvärr stenhård - men man borde ju försöka... unsure.gif

Fast jag har lite publicerat... ett bokomslag i Ryssland... smile.gif
...och så går det omkring en stackare i Holland med en tatuering efter en av mina bilder (stackare - för tatueraren ställde till det en del - ser hemskt ut)... unsure.gif
pejori
har mitt drömyrke wub.gif wub.gif
fick tillslut min socionomutbildning, även om det tog nitton år med lite omvägar, (äktenskap och barn) innan jag satte igång wub.gif wub.gif
Heddas matte
teoretisk fysik.. det tycker jag verkar oerhört intressant.. eller astronomi

men jag har så många drömmar.. en del har jag genomfört och en del har jag kvar.. men man blir ju aldrig fulllärd har jag hört och bildning kan man väl inte få nog av!?
amaira
CITAT (Heddas matte @ 31-05-2005, 22:58)
teoretisk fysik.. det tycker jag verkar oerhört intressant.. eller astronomi

men jag har så många drömmar.. en del har jag genomfört och en del har jag kvar.. men man blir ju aldrig fulllärd har jag hört och bildning kan man väl inte få nog av!?

Delar din fascination för teoretisk fysik wub.gif , och astronomi ÄR spännande.

Nä, bildning kan man aldrig få nog av, och man blir heller aldrig för gammal för att lära, och ingen lärdom är väl någonsin "förgäves"!

Om inget annat, så höjer det den egna personliga livskvaliteten - är amairas starka åsikt.
pisanggoreng
Avslutade min utbildning i förra veckan, och är nu doktor i religionshistoria. smile.gif
gammelnalle
CITAT (pisanggoreng @ 01-06-2005, 09:21)
Avslutade min utbildning i förra veckan, och är nu doktor i religionshistoria.  :)

Grattis!!

(mycket skrivade tycks det ha varit som har föregått .... och många för mig okända språk bl.a. indonesiska och religioner...)


björn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon