Full version: Byta bank?
Wera
Vi har ett fyra år gammalt huslån. Nu har vi funderat på att byta bank, då vi fått en förmånlig offert av en bekant som jobbar på annan bank än vår... Skall man våga göra det? Skulle nog spara en rejäl slant på sikt! Vi har varit kunder i den nuvarande banken i 15 år typ... Erfarenheter???
Lilla Selma
Tycker att det låter som en bra idé att nappa på det nya erbjudandet - särskilt som det är en bekant som givit det. Du kan ju också spela ut din gamla bank mot detta erbjudande, så får du se om de kan erbjuda något ännu bättre! wink.gif

Kolla bara upp hur ett byte ställer sig med avseende på uppsägningsformalia på de gamla lånen/lånet... Välj lämplig tidpunkt osv...

Konkurrens mellan banker är ett faktum att räkna med - helt klart! rolleyes.gif

Hälsar Lilla Selma
Rossi
Min erfarenhet är att det är jobbigt att byta bank .....

Ni kanske kan förhandla fram bättre ränta på lånen hos er nuvarande bank om du berättar om erbjudandet ni har fått.

Man måste titta på alla bankens tjänster. Även om en sak är bättre hos en bank så kan nog en annan tjänst, som man också behöver, vara sämre.
kristerh
Jag skulle nog tala om för din nuvarande bank vad du fått för erbjudande,
och hoppas de åtminstånde kan ge samma bud, och det är inte omöjligt att du får det eftersom det är krig om bolånekunderna på marknaden.
krister
Caprice
Jag säger samma sagk:
Spela ut din nuvarande bank mot det nya erbjudandet du fått...

Man häpnar över det resultat det kan ge...

Vi sänkte vår ränta på bostadslånet med nästan 2 procent då vi gjorde detta för två år sedan... ohmy.gif
Det blir mkt pengar det...

Jag gjorde fö samma sak med försäkringen på min bil... Betalade 7800:-/år, ringde upp och sa att om jag byter bolag så får jag betala 6200:-...
De erbjöd mej att betala 6200:-/år för samma försäkring, plus en brandsläckare om jag stannade... biggrin.gif

Mot banker och försäkringsbolag ska man sätta hårt mot hårt...


Caprice
Wera
Blir väl nog att i första hand kontakta min bank och berätta om erbjudandet. Inte är min familj någon "välgörenhetsorganisation" som skänker bort pengar i onödan. Tack för svaren och stöden. Nu skall jag "ladda" mig och sedan traska iväg till banken!! laugh.gif laugh.gif
Xelma
Vi bytte bank när vi köpte hus för 2 år sedan. Vi fick "rabatt" på räntan med 0,5 %. Problemet är att nu när vissa av lånen ska skrivas om ger de inte rabatt längre... Okej, räntan är låg nu, men just denna banken hör till de med högst ränta. Och får vi inte behålla vår rabatt nu får vi säkert ingen rabatt nästa gång när räntan ligger högre.

Så tänk på att få det inskrivit om ni förhandlar er till någon rabatt!

Nu får vi förhoppningsvis rabatt ändå, annars flyttar vi våra lån för kostnaden att lösa ut de längre lånen tjänar vi in om vi byter till en annan långivare. Konstigt att man måste hota dem innan man kan få rabatt som vi trodde gällde ...
Lajo
Hej.
Lite banktips från en som är väl insatt. Om man tex förhandlat till sig en bra rabatt från början kan man ju alltid gå in på nätet och plocka ut vad de andra bankerna har för officiell ränta och ta med det till sin egen bank och åtminstone begära att få samma vilkor som den bank som erbjuder det lägsta.

Är man en bra kund och en som banken vill ha kvar, har man trumf på hand.........När man bestämmer sig för vilken bank man ska ha ska man självklart titta på vilkoren, men om man får ungefär samma vilkor tar de flesta den de har mest förtroende för, ofta får kontaktpersonen avgöra. Som sagt det är kundens marknad men ibland kan en del tänka sig att betala lite för en bra rådgivare och en bank på orten.

/Lasse
labarradepan
jag har bytt bank tre gånger,, klart man få gå och fråga på bankerna vilken som ger bäst. den byter man till. Man måste pressa dem lite för att de ska ha en kvar som kund.

SÅ byt bank om den gamla inte vill gå med på ert förslag. rolleyes.gif
*Felix matte*
Dotter och måg har precis bytt bank... de köpte hus och kollade villkor bankerna emellan... Man ska inte vara rädd att byta smile.gif

Jag står själv i begrepp att byta efter att ha varit min bank trogen i mer än 40 år.
Anna i Mjölby
Klart du ska byta bank om en annan ger bättre villkor. Vi bytte från våra respektive banker när vi köpte huset. Det har jag inte ångrat en sekund! Det är en mycket bättre bank vi har nu, och om man inte tyckte att det var så vansinnigt trist att kolla upp olika villkor borde man väl ha bytt för länge sedan.

Fast det kändes ju liiiite sorgligt att avveckla kontot jag hade kvar hos den lilla lokala banken i min hemby. Men hur smidigt var det att ha den 11 mil bort?! Fast det var ju en fördel i och med att de pengarna hade man kvar...
gunvor
Jag blev tipsad om ett lån med bättre villkor - informerade min bank om det och hör o häpna - dom sänkte min ränta!!!!
Så innan man byter kanske man skall förhandla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon