Full version: Sorgmyggor
lillalind
Är det någon som vet något bra sätt att bli av med sorgmyggor? Jag börjar bli smått tokig på dem, o de äter ju upp rötterna på växterna, så det hade varit väldans skönt att bli av med dem nu!! Har testat med såpvatten, men det funkade inte....
Susanna
Det jag har prövat är att sätta klisterremsor i närheten av plantorna. Och där fastnar hundratals kan jag berätta! Så även om det fortfarande finns sorgmyggor vid plantorna är de färre än tidigare.
*Felix matte*
Pyrex N... det rådet har jag fått här på Odla.nu och nu slipper jag de irriterande myggorna.
Den lilla flaskan kostar 40kr i Interflorabutik... blanda enl. ordination på flaskan, vattna och upprepa efter en vecka. Så försvann mina myggor biggrin.gif

Lycka till!
Jejja
Jag har testat tejpremsor och Pyrex utan resultat. Jag vet inte vad mina sorgmyggor är gjorda av, men de verkar vara släkt med stålmannen...
Nu har jag fått några tätörter av en forumist så jag ska se om det kanske hjälper.
Berit
Lite outspädd saft eller juice (nektar) har många av mina sorgmyggor drunknat i dock inte alla. Det är roligt att räkna dem när de ligger i glasen drunknade. Hämnden är ljuv.

rolleyes.gif mvh
Berit
ifibi
Jag fick rådet av någon här att hälla äppelcidervinäger, lite vatten och diskmedel i ett glas och ställa i fönstret.

Skönt att se att jag inte är ensam om att hata de små liven... laugh.gif
christinek
Hur ser de här sorgmyggorna ut?
lilla mamma
Små, svarta envisa eländen.
Byt jord, spola av rötterna och provado i den nya jorden Kan bero på övervatnning.
Blandas ej ihop med bananflugan
KURT
CITAT (christinek @ 09-11-2005, 12:54)
Hur ser de här sorgmyggorna ut?

Se t ex denna länk, eller denna länk. Det är larverna som gör skada, men det är de vuxna myggorna man ser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon