Full version: Mors dag
Fröis
Vad är det för regler som gäller för mors dag? Hur uppvaktar man? Måste man åka hem till sin mamma? Ska man få dåligt samvete för att man inte gör det?
unsure.gif
lillalind
Jag ringde till min mamma o talade om hur mycket jag uppskattar henne. Hon blev jätteglad!!! Dåligt samvete ska man kasta på sopbacken tycker jag!!! Det viktigaste är väl att man visar att man kommer ihåg och bryr sig??
Fröis
ja, det tycker jag med. Men tydligen inte min mamma.
Reserv
Huvudsaken är att du ringt tycker jag. wub.gif
mamamaggan
Fröis, säger som de andra , du har visat att du bryr dig och det är det som ska räknas .

Min Mors Dag har hittills varit väldigt trevlig. När jag vaknade fick jag en blombukett och en liten present.

Alldeles nyss fikade vi med hemgjord tårta( min man och ena son gjorde den) och den andra sonen , boende 100 mil härifrån, har jag pratat med på telefon.

Nu ska min man och jag ut på en liten tur till ett naturreservat ( vacker hagmark) för att riktigt njuta en stund.

Hoppas alla andra mödrar också kan förmå att känna sig uppskattade vad de än " bjuds" på idag.
Klinta
Min mamma dog för ca 2 år sedan......Var till hennes grav med de vackraste rosorna jag kunde hitta.
Hannele
CITAT (Fröis @ 29-05-2005, 12:32)
Måste man åka hem till sin mamma?

Man ska väl göra det som är roligt, men
kan tänkas att din mor tycker det är tråkigt, om du inte kommer.
Vi tog våra fyra nästan vuxna barn till mormor.
Hon fick bukett Mormors glasögon; Veronica chamaedrys och liljekonvaljen.

Rossi
Trots att vi helst av allt hade velat stanna hemma i trädgården den här helgen eftersom vi har högsommarvärme i Skåne så har vi fått kajka runt dryga 50 mil i bil för att hälsa på våra mödrar. Inget tvång i och för sig men när man vet hur mycket det uppskattas så gör man det ändå.

Det är väl upp till var och en att utvärdera hur relationen mamma-barn är och hur känsligt det är med Mors dag. Själv hade jag lika gärna kunnat skrota både mors och fars dag. Uppskattning av det här slaget bör ju komma spontant och inte bara för att det står Mors Dag och Fars Dag i almanackan.
Reserv
CITAT (Rossi @ 29-05-2005, 18:33)
Trots att vi helst av allt hade velat stanna hemma i trädgården den här helgen eftersom vi har högsommarvärme i Skåne så har vi fått kajka runt dryga 50 mil i bil för att hälsa på våra mödrar. Inget tvång i och för sig men när man vet hur mycket det uppskattas så gör man det ändå.

Det är väl upp till var och en att utvärdera hur relationen mamma-barn är och hur känsligt det är med Mors dag. Själv hade jag lika gärna kunnat skrota både mors och fars dag. Uppskattning av det här slaget bör ju komma spontant och inte bara för att det står Mors Dag och Fars Dag i almanackan.

Vi har skrotat dom dagarna, ingen bryr sig om vad det är för dag, det är söndag inget märkvärdigt alls. Lite efterrätt eller nåt bara. rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 18:36)
Vi har skrotat dom dagarna, ingen bryr sig om vad det är för dag, det är söndag inget märkvärdigt alls. Lite efterrätt eller nåt bara. rolleyes.gif

Tror nog att våra mödrar hade blivit lite besvikna om vi inte hade uppmärksammat dem så för deras skull så besöker vi dem. Nu har svärmor dessutom blivit sjuk så hon behövde piggas upp genom vårt besök.

Ibland kan jag tycka att det vore skönt att slippa alla de här "måstena" och traditionerna. Tänk vad skönt att kunna åka bort över jul till exempel och inte behöva åka dryga 50 mil då också (av olika skäl är det alltid vi som måste åka runt). Men så tänker jag att en gång i tiden finns de inte kvar längre och då har vi inga måsten av den sorten kvar, speciellt som vi inte själva har barn.
Magdis
Jag ringde och gratulerade min mamma. Nån möjlighet att åka dit och hälsa på finns inte eftersom det är 100 mil.
Själv blev jag uppvaktad med en teckning imorse av min 4-åriga dotter och lite senare på dagen fick jag en orkidé och en köpt daimtårta av min man. Jag blev väldigt överraskad för vi har alltid sagt att vi inte ska göra nåt jippo av namnsdagar. mors-och farsdagar, alla hjärtansdag och allt sånt där. Men det var förstås väldigt trevligt med en ny orkidé!
netaave
Beror väl på hur långt det är mellan dig och mamma.
Jag skulle tycka det var jättekonstigt om inte sonen kom hem då vi bor i samma kommun.
Sen beror det väl också på om man har den traditionen att man firar. Jag försöker hålla igen lite på son och sonhustru som gärna handlar lite för mycket. I hennes familj öser man på lite väl och det färgar av sig på sonen.
Jag skulle vara nöjd över att dom kommer hit och vi äter lite gott tillsammans, presenter i all ära men det är att vi träffas som räknas, dom jobbar heltid och ska hinna alla hushållsbestyr på helgen, så det blir inte så ofta.
Tjejernas initiativ med att bjuda på restaurang var ju gulligt, men egentligen hade det räckt med det dom gjorde idag.
*Felix matte*
Det finns väl inga regler för hur man ska fira Mors dag... det viktigaste tycker jag... är att man gör det som känns bra för en.

Jag har haft besök av barn och barnbarn... (vi träffas annars också flera ggr/ vecka) fått blommor och choklad... fast den inslagna chokladasken sa lilla Emelie bestämt var hennes laugh.gif Hon sa...min klad mommo... men sedan ångrade hon sig och jag fick den och hon ville ha bara en smakbit wub.gif

Barn och barnbarn nere i Boråstrakten har vi träffat och pratat med via nya webbkameran
wub.gif
Fröis
CITAT (Rossi @ 29-05-2005, 18:42)
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 18:36)
Vi  har skrotat dom dagarna, ingen bryr sig om vad det är för dag, det är söndag inget märkvärdigt alls. Lite efterrätt eller nåt bara. rolleyes.gif


Ja, jag tycker likadant. Det har blivit lite för kommersiellt tycker jag. Tycker man kan ge sin mamma en blomma när man känner för det och hon behöver det.

Alla , även de som inte är mammor behöver säkert en uppmuntrande blomma ibland. Därmed inte sagt att det finns mammor som gör mycket för sina barn och kan behöva få något tillbaka. Det är därför mors dag ska finnas. smile.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 18:36)
Vi  har skrotat dom dagarna, ingen bryr sig om vad det är för dag, det är söndag inget märkvärdigt alls. Lite efterrätt eller nåt bara. rolleyes.gif
Trist; 365 likadana dagar... wacko.gif

Visst ska man var omtänksam alla dagar, men det känns bra med en speciell dag.
ariana
Vi har varit hos min mor åkte vid 10tiden i morse, smörgåstårta o tårta bjudde vi på spela lite sommarmusik som mamma gillar,åt sen middag i stan, hann precis hem så kom barn o barnbarn med fin blomma satt o hadde de mysigt en stund i ateljen. Sen har vi jobbat skall lägga in ny matta i köket och det är mycket plocka bort o greja lite listor här o där, så nu är vi så trötta. wub.gif

Viktigt med det där små stunderna av paus i livet wub.gif
labarradepan
jag firade min mor med hemlagad middag o sen fick hon en blomma med, lika så min svärmor bjöd jag in med biggrin.gif

Alla var nöjda och glada wub.gif
kristerh
Jag köpte ett satäng påslakans set till min mamma och åkte över,
var där halva dagen, så det blev inget trädgårdsarbete igår,
jag är en av de som tycker att man måste fira mamma, om inte med annat så med ett telefonsamtal, eller med ett blombud.
krister
Sulawesii
En mors dag kom min mamma och hämtade min son. De var borta ett bra tag. Så kom min son hem med fina morsdagspresenter till mig.
I princip kan man säga att min mor uppvaktade mig på mors dag! Visst var det underbart gjort!!?

Hos oss har vi inget dåligt samvete om vi inte åker och gratulerar, vare sig på mor eller fars dag. Men, ringer gör jag alltid.
Min son, han har endast gratulerat mig den där gången, och han är tonåring nu. Och det stör mig inte det minsta. Det är helt ok hur som helst. Visst skulle det vara kul om han gjorde det, men, inte blir jag ledsen eller besviken för att han inte gör det.

Viktigare än att ge min mamma en blomma på mors dag, är för mig att ge henne en blomma och visa min uppskattning någon annan dag. Det blir större, eftersom det inte förväntas av en, som det ju faktsikt gör på mors dag.
*solis*
Här finns det inga måsten!Kärlek kan aldrig tvingas på någon!

Jag älskar mina underbara barn oavsätt om de kommer ihåg Morsdag eller inte wub.gif

Dessa 4 barn är det allra strörsta gåvan som jag fått under mitt liv wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Sulawesii
Klokt skrivet, solis!
*solis*
CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 10:40)
Klokt skrivet, solis!

Tack wub.gif
amaira
CITAT (solis @ 30-05-2005, 10:19)
Här finns det inga måsten!Kärlek kan aldrig tvingas på någon!

Jag älskar mina underbara barn oavsätt om de kommer ihåg Morsdag eller inte wub.gif

Dessa 4 barn är det allra strörsta gåvan som jag fått under mitt liv wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Instämmer helhjärtat wub.gif !! (fast jag har "bara" två)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon