Full version: Vitlök
evvy
Hej!
vitlöken som jag satte i höstas har väldigt hög blast. Skall inte skördas förrän i höst; hur hög blir blasten? Den ser inte så kul ut; lite gul i topparna. Nån´ som har erfarenhet?

Hälsningar Evvy
rosita
Blasten på min vitlök är också hög och lite gul i topparna, men jag tror att själva löken växer till sig på bredden nu, så blasten blir nog inte högre. Men jag har ingen erfarenhet av höstsatt vitlök eftersom jag alltid satt den på våren tidigare. Eftersom jag bor i zon 1 så har det alltid blivit fin vitlök ändå, men i höstas satte jag så vi får väl se om det blir någon skillnad. smile.gif
KURT
Den kan bli drygt 1 m hög, blasten skall samla in MYCKET näring och trycka ner den i löken.
Rossi
CITAT (evvy @ 26-05-2005, 21:52)
Hej!
vitlöken som jag satte i höstas har väldigt hög blast. Skall inte skördas förrän i höst; hur hög blir blasten? Den ser inte så kul ut; lite gul i topparna. Nån´ som har erfarenhet?

Hälsningar Evvy

Jag ser att du liksom jag bor i zon 1 så våra vitlöksplantor borde ju bete sig någotsånär lika. Vår blast blir kanske 30-40 cm långa. De är lite gula i toppen nu men det är ingen fara.

Du ska inte vänta till hösten med att skörda dem utan ta dem i slutet av juli/början av augusti.

Ett tips är att gå på Åke Truedssons vitlöksodlingskurs. Det har vi gjort och där fick vi lära oss mycket.

Vitlöken ska sättas på hösten men går även att sätta på våren. Men bäst resultat blir det om du sätter den på hösten när jordtemperaturen är ca. 8 grader. Är det för varmt när du sätter dem på hösten så börjar bladen att komma och det vill man inte då.
Pia mitt i Skåne
CITAT (Rossi @ 27-05-2005, 07:33)
Ett tips är att gå på Åke Truedssons vitlöksodlingskurs.

Var håller han kurser?
Rossi
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 27-05-2005, 08:33)
CITAT (Rossi @ 27-05-2005, 07:33)
Ett tips är att gå på Åke Truedssons vitlöksodlingskurs.

Var håller han kurser?

Dem håller han i sin trädgård i Klagshamn. De brukar vara första helgen i augusti har jag för mig. Mycket trevliga! Ända sedan vi var där har vi varje höst satt vitlök och det har gått jättebra. Vi är i princip självförsörjande hela året och det är kul att odla och skörda vitlök!

På kursen kan man köpa hans vitlöksodlings-kompendium, vilket vi gjorde. Här får man odlingsråd, information, historik m.m. Du kan köpa kompendiet även om du inte går kursen.
Susanna
CITAT (evvy @ 26-05-2005, 21:52)
Hej!
vitlöken som jag satte i höstas har väldigt hög blast. Skall inte skördas förrän i höst;

Hälsningar Evvy

Hej!

Tänk på att inte skörda för sent. Som Rossi sa bör du skörda i slutet på juli eller senast i början på augusti. Om man väntar för länge spricker skalet runt löken och då försämras hållbarheten. Ska man äta den direkt gör det naturligtvis ingenting. Jag brukar fuskskörda lite från mitten på juli för att hitta rätt skördeperiod för lökarna.

När du tagit upp lökarna gör du rent dem från jord och hänger dem på tork i 10-14 dagar, luftigt och torrt. Tidigare har jag torkat mina ute men förra sommaren var så blöt så då hängde jag dem på vinden. Efter cirka två veckor är de klara för vinterförvaring. De ska förvaras i rumstemperatur. Jag har hela min skörd (70-80 st) liggande framme i en stor bytta i köket hela vintern. Och de mår utmärkt! Olika sorter har olika lång hållbarhet men jag äter fortfarande av mina från förra sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Min vitlök brukar se ut som purjolök i storleken på våren/försommaren men det är nog lite olika för olika sorter.

Man bör dock se till så vitlöken har rejält med näring från det att de spirar på våren och fram till midsommar åtminstone.

Susanna
Evvy, om man är försiktig kan man ta lite av blasten och klippa på smörgås. Jättegott!
Evin
Jag brukar grilla vitlöksklyftor på grillspett. Det går åt många och de blir milda och goda i smaken.

Ett tips om det går för lång tid innan man skördar dem. (med referens till Åsas inlägg)
evvy
TACK alla vänliga trädgårdsmänniskor för alla svar! Hann ej titta igår - mycket värdefulla tips!

Soliga hälsningar från Evvy smile.gif
Susanna
CITAT (Evin @ 28-05-2005, 01:40)
Jag brukar grilla vitlöksklyftor på grillspett. Det går åt många och de blir milda och goda i smaken.

Jag brukar ställa in en hel lök i ugnen ibland. Det är också gott! Ska testa att grilla dem på spett. Låter smarrigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon