Full version: Zoner alltså
snofsan
Nu har jag varit medlem här i några månader och det är en sak som gör mig lite frustrerad. Varför kopplar inte alla en zonangivelse till sin signatur?

Nu senast undrade någon om en nyplanterad Luciaros blommar första året.

JAG KAN INTE SVARA FÖR JAG VET INTE I VILKEN ZON PERSONEN BOR.

BUUUUUUU.

blink.gif

Man blir ledsen och ledsen och ledsen och det vill man ju inte bli här på detta forum. wink.gif

Varför kan inte alla skriva in zon bredvid sin signatur? Det skulle ta bort BUUUUUU wink.gif .

Här i Skåne är vi några som vet hur rosor beter sig första året men vi kan ju inte svara om Lucia är planterad i zon 5-6 som Kerstins rosor. Men det vet vi ju inte för det framkommer inte av inläggen. wacko.gif
Fenja
Det räcker ju faktiskt om man anger det i sin profilinformation... Bara att klicka på namnet så ser man! Det är ganska många som gjort så.
Mvh
Fenja
snofsan
Men inte alla! wink.gif
Pirum
Under signaturbilden borde finnas utrymme för en "Zon x" smile.gif

Vet inte hur enkelt det är att ändra på detta forums utseende, men, det är ju ett trädgårdsforum och det är väldigt mycket mer intressant att se från vilken zon (och landskap, stad, whatever) någon är än hur många inlägg de postat smile.gif
snofsan
Håller med naturligtvis! rolleyes.gif
Rossi
Håller med om att zonen borde synas när man har skrivit in den i sin profil.

Ett tips: Uppmaningen kanske skulle göras i de andra forumen också. I det här forumet diskuteras ju för det mesta andra frågor än trädgård.
humla
Nu har jag skrivit in iaf wink.gif
Betty
Zonangivelsen är en hänvisning som bara säger halva sanningen... Jag bor i Luleå som tillhör zon 6 men i min lilla vindskyddade atriumformade södervända trädgård finns både zon 4,5 och 6. Tror t.o.m. att jag har zon 3 på nåt ställe. smile.gif
KURT
Dessutom är det ju så att zoner bara är intressant för en viss andel utomhusväxter, framförallt vedartade växter. De som ställer frågor om kurkväxter kanske borde ange inomhustemperatur, luftfuktighet och ljusintensitet (i lux) för olika fönster för olika månader?
ah56
Uppdaterad signatur.
snofsan
Men Kurt,
det är väl en viss skillnad i zoner även när det gäller dagsljuset. Vinterhalvåret i norra halvan av landet är ju mycket mörkare än resten av landet och sommarhalvåret är det tvärtom.

Som Kerstin påpekade i någon tråd så blir vissa örtartade växter högre norr om Stockholm än söderöver på sommaren.

Men med zonangivelse får man reda på den allmänna härdigheten, dvs om rotsystemen klara tjäle eller endast nedfrysning ovan jord. Det kan man ju inte manipulera bort mer än marginellt.

Inomhusodlingar kan man ju ha total kontroll över med ljus- och fuktmätare.

Så nog tycker jag att våra zonangivelser är en förnuftig kunskap här på forumet. rolleyes.gif smile.gif rolleyes.gif
farbror B

*går genast och lägger till zonen i profilen*

(fast i den zonen är det väl jag som är profilen?) laugh.gif


Nåt som kan irritera mej här i zon4-5 är de plantskolor som säljer växter för zon 2...
carol
Jag har lägenhet. Vill du veta min zon får du titta i profilen. sleep.gif
farbror B

Men Carol, det är det ENDA som står i din profil ju laugh.gif


Förresten, angående titeln Skriv in zonen för fanken

Jag har ingen fanken hemma, fråga gärna om andra växter... laugh.gif laugh.gif
Fialotta
För "fanken" jag har haft min zon hela tiden tongue.gif
snofsan
Ähum farbror B tongue.gif
carol
CITAT (farbror B @ 25-05-2005, 11:14)

Men Carol, det är det ENDA som står i din profil ju  :lol:

Ja räcker inte det? huh.gif
Blomstertanten
Jag vill inte !
renate
Varför nu inte de da Blomstertanten!
Det är väl inte farligt.
Berith
kerstin z5-6
Skriva in zon kan vara bra får råd om vedartade växter , ... men rosor blommar år ett var du än bor laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif annars har du köpt ett mesigt ex eller en tjurig sort o det kan lika gärna hända i skåne smile.gif

Men ange gärna zonen
Tycker fabror B ska slänga hängslen o bälte o pröva en z2 växt -vad kan hända -? lever den har du zonknäckt o dör den planterar du den på två ställen till i din trädgård innan du ger dej .. biggrin.gif
Maria i Helsingborg
*vågar inget annat än att lyda* tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Blomstertanten @ 25-05-2005, 12:17)
Jag vill inte !

laugh.gif DU har ju skrivit vilken zon du bor i !

Varför då starta Föreningen Våga vägra uppge zon wacko.gif
yenny
Hjälp om man inte vet vilken zon man bor i då??

(ja jag bor i lite utanför stockholm.. solentuna)
Pirum
CITAT (yenny @ 25-05-2005, 22:29)
Hjälp   om man inte vet vilken zon man bor i då??
(ja jag bor i lite utanför stockholm.. solentuna)

Då tittar man på http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml där följande karta finns och letar sig fram efter var man bor ungefär smile.gif


Zoner kan dock, som sagts tidigare, skilja både upp och ned åtminstone 1 steg beroende på hur skyddat, soligt, blåsigt, etc som läget är.

Mer detaljerade zoner på http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...0/zonkartan.htm
bikiv
CITAT (Pirum @ 25-05-2005, 22:47)
Zoner kan dock, som sagts tidigare, skilja både upp och ned åtminstone 1 steg beroende på hur skyddat, soligt, blåsigt, etc som läget är.

Bor i Sthlm som ska vara zon 2 enligt kartan. Men, med erfarenhet av växter som inte klarat sig väljer jag numera växter som passar zon 3 - 4. Över min trädgård går ett "kallstråk"...
Inga från Närke
CITAT (snofsan @ 25-05-2005, 00:24)
Varför kan inte alla skriva in zon bredvid sin signatur? Det skulle ta bort BUUUUUU wink.gif .

Tack för att någon mera efterlyser detta. Gjorde det själv för länge sedan men då var det ingen som lyssnade (läste).
Det underlättar mycket så man hela tiden måste gå in på varje persons profil för att veta.
yenny
CITAT (Pirum @ 25-05-2005, 22:47)
Då tittar man på http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml där följande karta finns och letar sig fram efter var man bor ungefär smile.gif

Tackar! då ska jag försöka lista ut vart jag bor då... eller jag menar vilken zon jag har där jag bor smile.gif
zaaritha
Zon 4 (3)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon