Full version: Några frågor
Grönblomman
Mina tomatplantor (körsbär el. cotail)- som jag skrev i ett annat inlägg- är ytterst små. Ändå har de växt i säkert över 1 månad. Jag sådde annan sorts tomat (den billiga soten från nelsons) ungefär samtidigt och dessa är ganska stora nu. Ev. kan jag ladda upp fotografi, men det är ett mysterium: tomater skall man planter om när de är cirka 5-6 cm läste jag... Men- det är ju inte höjden utan bladen som spelar roll, eller hur? Hur som helst har mina små fått 1 nytt blad, inte 2 som de flesta jag sått får. Detta är samma fenomen som med physalis (som f.ö också är mkt liten?!)...

Chili från en sort (vet ej namn) är extremt seg, och spanska pepparn (som förvisso är sådd i vanlig blomjord) har t.o.m visar de andra bladparet redan efter 4 dagar de kom upp! Medans den okända sorten fortfarande är cirka 1 cm hög och ser ut att ha stannat i växten...

De som är omskolat av detta är physalis (kapkrusbär), nelsons tomat. Är det säkert att omskola tomaterna ändå? Paprikan utvecklar tydligen också endast 1 nytt blad efter de 2 första och de kan väll omplanteras nu då!?

Oj, jag hoppas ni förstod nu jag är väldigt trött efter en HELDAG ute med fräsen i timtal biggrin.gif wub.gif
humla
Hej! Hoppas att någon kan ge dig ett bra och utvecklande svar, jag bara kom att tänka på att fenomenet att de "stannar i växten" kanske har med temperaturen att göra? Är det för kallt kanske de "väntar" med att sticka iväg? Mina physalisplantor har varit lika stora rättså länge nu, men den senaste veckan har de börjat växa rejält. Ha tålamod, och se till att de har tillräckligt stora krukor, så ska det nog gå bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon