Full version: Virkning
jaca
Älskar handarbeten av olika slag och särskilt virkning men verkar dessvärre höra till ett utdöende släkte att döma av omgivningens reaktioner.

Snälla säg att det finns fler som fortvarande tycker det är kul?! wub.gif
Kakaduan
Det ÄR jätteroligt. Fast jag är periodare och nu har jag inte virkat på ett bra tag! Enda negativa är att man inte kan virka och titta på TV samtidigt!

Kakaduan
carol
Jag tycker också att det är skoj, men är också periodare. Jag tycker att det går ganska bra att virka framför tvn, men det är ju lätt att göra fel och man får ju mest nöja sig med att lyssna... tongue.gif Lite synd bara att det inte finns virkgarn i lite snyggare moderna färger, jag tänker mest på de lite starkare ikea-färgerna i grönt och blått och orange. Dom gillar jag.
rutis
Jag är en stickare... men ska precis börja virka också! Jag älskar att handarbeta, synd att man inte kan ha det som yrke!
netaave
Tycker också det är otroligt avkopplande att handarbeta, har tyvärr inte den tiden alltid, men har virkning och ett korsstygnsbroderi på gång. Satsar på sommaruppehållet, jag har 12 arbetsdagar dit sen är jag ledig 9 veckor.
Innan ni blir avundsjuka kan jag tala om att jag betalar den ledigheten + 2-3 veckors uppehåll under julen med 10% av min bruttolön varje månad. Kan aldrig ha betald ledighet så som semester annars men det är det värt.
andersen
CITAT (netaave @ 20-05-2005, 17:20)
Tycker också det är otroligt avkopplande att handarbeta, har tyvärr inte den tiden alltid, men har virkning och ett korsstygnsbroderi på gång. Satsar på sommaruppehållet, jag har 12 arbetsdagar dit sen är jag ledig 9 veckor.
Innan ni blir avundsjuka kan jag tala om att jag betalar den ledigheten + 2-3 veckors uppehåll under julen med 10% av min bruttolön varje månad. Kan aldrig ha betald ledighet så som semester annars men det är det värt.

netaave, jag läser och läser dit inlägg om och om igen, och förstår inte hur du menar med din semester, alla arbetstagare har rätt till betald semester är du egen företagare?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.HTM

Mvh andersen
Gossen Ruda
Det går tydligen bra att kombinera riksdagsarbete och virkning vilket någon (V)-man har demonstrerat på bild. Inte för att dom förtar sig där visserligen. Namnet bortfluget just nu.
Maria i Helsingborg
Gud, vad länge sedan man virkade.......men det är "kul"!!! Om man skulle........till hösten ska jag bannemig! smile.gif
Rossi
Virka har jag inte gjort sen i skolan men däremot har jag stickat en hel del tröjor. Nu var det några år sedan senast.
zaaritha
Kul att ni gillar att handarbeta! Se´n slöjden i skolan, har jag avskytt dylikt!
Men; beundrar verkligen de som är kunniga!!
Lilla Selma
Hej! Jag älskar också handarbete och särskilt att virka! Måste då passa på att tala om en sak - läste lite före jul i ICA-kuriren att man kunde göra julpynt genom att klippa sönder "tantdukar" och på så sätt få små stjärnor som man kunde stärka och hänga i granen. Ilsk som ett bi skrev jag till nämnda tidning om det som jag tyckte var rent kränkande med att klippa sönder handarbeten som folk jobbat hårt med!!! wacko.gif mad.gif

Fick ett litet mailsvar om att jag "absolut inte fick känna mig kränkt". Jag känner mig kränkt så mycket jag vill!!! tongue.gif

Förr kunde man i tidningarna se beskrivningar på dylika stjärnor som man sedan stärkte och hängde upp - klippa sönder tantdukar - ja jisses!! wacko.gif mad.gif sad.gif unsure.gif wub.gif

Hälsar Selma
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (andersen @ 20-05-2005, 18:30)
CITAT (netaave @ 20-05-2005, 17:20)
Tycker också det är otroligt avkopplande att handarbeta, har tyvärr inte den tiden alltid, men har virkning och ett korsstygnsbroderi på gång. Satsar på sommaruppehållet, jag har 12 arbetsdagar dit sen är jag ledig 9 veckor.
Innan ni blir avundsjuka kan jag tala om att jag betalar den ledigheten + 2-3 veckors uppehåll under julen med 10% av min bruttolön varje månad. Kan aldrig ha betald ledighet så som semester annars men det är det värt.

netaave, jag läser och läser dit inlägg om och om igen, och förstår inte hur du menar med din semester, alla arbetstagare har rätt till betald semester är du egen företagare?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.HTM

Mvh andersen

Tror nog snarare netaave är lärare. Som lärare har man 5 veckors betald semester som alla andra de extra veckor man är lediga på sommaren + vintern dras ibland av på lönen eller så jobbar man mer än 100% under skolveckorna det är lite olika beroende på vilken typ av anställning man har.
Numera är det ganska vanligt att lärare har en arbetstid på 45 timmar i veckan för att kompensera för den extra ledigheten men det finns fortfarande de som får avdrag på lönen istället.

Jobbar man på en skola där man får extra avdrag från lönen så dras det ofta bort 10% ex. du jobbar på en skola och får 20 000kr i lön efter avdraget för den extra ledigheten får man i verkligheten ut 18000 i bruttolön.
Inga från Närke
Har också virkat mycket i min dag men orkar inte numera tyvärr.
Har virkat 30 sängöverkast till dubbelsängar och ca 40 gardinkappor, allt mot beställning. Även en uppsättning med långgardiner till ett fönster som jag gjorde mönster till av ett gammalt korsstygnsmönster till en bordlöpare.
Det blev lite annorlunda. Har gjort en tavla från ett korsstygnsmönster också med julmotiv.
Ett X = 2 fm eller 2 st prova får ni se. Tänk bara på att det kan bli jättestort om ni provar.

Har funderat på att ta upp det i mindre skala igen vi får se.

Visst går det att virka när man kollar på TV, det var därför jag började för handarbete fungerade inte om man skulle räkna trådar m.m.
ninnisky
Här en till som virkat och stickat, vävt och broderat. Numera vill inte händerna som jag vill, så det har inte blivit mer än någon enstaka tröja till barnbarnen de senaste åren. Nu i veckan tyckte flickebarnbarnet att jag skulle virka en poncho - och vad gör farmor då wub.gif wub.gif jo, hon gick till garnaffären idag och inhandlade garn och lovade att försöka.

Fick lite extra inspiration av den hår tråden wub.gif Tror jag ska ge mig på det i morgon biggrin.gif biggrin.gif om det inte är alltför spännande här på odla.nu!
jaca
CITAT (Inga från Närke @ 20-05-2005, 23:16)
Har också virkat mycket i min dag men orkar inte numera tyvärr.
Har virkat 30 sängöverkast till dubbelsängar och ca 40 gardinkappor, allt mot beställning. Även en uppsättning med långgardiner till ett fönster som jag gjorde mönster till av ett gammalt korsstygnsmönster till en bordlöpare.
Det blev lite annorlunda. Har gjort en tavla från ett korsstygnsmönster också med julmotiv.
Ett X = 2 fm eller 2 st prova får ni se. Tänk bara på att det kan bli jättestort om ni provar.

Har funderat på att ta upp det i mindre skala igen vi får se.

Visst går det att virka när man kollar på TV, det var därför jag började för handarbete fungerade inte om man skulle räkna trådar m.m.

oooh, vad lycklig jag blir att det tycks finnas så många som gillar det i allafall. I verkliga livet är jag jätteensam om det härokring, tycker också att det börjar bli svårt att få tag på garn. Håller just nu på med ett överkast i vitt garn; Marks och kattens Diamant och har bara lyckats hitta 27 nystan från två olika affärer. Behöver minst 37 st till och det verkar ha slutat tillverkas. Så jag efterlyser det här....om nån vet var det finns att köpa är jag mycket tacksam.

Kul att du virkat på beställning, har du gjort det privat eller som yrke? Blev allt lite nyfiken, men jag tycker det verkar svårt att lämna ifrån sig ett helt överkast som man knåpat med själv. Hur lång tid tog det förresten?

Sticka är också kul men tröjjor känns lite ...ja..det finns ju rätt fina att köpa, tycker liksom inte att dom man stickar själv blir finare. Raggsockor stickar jag däremot varje vinter och det är så kul och går så fort.

Nåt som jag också skulle tycka var kul är att få vara med i en riktig syjunta, gärna med äldre människor(är själv 45+). Tyvärr känner jag ju inga som gillar detta så jag sitter framför TV´n och roar mig. tongue.gif
*Felix matte*
Börjar väl vara ca tjugo år sedan jag stickade mer än vantar.
Senaste större alstret tror jag är tröjan jag stickade åt min mor till Mors Dag 1982... den använder jag nu och lika fin är den efter alla dessa år. wub.gif
yenny
Ja här har du en som pysslar med allt möjligt i handarbetesväg... stickar, virkar... pysslar med lite pärlor o allt möjligt annat som kan dyka upp framför mina händet...

Just nu har jag tyvärr lite idé torka... ingen som har nått kul handarbete på g att inspireras av?
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 20-05-2005, 23:39)
Börjar väl vara ca tjugo år sedan jag stickade mer än vantar.
Senaste större alstret tror jag är tröjan jag stickade åt min mor till Mors Dag 1982... den använder jag nu och lika fin är den efter alla dessa år. wub.gif

Såå fin den är!
mamamaggan
Här har ni en till som gillar att handarbeta. Tyvärr gör en skada att jag inte kan göra det jag vill längre. Brodera klarar jag av , en liten stund i taget, men inte sticka. Har en påbörjad tröja till min äldste son ligger här och skräpar. Ibland tänker jag att " man kanske kan lära honom att sticka så han kan göra den färdig själv" wink.gif .

Är inte bara menat som skämt. Han är händig med en hel del saker så varför skulle han inte klara av att sticka? Tror bara inte att han skulle ha intresse nog . Det är mer spännande att sitta framför datorn. ( Tycks ju vara så till viss del även för mig själv just nu rolleyes.gif )
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 20-05-2005, 23:44)
CITAT (Felix matte @ 20-05-2005, 23:39)
Börjar väl vara ca tjugo år sedan jag stickade mer än vantar.
Senaste större alstret tror jag är tröjan jag stickade åt min mor till Mors Dag 1982... den använder jag nu och lika fin är den efter alla dessa år. wub.gif

Såå fin den är!

och fotot tog jag ikväll.. bara en stund innan jag la in det wub.gif
*Felix matte*
Och här är broderi som mellandottern gjorde till moster på hennes 70-års dag för exakt ett år sedan.. hon blev 71 idag wub.gif


yla
handarbetsforum
de e ju nästan inte klokt va konstigt
för just idag gjorde jag ett forum för allsköns handarbete
baraför att jag hittade dessa trehundra broderingsmönstrena som e gamla
så nu ligger mönstren där o väntar på att bli sydda igen gamla fina mönster från förr
så här började det
så e ni sugna o brodera eller ge andra råd o så så kolla in vetja

jaa konstigt e de eller hur
laugh.gif

ja de e tänkt att kunna innehålla all sorts handarbete
renate
Jag måste bara säger oldwolfie;du är en mästerligt naturfotograf.Jag vet,det har inget att göra med handarbete,eller? är inte fotografi också ett sorts handarbete,i annan bemärkelse.
Jag njöt av dina underbara bilder i din majkalender. tongue.gif tongue.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag broderade enormt mycket när jag var tonåring både på tyg och skinn(tenntråd). Det senaste jag gjorde var nog sverigedräkten den modellen med snörliv och en massa broderier inte den modellen som Drottning Silvia har. Jag har sytt allt för hand även om man enligt de regler som finns för folkdräkter får sy just den modellen på maskin.

Har ingen egen bild på min sverigedräkt men på denna sida kan man se modellen med snörliv (den som den sittande modellen har på sig), jag har dock blått snörliv det röda snörlivet som är på bilden hör till unionsdräkten, den har morsan. (fast helt klar vet jag inte om jag blir med dräkten underkjolen har ju ännu inte blivit klar + mössan som den stående modellen har har jag tyg till men jag har ju inte knåpat ihop en sådan heller vet inte om jag skulle sätta på mig någon mössa)

Jag köpte min dräktsats hos Bo skräddare och det är från honom bilden kommer.
yla
härligt o se vad andra har knåpat ihop med sina egna händer det finns ju så mycket man kan göra o de e kul o visa de man gjort eller hur,,tack wub.gif Renathe för berömmet de värmer rolleyes.gif man blir glad av sånt
tänk o knåpa ihop en landskapsdräkt inte illa alls vilket jobb
kvinnokonst är det eller hur
kvinnor kan
rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (jaca @ 20-05-2005, 23:35)
oooh, vad lycklig jag blir att det tycks finnas så många som gillar det i allafall. I verkliga livet är jag jätteensam om det härokring, tycker också att det börjar bli svårt att få tag på garn. Håller just nu på med ett överkast i vitt garn; Marks och kattens Diamant och har bara lyckats hitta 27 nystan från två olika affärer. Behöver minst 37 st till och det verkar ha slutat tillverkas. Så jag efterlyser det här....om nån vet var det finns att köpa är jag mycket tacksam.

Kul att du virkat på beställning, har du gjort det privat eller som yrke? Blev allt lite nyfiken, men jag tycker det verkar svårt att lämna ifrån sig ett helt överkast som man knåpat med själv. Hur lång tid tog det förresten?

Sticka är också kul men tröjjor känns lite ...ja..det finns ju rätt fina att köpa, tycker liksom inte att dom man stickar själv blir finare. Raggsockor stickar jag däremot varje vinter och det är så kul och går så fort.

Nåt som jag också skulle tycka var kul är att få vara med i en riktig syjunta, gärna med äldre människor(är själv 45+). Tyvärr känner jag ju inga som gillar detta så jag sitter framför TV´n och roar mig. tongue.gif

Det finns en garnaffär här på Hisingen i Göteborg - Hisingens Hemslöjd 031 511336, som har väldigt mycket virkgarner. Hör med henne. Har hon så skickar hon säkert till dig.

Det där med syjunta låter kul, tycker även jag, som är lite äldre än 45+ biggrin.gif biggrin.gif Var bor du?????
ninnisky
Oldwolfie, suveränt som vanligt. wub.gif wub.gif wub.gif
Har just registrerat mig biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Min mamma var så där pysslig av sig hon med. Hennes knyppeldyna tror jag ligger kvar på vinden, är det nån som sysslar med sånt också?
jaca
CITAT (ninnisky @ 21-05-2005, 11:23)
CITAT (jaca @ 20-05-2005, 23:35)

oooh, vad lycklig jag blir att det tycks finnas så många som gillar det i allafall. I verkliga livet är jag jätteensam om det härokring, tycker också att det börjar bli svårt att få tag på garn. Håller just nu på med ett överkast i vitt garn; Marks och kattens Diamant och har bara lyckats hitta 27 nystan från två olika affärer. Behöver minst 37 st till och det verkar ha slutat tillverkas. Så jag efterlyser det här....om nån vet var det finns att köpa är jag mycket tacksam.

Kul att du virkat på beställning, har du gjort det privat eller som yrke? Blev allt lite nyfiken, men jag tycker det verkar svårt att lämna ifrån sig ett helt överkast som man knåpat med själv. Hur lång tid tog det förresten?

Sticka är också kul men tröjjor känns lite ...ja..det finns ju rätt fina att köpa, tycker liksom inte att dom man stickar själv blir finare. Raggsockor stickar jag däremot varje vinter och det är så kul och går så fort.

Nåt som jag också skulle tycka var kul är att få vara med i en riktig syjunta, gärna med äldre människor(är själv 45+). Tyvärr känner jag ju inga som gillar detta så jag sitter framför TV´n och roar mig. tongue.gif

Det finns en garnaffär här på Hisingen i Göteborg - Hisingens Hemslöjd 031 511336, som har väldigt mycket virkgarner. Hör med henne. Har hon så skickar hon säkert till dig.

Det där med syjunta låter kul, tycker även jag, som är lite äldre än 45+ biggrin.gif biggrin.gif Var bor du?????

Tack för telenummer, ska ringa och kolla. Bor i Sörmland och antar att du bor i GBG? Synd....

Wow , vad fina bilder ni lagt in. Brodera har jag aldrig gjort och är sugen att prova och även vävning. Fast det är kul att ha nåt att se fram emot också.
Inga från Närke
CITAT (jaca @ 20-05-2005, 23:35)
Kul att du virkat på beställning, har du gjort det privat eller som yrke? Blev allt lite nyfiken, men jag tycker det verkar svårt att lämna ifrån sig ett helt överkast som man knåpat med själv. Hur lång tid tog det förresten?

Virkade bara privat till vänner och bekantas bekanta som hörde att jag virkade på beställning. Det var mest när min dotter var liten och jag satt ensam på kvällarna när hon sov. Min dåvarande man var resande och jag ville fördriva lite tid. Tiden tänkte jag inte direkt på men vet att vid ett tillfälle räknade jag ut att det blev 25 öre/timma så då kan du själv räkna ut hur många timmar.
Det var mest för att det var roligt och inte för pengar. De jag virkade åt höll med garn och sedan tog jag 500:- /st för arbetet med ett överkast t.ex. men ändå så var det ju 500:- kr extra till kassan. Köpte t.ex. en guldring för de långgardinerna jag gjorde.

Det roligaste jag gjort var när jag läste vår lokaltidning och en dam ville köpa ett överkast begagnat då förståss och jag ringde upp henne och berättade att jag virkade nya.
Hon skickade pengar på posten till garn, jag fick bestämma mönster själv och sedan ringde jag när det var klart och hon kom hämta det och var helnöjd trots att hon inte sett något av vad jag hade gjort för hennes pengar. Fick t.o.m 700:- för det.

Har en del bilder skall försöka scanna dem på jobbet och lägga in i mitt album men det tar nog ett tag.
rabalder
Stickar gör jag på vintern!
Då sitter man vid tv på kvällen. Jag har svårt att sitta stilla. Då är det bra att lägga händerna på något. virka kan jag bara göra det enklaste. Tycker det är för pilligt. fint blir det iallafall
Eva i Skåne
Jag har också handarbetat mycket, men det måste varit före datorns tid unsure.gif . och definitivt före växtintresset.

Ibland känner jag inspiration när jag ser något fint, men det vill liksom aldrig bli färdigt...
Har några halvfärdiga broderier liggande och stickning inser jag att det inte är lönt att börja på. Modet hinner växla, eller den tilltänkta bäraren av ev tröja hinner byta storlek innan det skulle bli färdigt.
Små"tant"-dukar kan jag göra någon då och då. speciellt innan jul blir det lockande när man ser så många fina mönster.
Sticka gick bra framför tvn, tröjorna växte som bara den, men virkmönster måste man följa med ögonen också.

Knyppling ÅKE. Det önskar jag så att jag brytt mig om att lära i skolan, vi hade en handarbetslärare som var jätteduktig. Antagligen finns det kurser någonstans, men det är nog inte så många som kan denna konst längre.



När barnen var små bildade jag och några andra tjejer i byn en "sticke"-klubb. Det var då när alla stickade tröjor. Med åren stickar vi inte alls längre, handarbetar något smått nån gång, kanske syr i nån knapp eller så
rolleyes.gif , men numera är det "flitiga tungornas klubb" och istället för det hembakta vetebrödet och en kopp te är det nu lagad mat och ibland vin som gäller. smile.gif
Heddas matte
jag virkar också.. ibland. och stickar ibland. det skojiga är att en del av mina ungar (alla födda på 90talet), oavsett kön, också är intresserade av virkning.. fast det är inte dukar och gardiner som är intressanta då utan snarare mössor i rastafärger och halsdukar med text!
*Felix matte*
Den här stramaljtavlan broderade min mamma till min 30-års dag... då var hon 65 år wub.gif






och den här broderade hon till min 40-årsdag... då var hon 75 år wub.gif den ser jag så fort jag öppnar ögonen var morgon... hänger på väggen mittemot sängen.



yla
härligt att de finns lite intresse iallafall för handarbete
jag sitter ofta ofta i hamoken o broderar o virkar för det är såå avkopplande
odär får man tid
rolleyes.gif
Eva i Skåne
En av mina söner har varit duktig på att sticka, virka och sy. Duktig för sin ålder får jag väl tillägga.
Idag när han är 17 skulle han skämmas att höra om det, men han stickade egna halsdukar OCH gjorde "dock"-kläder smile.gif

Nu var det inte söta flickdockkläder utan till pojkarnas macho-"dockor" - actionman.
Vilka kläder dom gubbarna fick biggrin.gif , alla garn- och tygrester togs till vara, t o m blommigt rolleyes.gif wub.gif
yla
CITAT (Eva i Skåne @ 22-05-2005, 13:22)
En av mina söner har varit duktig på att sticka, virka och sy. Duktig för sin ålder får jag väl tillägga.
Idag när han är 17 skulle han skämmas att höra om det, men han stickade egna halsdukar OCH gjorde "dock"-kläder smile.gif

Nu var det inte söta flickdockkläder utan till pojkarnas macho-"dockor" - actionman.
Vilka kläder dom gubbarna fick biggrin.gif , alla garn- och tygrester togs till vara, t o m blommigt rolleyes.gif wub.gif

häftigt finns de kläder kvar som du kan fota o visa kanske
jag har en kategori för barnens konst på handarbetsidan skulle vara skojj o se
rutis
CITAT (Gossen Ruda @ 21-05-2005, 15:08)
Min mamma var så där pysslig av sig hon med. Hennes knyppeldyna tror jag ligger kvar på vinden, är det nån som sysslar med sånt också?

Sysslar å sysslar ska jag väl inte påstå, men jag har provat och det var rätt kul! Men tidskrävande! smile.gif
Lilla Selma
Hej på er!

Ni som gillar att virka, kolla in den här hemsidan:

Digital Granny´s Virtual...

Kram från Selma wub.gif
Lilla Selma
Hej igen!

För att tyda de amerikanska förkortningarna och få lite hjälp på köpet:

Virkskola på engelska

Kram igen/Selma
yla
CITAT (Lilla Selma @ 24-05-2005, 09:22)
Hej igen!

För att tyda de amerikanska förkortningarna och få lite hjälp på köpet:

Virkskola på engelska

Kram igen/Selma

skojjig sida rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon