Full version: Knäpp blåmes..
Tesa
Har en blåmes som "åker hiss" utanför fönstret här vid datorn för tredje dagen på rad...den kan hålla på i flera timmar..
Den flyger.... eller kanske ryttlar mest upp och ned alldeles framför rutan...ibland sätter den sig på kanten på sidan och ser väldigt stursk ut...
Tänkte att den kanske såg sin spegelbild eller nåt men då borde den väl attackera rutan ibland med sånt humör som blåmesar brukar ha..den här bara svävar upp o ner därute...
Nån som har nån idé om vad den pysslar med??
Rossi
Här är en bild på en sädesärla som fick spatt när den såg sin egen spegelbild i sidorutan på vår bil. Den höll på att fjädra sig och attackera spegeln i säkert 20 minuter. Jag förmodar att den såg sin spegelbild som en konkurrent.

Tesa
Vilken läcker bild.....
netaave
Vi har en blåmes som kommer och knackar med näbben på fönstret i köket ibland.
ninnisky
Vi har ett blåmes par som gör allehanda konster i vår trädgård. Häromeftermidagen satt en av den plötsligt på fönsterblecket utanför mitt arbetsrum på andra våningen och pockade på uppmärksamhet. Var inte ens rädd när jag visade mig utan satt kvar en stund! rolleyes.gif rolleyes.gif biggrin.gif wub.gif
stina
Så här års får vi hänga trasor över backspeglarna på bilen. Den står parkerad nära två fågelholkar där det bor flugsnappare. Dom blir som tokiga av sina spegelbilder och hackar på backspeglarna. Dom blir tydligen så upprörda så att dom blir dåliga i magen wink.gif Bilen blir alltså helt nerskiten om vi inte täcker speglarna.

/Stina
amaira
Alldeles säkert (tror jag rolleyes.gif ) vaktar han sitt revir mot en annan äcklig och aggressiv blåmeshanne, som kommer att kasta sig in i hans revir så fort han viker en tum mad.gif .

Stackarn. Om han bara visste att han vaktar sig mot sig själv.
farbror B

sammanträffande!
bara en timme före lunch idag hade jag en pilfinkhane som gjorde samma sak utanför mitt fönster på jobbet ( 4:e våningen)
zaaritha
Synd att de ska tro att det är en rival de ser i spegelbilden!
stina
CITAT (zaaritha @ 19-05-2005, 01:42)
Synd att de ska tro att det är en rival de ser i spegelbilden!

Precis så känner vi. Det är därför (förutom att bilen blir nerskiten) som vi hänger en trasa för speglarna. Tycker han ska ägna sig åt familj och barn istället för att slåss med sig själv.

/Stina
Tesa
Det är nog en pacifistblåmes jag har då..för han har inte attackerat en enda gång wub.gif ...men idag har jag inte sett honom faktiskt så han har kanske gett upp...tröttnade på den där envetne i rutan kanske tongue.gif
kristerh
CITAT (Tesa @ 19-05-2005, 10:40)
Det är nog en pacifistblåmes jag har då..för han har inte attackerat en enda gång wub.gif ...men idag har jag inte sett honom faktiskt så han har kanske gett upp...tröttnade på den där envetne i rutan kanske tongue.gif

Mina blåmesar o talgoxar bruka knacka på rutan om fröna är slut, liksom för att uppmärksamma om att nu är det dags för påfyllning.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon