Full version: Mässan
e_sedell
.:Nu är snart mässan här *yippi*:.

Vilka ska dit?
Kom till pomologiska *säkert felstavat* 12.00 så kan vi äta gemensam lunch...
abborrmaster
kl 12? Vi slutar fanimej kvart över två... MEN jag kanske kan få uppskov till 10 i tolv... Isåfall så kanske jag och ev. min polare anton kommer dit efter tolv nån gång....

/Simon
Ann-Christine
Jag ska dit på fredag med trädgårdsföreningen som jag är med i. laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Jag står i AoTs monter på torsdag em och frdag fm :-)

Hälsar ingrid
Sylvia
Jag ska dit på fredag men kommer inte förrän ca. 13.00
Anders zon III
Är endast där på torsdag - om ens det... Får ta en snabbrunda...Finns det havtornsjuice i år att bli uppfriskad av?
Cilla
Förhoppningsvis. Det är det bästa man kan köpa på hela mässan.

Jag är där alla dagar i Trädmästarnas och sedan Pomologiskas stånd, och kommer att behöva mängder av havtornsjuice!
Erika zon 4
*Räcker upp en hand*
Jag kommer dit på lördag! Ska bli såå roligt!!! biggrin.gif wub.gif
Katarina H
Ang. mässan så ska jag dit torsdag eller fredag mitt på dagen och då jag är höggravid och inte orkar gå så långt undrar jag vilka montrar som är bäst att besöka samt var de ligger. Det enda jag vet att jag måste göra är att köpa ympkvistar i övrigt är jag öppen för förslag o tips.
Christine
Jag kommer dit på lördag!! rolleyes.gif rolleyes.gif

Roligt Roligt

/Christine
Tyr
CITAT (Katarina H @ 26-03-2003, 13:39)
Ang. mässan så ska jag dit torsdag eller fredag mitt på dagen och då jag är höggravid och inte orkar gå så långt undrar jag vilka montrar som är bäst att besöka samt var de ligger. Det enda jag vet att jag måste göra är att köpa ympkvistar i övrigt är jag öppen för förslag o tips.

Bor du i villa?
Då bör du isf ha fått tidningen "Vi i villa" är inte hundra på att det var just i den det stod men nån form av villa tidning var det och i den finns en karta över vilka montrar som finns och var.
Åsa, mälardalen zon 2
Själv brukar jag gilla den avdelningen där alla sällskap brukar stå samlade (ex. pomologiska sällskapet, saintpauliasällskapet, pelargonsällskapet m. fl.) där brukar man kunna hitta sticklingar och plantor till växter som inte alltid finns att få tag på ute i vanliga butiker. Enligt mässans information på nätet heter den avdelningen av mässan FrågeForum.

Katarina H enligt Mässans karta som finns på nätet så verkar det finnas 2st caféer nära FrågeForum så där borde det även finnas möjligheter att sätta sig ned och vila.


Här är kartan som finns på nätet, lite jobbigt dock när man får hålla på och zooma in och ut för att kunna läsa vad som står(+ det tar lite tid innan sidan laddas ned), kartor brukar annars delas ut vid entren på mässan.

http://www.tradgardsmassan.com/images/katalog/0607.pdf
vitsippa2
förlåt men jag har faktiskt sovit ett tag ohmy.gif
vilken mässa? huh.gif
cina
Ja, för första gången ska jag besöka en trädgårdsmässa. Hela söndagen är bokad. Någon som varit där tidigare och har bra förslag på hur man planerar dagen. Är det något speciellt man ska passa på att handla, prisvärt/svårt att få tag på osv.

Hälsningar från cina
Åsa, mälardalen zon 2
Trädgårdsmässan i älvsjö som börjar i morgon.

http://www.stofair.se/nordiskatradgardar/
e_sedell
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-03-2003, 22:30)
Jag står i AoTs monter på torsdag em och frdag fm :-)

Hälsar ingrid

Stog du där förra året med, på sollentuna? I så fall kanske jag köpte en tidning av dej. tongue.gif
e_sedell
CITAT (Katarina H @ 26-03-2003, 13:39)
Ang. mässan så ska jag dit torsdag eller fredag mitt på dagen och då jag är höggravid och inte orkar gå så långt undrar jag vilka montrar som är bäst att besöka samt var de ligger. Det enda jag vet att jag måste göra är att köpa ympkvistar i övrigt är jag öppen för förslag o tips.

Åk till en sjukhus och låna en rullstol, det får du säkert. För du måste ju gå överallt, jag kommer dit 10.30 och åker hem 17.30 wub.gif
Hans i Mälardalen
Jag ska dit på Fredag em. Det ska bli sköj biggrin.gif

MvH
abborrmaster
ööh and I wear ö odla.nu logo eller nån sån skit om nån ser mej o vill slå ner mej!

/Simon
Annki
Lördag blir det! Hela dagen, dvs efter melodikrysset. För det måste man bara lösa, annars blir hela helgen upponer. Hoppas vi träffas! Ser ni någon liten rultig tjejtant på 50 som haltar omkring i mässhallen så kan det vara jag. Fastnar främst bland pelargoner, udda frösorter, orkidéer och bland små fåniga hantverk som man verkligen inte behöver. Men förrförra året köpte jag en äggkopp i form av en galen höna, och äntligen har jag lärt mig äta ägg! Måste ju bara ta fram hönskrället och titta på den ibland. I år ska jag försäkra mig om en CD med nordens fåglar. Så kan man lyssna på dem, även om de försvunnit. Deppigt men sant.

Ingrid på V-k: Vad gör du i AoT´s monter?? Förlåt en nyfiken f d AoT-medarbetare (många år sedan, men det var ett sympatiskt gäng!).
Lottie
Har bara ett tips att komma med, som jag frikostigt delar med mig av:Undvik bankomatkön! Jag tror jag tillbringade lika mycket tid där som strosande. mad.gif
Annars är jag mycket nöjd, köpte ingenting jag inte skulle köpa (jo, en tidning) och köpte det enda jag skulle köpa; rådjursavskräckare.
smile.gif
Förra året köpte jag så mycket så allt inte kommit i jorden ännu! Ska inte göra om det misstaget. Måste också vänta och se om det jag köpte förra året överlever!! sad.gif

Eftersom jag varit så flitig redan kan hela helgen spenderas i trädgården. biggrin.gif
Hade tänkt elda gräs, men avstår...Läbbigt med folk som dött! unsure.gif Man tror inte att det är så torrt.
Njut av mässan= Wear sensible shoes... (eller rullstol om man är höggravid, kan dock vara svårt att komma fram!) blink.gif
e_sedell
jag tycket mässan var en besvikelse. Den var inte större än sollentuna, inte till antalet försäljare i af, sen var det definituft inte lika mycket arbete nedlagt. Jag har pratat med ganska många som har varit på både sollentuna och på den här, alla säger lika dant...
Annki
AJ! Jag har ont i fötterna!! Varför är mässgolv så järnspikars hårda att gå på?? Har varit på mässan i tre timmar. Kom hem fattigare men avsevärt rikare i själen. Hittade min fågelsångs-CD hos Naturskyddsföreningen. Har njutit av den hela kvällen. Mina undulater reste ragg och letade efter inkräktarna. Stackars bebisar! Hur ska man förklara att pippina de hör bara är en skiva?
Därtill lyckades jag shoppa två spännande doftpelargoner, italienska mandelskorpor (så goda!!) och en frukostmugg hos Lena Linderholm, tre stammar till vit, dubbel doftande pion, lite kohleriarizomer, havtornsmarmelad m m. Lättshoppat!! Men jag räknar det som semester, eftersom jag aldrig hinner ta någon "riktig" semester.
Det var bra att åka dit 15.00. Fick parkeringsplats direkt utanför ingången. Och vid 16.00 började trängseln avta.
Vad jag saknade var blomsterhaven. Var fanns Sofiero och Ulriksdal med sina fina parkmiljöer? Och var fanns "tulpangatan" från Sollentuna? Det var ganska blomsterfattigt och mer kommersiellt inriktat i år. En liten besvikelse.
abborrmaster
CITAT (Annki @ 29-03-2003, 22:44)
. Hittade min fågelsångs-CD hos Naturskyddsföreningen. Har njutit av den hela kvällen. Mina

jag har en gammal grodcd hemma hehe... Inte fullt så avslappnande biggrin.gif
e_sedell
Mattor vore kanske bra att lägga ut. Det hade dom ju på Sollentuna och då fick man inte så ont i fötterna. Jag gick från 10.30 till 17.30, sen var man trött i benen...
Annki
Simon! De sålde grod-CD:n också. Men hur kan man ens komma på tanken att köpa en sådan?? Då måste man väl vara grodolog eller nå´t? rolleyes.gif
abborrmaster
hehe för ungefär.... 7 år sedan var jag alledeles tokig i grodor och groddjur... Så jag sparade bergis 5 veckors veckopeng o köpte den heh... Hårt...

/Simon
kerstin z5-6
Då simon! kanske du kan tala om vad jag ska utfodra min nyväckta herr padda samt hans mindre kompis som jag har i källaren bland plantorna ??
Blev nog väckta av super natriumlampans värme ??
Röd maggot verkar gillas, o liten pool har de också,bananpalntan är poppis att sitta under , men de skrämmer slag på mig ibland laugh.gif
abborrmaster
hehe maggots o mask e ju klockrent... Röda maggots e bara lättare o upptäcka, så man kan ju ha dem när man pimplar (fisk) o sånt...
kerstin z5-6
Ok , tackar , de var rätt trötta i början o hittade inte den vanliga gula -så det var kanske därför den röda verkade godare-då kör jag på smile.gif Så ska de få ett bättre liv vid dammen om några månader
-K
Gunvor Nilsson
CITAT (Annki @ 29-03-2003, 22:44)
AJ! Jag har ont i fötterna!! Varför är mässgolv så järnspikars hårda att gå på?? Har varit på mässan i tre timmar. Kom hem fattigare men avsevärt rikare i själen.

Precis så skulle jag också kunna beskriva mitt mässbesök i fredags fast jag gick i tre-och-enhalvtimme. Där gick jag med fröpåse som jag klistrat dit en hemritad Odla.nu:s logga i grönt och hoppades att jag skulle hitta en like men icke då! Kände mej ungefär som en vandrande reklampelare för Odla.nu!
Det blev många tittar på alla Sällskap; pelargon-, klematis-, fuchsia-, orchide- m.fl.
Hittade min sons sambo (som också är forumist) och vi lyssnade till Lars-Åke Gustavssons föredrag om moderna buskrosor. Jättesvårt att höra vad han sa pga alla andra ljud från mässan. Hann också höra på trädgårdsjournalisten Kerstin Engstrand prata om mördarsniglar. Ett bra tips noterade jag: ta en mjölktetra (obs skölj inte ur den!) klipp av på mitten och gräv ner i jorden - sniglarna älskar den sura lukten och kryper över kanten och plumsar i den goda, sura mjölkresten. Sen kommer den ju naturligtvis inte upp igen.
Jag missade tyvärr Hannu Sarenströms "Trädgårdsmagi" sad.gif
Kryssade runt lite, hälsade på Cilla i Trädmakarna och Ingrid på Västkusten och andra forumister i Allt om Trädgårds monter, där jag investerade i Ulla Hasselmarks Fröbok. Har letat efter den i bokhandeln utan att hitta den.
Nästa inköp (impuls!!) blev en rotäkta vit kinesisk trädpion!
wub.gif
Där borde jag ha gått hem!
Kunde heller inte motstå en vit/grön spetsbladig Hosta. Stöööön! Den var bara föör snygg! "The night before Christmas". Skall jag ha i "Min Vita Pallkrageplantering!" tillsammans med bl.a.ett vitt löjtnantshjärta som jag köpt tidigare.
Så en vända in hos Rara Växter som hade nya, fräcka fröer och då blev det två nya solrosor: Moulin Rouge - nästan svart och Lemon Gammon - en mycket fräck gul/grön variant! Och en vit fjädervallmo Swansdown.
Det fanns hemskheter också: Näckrosor i Latex!!!! Och lösa gröna blad till d:o!
Så dags var mina fötter två nummer större än skorna och sen skulle jag hem. Normalt är det en 25-minuters promenad men nu tog det nästan det dubbla.
Sammantaget - en mycket lyckad dag!
(Oj det här blev mycket!)
Sylvia
Jag gick också runt i flera timmar på fredag med en jättelapp från Presscentret på kavajslaget, där det stod både PRESS, mitt namn och Odla, men inte var det någon som kom fram o hälsade. Själv hittade jag Cilla och Ingrid och en del andra, de flesta vid AoT's monter, eftersom många är med i bägge forumen.
Sylvia
CITAT (Annki @ 29-03-2003, 22:44)
Vad jag saknade var blomsterhaven. Var fanns Sofiero och Ulriksdal med sina fina parkmiljöer? Och var fanns "tulpangatan" från Sollentuna? Det var ganska blomsterfattigt och mer kommersiellt inriktat i år. En liten besvikelse.

Jo, det är ju den lååånga kalla vårens fel att det inte blev några större blomsterhav. Det har helt enkelt inte gått så bra i vår att odla fram sådana. Man får ge ett eloge till de som ändå, trots kylan, hade lyckats!
Tyr
Mitt intryck av mässan är blandat.
Men två saker som slog mig var att det fanns en himla massa fröer och lökar/knölar!
MEN det var ingen struktur på det hela, jag hade gärna sett färre ”småmontrar” och fler större och på så vis hade man också frigjort mer yta att röra sig fritt på, istället fick man trängas som sillar.

Kartan man hade var inte mkt till hjälp, det tog längre tid att läsa sig till vart man skulle än att springa på det själv.

Sen saknade jag fler blomsterarrangemang, vi hade ju ”balkongerna” och det stora schabraket i mitten, vilket iof var kul att se, men sen var det inget mer (har jag missat något?)


1 provsmaksställe hittade jag och det var burkar med marmelad och gelé, Havtorn, Kråkbär, Stenbär, var några av sorterna. Kul!

Orchidémontern i östra gaveln tycker jag var väl utrustad och hade många fina sorter.
Efter mkt letande hittade jag en monter som sålde lerkrukor, men det var inte lätt att hitta. Den låg i den södra delen av hallen. Idag söndag var det också halva priset på dom.
Cilla
Efter en intensiv trädklättrarperiod trodde jag att kroppen skulle klara bra att stå upp på mässan i fyra dagar - men icke. Det är något särskilt med att stå och gå inomhus. Man får ont på diverse ställen.

Men kul var det! Jag tycker bättre om dispositionen av Älvsjös mässa än den som hölls i Sollentuna, men om besökarna kommer vara 60 000 och fler som i år får de vidga ytorna och öppna en hall till. Vissa stunder på dagarna var det definitivt för trångt.

Förutom att det är roligt att stå i monter och träffa gamla och nya människor med samma intressen, så gillade jag Öknaskolans vårlandskap med blommande häggmispel, körsbär och fågelljud, samt den mindre granskogen i den runda montern. I mina pauser gick jag till dem och andades. Särskilt att få en paus för öronen och få gå på mjukare underlag är skönt.

Jag gjorde det jag oftast gör på mässan - diskuterar och svarar på trädfrågor, får idéer om nya artikeluppslag, går på ett föredrag, köper en Silkysåg, lite ympmaterial och böcker. Det var länge sedan jag köpte andra växter än träd och trädmaterial på mässan... Jag orkar inte med att köpa andra växter också.

Men jag snackar också alltid med biodlarna, clematis- och rosfantasterna och några av de andra som är lika fanatiskt intresserade som jag, fast i andra växter. Nytt för mig i år var att få se ansiktena på er här på odla.nu. TACK till er som kom till Trädmästarnas och Pomologiska Sällskapets montrar!

Hoppas att äpplet Gloster och äppeljuicen vi bjöd på smakade bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon