rita72
Hej på er! Vi har äntligen bestämt oss för hur vi vill göra med vår trädgård och har valt de flesta växterna, men det återstår fortfarande en del. Hade varit tacksam för era åsikter kring en del växtval.

Jag kan bara inte bestämma mig om jag ska plantera en syrénbuske, en hortensia eller någon form av azalea på ett ställe i trädgården. Vilken buske hade ni valt och varför?

En annan sak jag undrar över är japanska lönnar. Jag tycker de är hemskt vackra. Speciellt japansk blodlönn och japansk gyllenlönn. Men är det egentligen träd eller ser ni dem som buskar? Är det någon som har erfarenhet av dessa lönnar?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh Rita
Näcken
Syren, en ädelsyren, hade jag valt. Det är skolavslutningsminnen och vacker buske med fina blommor som kan plockas in. Jag har själv ädelvarianten för att slippa rotskotten.
violina
Ja smaken är som baken och den kan också förändras med åren. Inte mycket går upp mot en blommande syren men den blommar över så fort och själva busken är det inte mycket med tycker jag. Jag vill ändå inte vara utan den. Azalean har flera fina stadier, både blomning och höstfärg. Båda buskarna doftar gott och finns ju i flera färger. Hortensian har jag ingen erfarenhet av, kanske för att det inte är någon favorit. (Eller också är det ingen favorit för att jag inte har någon erfarenhet av den rolleyes.gif ) . Fundera på höjd, färg, jordmån och läs på eller titta i plantskolorna innan ni bestämmer er.
Lönnar ser jag som träd men vissa växer så sakta så de inte blir mer än buskar. wink.gif
Cilla
Det finns flera japanska gyllenlönnar och blodlönnar och de flesta är flerstammiga låga träd eller buskar. Om du har hela namnet (vetenskapliga) kan du slå upp dem på google eller fråga igen.

Om jag stod inför de val du gör och samtidigt hade planterat en massa i trädgården skulle jag skert väntat ett tag på att plantera. När det andra fått en växtsäsong i backen ser man bttre vad ytterligare man vill ha.

Med alla växter tycker jag det är svårt att ge förslag om man inte vet lite om vilken funktion den ska ha; läa, skugga, inte skugga, bilda rum, dofta, samla fåglar, insynsskydda, utkikspunkt från ett rum i huset mm.
rita72
Tack för era svar, ni är toppen! biggrin.gif
Det lutar nog åt en syren....
Den syrénen jag hade tittat på heter Syringa Vulgaris 'Sensation', den är tvåfärgad. Är det en ädelsyrén då? Jag har för mig att det stod att den var "förädlad".

Vad gäller lönnarna så hade jag tänkt att planera ett par-tre stycken på ett ställe i trädgården så att det blir en vacker effekt med de olika färgerna. Det som gjort mig lite förvirrad är att man läser om lönnar och på vissa ställen står där träd och på vissa buskar. Men då är det latinska namnet man ska gå efter för att se vad som är vad. Tack Cilla!

Åhh, vad jag längtar tills vi kan börja plantera allt!!

Tack igen för hjälpen!
Mvh Rita
MB1965
Njae, ädelsyren är väl när syrenen är förädlad ? Det finns ju "rotäkta ädelsyren" att köpa. Se tex Virtuella floran

Vulgaris blir uppemot 6-7 meter och glesa nedtill så klipp ur/ned den då och då.

Lönnar kan ju vara stora träd eller små buskar, japansk blodlönn osv. Titta på

Några lönnar som är buskar smile.gif

Mvh

..::EDIT::. ändrade ett sakfel i första stycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon