Full version: Trägolv
JonasQ
Passar på att fråga här eftersom man får svar på det mesta... Har just satt in ett trägolv i ett föredetta fähus som kommer att bli någon form av matsal sommartid. Det är alltså ett kallt/fuktigt utrymme stora delar av året.

Golvet är precis som trägolv var förr i värden obehandlat och ohyvlat. Förr såpade man ju trägolv och inte behandlade på något annat sätt. Npgon som har erfarenhet av detta? Tror inte det funkar att måla efterssom fukten säkert sabbar det över vintrarna. Dessutom vill jag väldigt gärna behålla träkaraktären. Obehandlat blir så svårt att hålla ren och snabbt smutsigt.

Alla tankar mottages med tacksamhet, även vansinniga sådana smile.gif
Allis
Du kan ju klarlacka golvet så blir det lätare att hålla rent wub.gif
pejori
tycker du ska skura över det ett par gånger och sedan lacka det med BÅTLACK tre ggr. smile.gif smile.gif
när det är ett fuktigt område fungerar båtlack mycket bra och trät slår sig inte wub.gif
JonasQ
Båtlack e kanske ingen dum ide... SKa nog försöka få lite mera info om hur man såpar golv före jag bordlägger den iden. Man e ju trots allt lite skogsmulle till sin läggning smile.gif
pejori
smeta på såpa och skura in det i träet. rolleyes.gif rolleyes.gif
torka tort med en trasa smile.gif smile.gif
Milex
Jag brukar vara inne på Byggahus.se. På deras forum kan folk mycket om saker i huset smile.gif
Keya
Du kan ju alltid prova Trähantverkarnas golvsåpa, men glöm inte att fukta golvet innan såpan påförs för att undvika "såpränder".
Ett annat alternativ kan vara att stryka golvet med kaseinlim, kan köpas hos en fönsterhantverkare, och sen behandla med en pasta gjord av svensk kallpressad linolja och bivax. Pastan värms ihop i vattenbad.
Man kan ju också bara skura med rapssåpa eller linoljesåpa som man gjorde förr.
Sen finns förståss speciella golvoljor tex Beckosanolja eller Timberex men de är ganska dyra.
Undrar om Faxelut skulle fungera? Det brukar bli ljust och fint av det och det lär ju användas i en del offentliga miljöer med gott resultat.
Lack kan ju bli ganska repigt med tiden och golvet kan bara andas åt ett håll vilket kan föra med sig att det kan slå sig mer än nödvändigt.
Har själv provat alla varianter men dock endast i uppvärmda utrymmen.
Lycka till!
JonasQ
Tack för alla tips!

När det står "häll ut såpa" i diverse instruktioner är det "ren" såpa de talar om eller ska den spädas med vatten?

Går det kanske eventuellt att sätta på kallpressad linolja först för att skydda träet innan man såpar eller reagerar de med varandra tro? Lika glad amatör inom både trädgård å byggande men det är roligt att fuska i andras yrken tongue.gif
Unn
Jag skulle nog inte lacka golvet om det ska stå ouppvärmt ibland.
Jag tror på såpskurning eller kalkskurning - båda metoderna har många sekler på nacken.
Ska det såpskuras - använd inte grön såpa utan en gul, fet (säljs i danmark och i div. byggnadsvårdsbutiker). Den används ren och inte utspädd.
Vid kalkskurning stryker du först ut kalkmjölk och skurar sedan med fet såpa - resultatet blir ett väldigt vitt golv, resultatet blir ofta bättre än om man använder de vitpigmenterade oljorna som finns i handeln idag.

Unn
Moster Mynta
Hur vore det att olja det. Man kan använda en träolja med lite färg om man så önskar. Lite vitt i och golvet ser lutat ut. Jag tycker oljade golv blir så fina! Lite hala kanske... men väldigt lättskötta! smile.gif Har både lackade och oljade golvytor hemma. De oljade är det mer "liv i", vackrare än de lackade enligt mig. Men det är en smaksak förstås. Såpat golv är säkert också ett bra alternativ!
pisanggoreng
Jag gillar trägolv som lutas och sen oljas in (gärna med vitpigmenterad olja). smile.gif
Magnolia
På Äntligen hemma gjorde de för några avsnitt sedan något som verkade bra:

De använde en olja som skulle ge golvet ett oljat utseende, men vara lättstädat och slitstarkt som lack. Jag har glömt vad oljan hette, men det finns säkert på deras hemsida. Vi hade tänkt använda det på våra golv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon