Full version: "Fina grannar"
zaaritha
Vi har en grannfamilj som "ska va´lite finare", s a s.
Nyss kom karl´n o knackade på o verkade totalt väck.........
Berusad, alltså.
Pratade en massa , bar sej underligt åt. Och--Tessi, som gillar honom annars, var aggressiv...........
Rossi
Pinsamt .....

Det är så trist med människor som är snobbiga och sen dessutom beter sig plumpt.
Heleri
Själv fick jag idag erfara motsatsen till snobbiga och "fina" grannar. Vi flyttade hit i vintras och håller som bäst på att lära känna grannarna. Idag när jag kom hem från stan ropade grannfrun på mig och tryckte en kruka med en kryddväxt i famnen på mig, smile.gif och sa dessutom att det kommer flera om jag vill ha! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 14-05-2005, 20:44)
Vi har en grannfamilj som "ska va´lite finare", s a s.

Det där har jag aldrig förstått... alltså att en del skulle vara "finare" än andra.
Javisst vet jag att en del tror sig vara förmer... men jag kan ändå inte förstå varför.
Kan det kanske vara pga titlar och sånt. unsure.gif

Sedan att han kom berusad och knackade på... Usch... jag skulle nog vänligt bett honom att istället komma nån dag då han var nykter.
zaaritha
Ja--så´nt är trevligt!!
wolkenkrabber
du får ta ner dem till en normal nivå smile.gif

alla går att laga på att eller annat sett
zaaritha
Tja, hon är terapeut o han har vart nå´t inom politiken!
De är j--t nyfikna o vill gärna "tala om" hur o vad, man "ska" göra!!
Jag får alla taggar ut--även innan jag förstod att han tar sej en?hutt ibland!......
mamamaggan
Tror det beror på att de känner sig osäkra. Du vet det här man brukar säga om att genom att " klanka" ner på andra.................................

Otrevligt i a f att han kommer och ringer på när han är berusad. Men det kanske är hans " sanna " jag som tittar fram?
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 14-05-2005, 22:36)
Tja, hon är terapeut o han har vart nå´t inom politiken!
De är j--t nyfikna o vill gärna "tala om" hur o vad, man "ska" göra!!
Jag får alla taggar ut--även innan jag förstod att han tar sej en?hutt ibland!......

Jag har läkare, psykiatriker, sköterskor och professorer m.fl i min familj... men banne mig om någon skulle fått för sig att han/hon var "finare".... Tur som är så trampar alla stadigt med båda fötterna på jorden tongue.gif wub.gif
.....................................

rättar till fel... ska stå en professor.
zaaritha
Ja, så ska det väl vara!
Men, just dessa är jobbiga--med att veta allt bäst!
Jobbigt!
*solis*
Förr i tiden(80talet) tyckte jag att de flesta andra var idioter och att jag själv alltid visste bäst wacko.gif sad.gif

Men idag vet jag att jag i själva verket vet just ingenting mer än att alla människor är värdefulla wub.gif wub.gif wub.gif
Jasmin
CITAT (zaaritha @ 14-05-2005, 20:44)
Vi har en grannfamilj som "ska va´lite finare", s a s.
Nyss kom karl´n o knackade på o verkade totalt väck.........
Berusad, alltså.
Pratade en massa , bar sej underligt åt. Och--Tessi, som gillar honom annars, var aggressiv...........

Förstår hur du menar, finns en del sådant där jag bor också. Men jag tror också att det handlar om osäkerhet. En fasad som fungerar som ett skydd(tror dom iaf). Jobbar själv inom hemtjänsten. En del tycks tro att vi är pigor och betjänter. Så länge lönerna är som dom är kommer dom att bli kvar i den villfarelsen, tyvär. Men faktum är att jag har haft en del olika jobb, men inget så roligt och trevligt som detta. wub.gif wub.gif wub.gif
Bettson
Man kan se motsvarande fenomen inom hästvärlden.

De som kan något brukar inte pracka på omvärlden sina åsikter. De vet att verkligheten är varken svart eller vit och att det finns så många kunskapsgropar att falla i så det gäller att vara lite ödmjuk. De pratar aldrig i absoluta termer utan mera i att " det kan vara si eller så under de förutsättningarna"

De som inte besitter så stor kunskap förstår ofta inte hur stort kunskapsområdet är, så de begriper helt enkelt inte hur lite de kan.
Alltså upplyser de mer än gärna omvärlden sina rön. De pratar alltid i absoluta termer. Dessutom så skyller de alla fel på hästen vilket är bekvämt när man misslyckas.

Det finns ett ordspråk fritt citerat ur minnet i från väggen i gamla ridhuset i Strömsholm.
Det lyder ungefär så här

Den dag ryttaren inser att han själv är det största hindet i hästens utveckling så har han nått långt.

Detsamma gäller nog äver för de människor som vill anse sig lite finare.

Alltså de som vill briljera med etikett, de gör ofta de stora klavertrampen etikettsmässigt.

De som vill demonstrera sin rikedom typ vi har råd, brukar vara ganska nyligen högavlönade. Dom som verkligen har gott om pengar tycker ofta att pengar inte har någon som helst betydelse. Därför är de sällan modelejon, bostaden är inte lyxrenoverad och bilen kan vara gammal.

Så fasader är inte alltid vad de synes vara.

Jag umgås med alla typer av människor och det bästa man kan göra är att sköta sig själv och skita i andra, enligt min man. tongue.gif
vihemma
CITAT (zaaritha @ 14-05-2005, 22:36)
Tja, hon är terapeut o han har vart nå´t inom politiken!
De är j--t nyfikna o vill gärna "tala om" hur o vad, man "ska" göra!!
Jag får alla taggar ut--även innan jag förstod att han tar sej en?hutt ibland!......

Känner igen detta.
Vi har tyvärr fått en ny granne, en son till en snäll gammal farbror som var tvungen att flytta med till ett hem förra sommaren.

Problemet är dock detta: Han kan allt, vet allt och man kan ge sig den på att han minsann kommer och pekar med hela handen och berättar åt en precis hur "slipstenen skall dras".
Det låter överdrivet men vi kan i princip inte göra nåt på gården/trädgården utan att han kommer och leker förman.
Ytterst obehaglig stil har han också, han och en annan gubbe brukar flaskan rejält oftast varje helg, då gillar han komma å diskutera (läs: skräna å domdera)

Har inget mot råd och konstruktiva tips när man håller på med nåt men hans översittarstil och vana att köra över folk börjar gå mig på nerverna.

Så ja, vi förstår dig att du får taggarna utåt även utan han´s huttande.

Hang in there. unsure.gif
Heddas matte
Jag tycker att det är tragiskt.

Man kan ju inte må annat än dåligt om man är tvungen att basera sin självkänsla på vad grannarna tycker om en! sad.gif
Bettson
CITAT (Heddas matte @ 16-05-2005, 10:39)
Jag tycker att det är tragiskt.

Man kan ju inte må annat än dåligt om man är tvungen att basera sin självkänsla på vad grannarna tycker om en! sad.gif

Jag tror nog inte det handlar så mycket om det.

Kanske har man en stressad livssituation. När man kommer hem vill man slappna av . Där måste man inte uppgås med personer som man inte själv valt att umgås med som man måste göra på arbetsplatser, släktträffar och gud vet vad.

I hemmets borg slappnar man av öppnar bara dörren för de man vill öppna för, bjuder bara in de man vill umgås med. Man slappnar helt enkelt av och tar ner garden vilar sig och planerar för sin fria dag.

Man tar med sig samma avslappnade attityd ut i trädgården ochh går och påtar i lugn och ro. Att det då kommer någon och ställer sig i tomtkanten och högt och tydligt delger dig sina synpunter och det hörs minst tre hus bort är irriterande.

Att personer med så dålig impulskontroll dessutom skulle vara behäftade med varken vettiga åsikter eller folkvett kan man bara drömma om. Ofta kan de i stället vara fruktansvärt nedlåtande mot personen de delger sina åsikter. Vem skulle inte få dålig självkänsla av sånt. Det är svårt att inte låta dom förstöra ens dag i alla fall. Alltså behöver man mer eller mindre ha garden uppe så snart man går ut i trädgården.

Fast det finns sätt att hantera det på.

Min man var ute i trädgården i helgen. Han sprutade något medel för att ta död på mossa i gräsmattan. Grannen tittade över och frågade vad han höll på med.

Så kommer det en gammal ilsken farbror av besserwisser-typ . Kliver in i trädgården och talar om för oss att grannens trädgård såg vanskött och fullkomligt för jävlig ut. Stackars grannen stod ju hos oss och ville inte kännas vid vem han var, tyckte det var pinsamt.

Sedan fortsätter han att gapa på min man som miljöförstörare och giftspridare. Grannen återhämtade sig och sa att min man sprayade vinylglans på gräsmattan.

Vinylglans vrålade gubben, va f*n ska du spruta det på gräsmattan för.
Min man frågade då oskyldigt ifall han fru aldrig använd bladglans på sina krukväxter? Jo, det hade hon ju gjort. Jodu förstår sa min maken, man kan använda vinylglans på gräsmattan det blir mycket billigare. Titta om några dagar får du se. Både grannen och maken var totalt gravallvarliga i sina kommentaren och arga gubben blev så konfunderad att han dröp av.

Fortsättnigsvis tror vi arga gubben avhåller sig från att ge en massa kommentarer eftersom han inte vet om vi driver med honom och det vill han inte utsätta sig för. laugh.gif
Wera
mad.gif Ledsamt tycker jag, men det är ju bara de själva som lider om man inte bryr sig. Vill de verka vara nåt extra så kan det inte finnas nåt som biter bättre än att strunta i beteendet och inte "förstå" att grannarna vill göra sig finare än andra! Kanske de är ute efter bekräftelser att de är "fina nog". Nästan skrattretande!!! Ingen får ju med varken guld eller doktorshatt i graven sen...
Fenja
Förtjusande Bettson! wub.gif wub.gif Om man klarlackar kanske man inte behöver klippa på hela sommaren heller... unsure.gif
Mvh
Fenja
Bettson
Om det vore så väl!!!!! tongue.gif
netaave
Fast jag tror det lika ofta är tvärtom, nu menar jag inte att det är så för dig Zaaritha.
Tror folk har fördomar mot högutbildade ibland, och sätter stämpeln "besserwisser" och att dom är lite förmer innan man riktigt vet bara för att man tror det.
Men dom som tycker och säger så kanske har någon slags komplex över sin egen utbildning.
Jag umgås med alla sorter och jag försöker se till människan inte vad dom gör eller har för utbildning det är för mig totalt ointressant.
Hannele
CITAT (netaave @ 16-05-2005, 17:45)
Tror folk har fördomar mot högutbildade ibland, och sätter stämpeln "besserwisser" och att dom är lite förmer
Vaddå, fördomar? De värsta "besserwisser" är väl lågutbildade! tongue.gif laugh.gif
netaave
CITAT (Hannele @ 16-05-2005, 17:51)
CITAT (netaave @ 16-05-2005, 17:45)
Tror folk har fördomar mot högutbildade ibland, och sätter stämpeln "besserwisser" och att dom är lite förmer
Vaddå, fördomar? De värsta "besserwisser" är väl lågutbildade! tongue.gif laugh.gif

Och du har inga fördomar..... tongue.gif laugh.gif
ninnisky
CITAT (netaave @ 16-05-2005, 17:53)
De värsta "besserwisser" är väl lågutbildade! tongue.gif laugh.gif

Och du har inga fördomar..... tongue.gif laugh.gif

Hej och hå wub.gif wub.gif
hur kan en besserwisser vara en besserwisser utan att veta besser? biggrin.gif
Bettson
Jag förvånar mig över att man inte ser längre än till om folk är låg eller högutbildade.

Att vara lågutbildad innebär ju varken att man är utan kunskap eller folkvett, bara att man är utan en formell utbildning.

Det kan vara samma ytterlighet åt andra hållet också.

Varför inte se till individen i stället och skaffa sig en uppfattning om personen innan man delar in dom i fack och kategorier. wub.gif
MimE
Satt på ett möte för läääääääänge sen (80-talet) där en av deltagarna var expert på att anmärka på allt.

Till slut var det en som sa:
"B----a, du är allt en riktig 'besservajser'. "

Svaret kom blixtsnabbt:
" 'Besservisser' heter det!"

Allmänt gapflabb och B----a lämnade mötet illröd i ansiktet. laugh.gif

/Mimmi
ninnisky
en besserwisser kan vara en person med utbildning eller en helt utan- det är sättet han framför sina påståenden som avgör och hur vi andra runtomkring reagerar. Jag tror ingen av oss tycker att en besserwisser är särskilt kul person att umgås med! Sen finns det förståss vissa som alltid påpekar att de är majjister besserwisser och det är faktiskt ganska kul. Då har det plötsligt med humor att göra rolleyes.gif wub.gif rolleyes.gif wub.gif sleep.gif sleep.gif , eller unsure.gif unsure.gif wub.gif
netaave
CITAT (Bettson @ 16-05-2005, 18:19)
Jag förvånar mig över att man inte ser längre än till om folk är låg eller högutbildade.

Att vara lågutbildad innebär ju varken att man är utan kunskap eller folkvett, bara att man är utan en formell utbildning.

Det kan vara samma ytterlighet åt andra hållet också.

Varför inte se till individen i stället och skaffa sig en uppfattning om personen innan man delar in dom i fack och kategorier. wub.gif

Men det var ju det jag skrev!!!!
Bettson
CITAT (netaave @ 16-05-2005, 18:48)
CITAT (Bettson @ 16-05-2005, 18:19)
Jag förvånar mig över att man inte ser längre än till om folk är låg eller högutbildade.

Att vara lågutbildad innebär ju varken att man är utan kunskap eller folkvett, bara att man är utan en formell utbildning.

Det kan vara samma ytterlighet åt andra hållet också.

Varför inte se till individen i stället och skaffa sig en uppfattning om personen innan man delar in dom i fack och kategorier. wub.gif

Men det var ju det jag skrev!!!!

Visst menar vi nog samma sak fast vi uttrykcer oss på olika sätt.

Ungefär som i en spegel. wub.gif
Ralf
CITAT (vihemma @ 16-05-2005, 10:37)
CITAT (zaaritha @ 14-05-2005, 22:36)
Tja, hon är terapeut o han har vart nå´t inom politiken!
De är j--t nyfikna o vill gärna "tala om" hur o vad, man "ska" göra!!
Jag får alla taggar ut--även innan jag förstod att han tar sej en?hutt ibland!......

Känner igen detta.
Vi har tyvärr fått en ny granne, en son till en snäll gammal farbror som var tvungen att flytta med till ett hem förra sommaren.

Problemet är dock detta: Han kan allt, vet allt och man kan ge sig den på att han minsann kommer och pekar med hela handen och berättar åt en precis hur "slipstenen skall dras".
Det låter överdrivet men vi kan i princip inte göra nåt på gården/trädgården utan att han kommer och leker förman.
Ytterst obehaglig stil har han också, han och en annan gubbe brukar flaskan rejält oftast varje helg, då gillar han komma å diskutera (läs: skräna å domdera)

Har inget mot råd och konstruktiva tips när man håller på med nåt men hans översittarstil och vana att köra över folk börjar gå mig på nerverna.

Så ja, vi förstår dig att du får taggarna utåt även utan han´s huttande.

Hang in there. unsure.gif

hade en sån i båtklubben so stod o "Hjälpte" mig i båtklubben o andra stod o log o såg på. till slut så bad jag honom dra åt helvete på hövligt sätt (för mig alltså). Såg honom ej mera...
Bettson
Har nog gjort på samma sätt någon gång.

jag avskyr när människor lägger sig till men ovanan att de tror de kan bestämma över min almenacka. Du skall göra det och det........och efter det så kan du börja med att göra så.

Då går säkringen, ni kommer väl ihåg de förbenade vinbärsbuskarna.

En gång svarade jag en man som jag tyckte la sig i för mycket, att orsaken till att vi köpte det här huset och flyttade hit var att vi ville råda över våran egen fritid och att folk i omgivnignen inte skulle lägga sig i vad vi gjorde när vi var lediga. Den tog. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 16-05-2005, 22:13)
Då går säkringen, ni kommer väl ihåg de förbenade vinbärsbuskarna.

så klart vi gör laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vem kan väl glömma den episoden tongue.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 16-05-2005, 23:34)
CITAT (Bettson @ 16-05-2005, 22:13)


Då går säkringen, ni kommer väl ihåg de förbenade vinbärsbuskarna.

så klart vi gör laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vem kan väl glömma den episoden tongue.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif

Nää ohmy.gif ohmy.gif ???

Har inte läst om vinbärsbuskarna, vill ha en länk till tråden smile.gif wub.gif
Bettson
Har inte kommit på hur man länkar ännu men kanske någon annan kan. Tråden heter något om vatten över huvudet.

Kan rapportera att min man andas ut. Vinbärsbuskarna är på väg upp och äppelträden har klarat sig. laugh.gif
pejori
den historien glömmer ingen som läst den bettson biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
djingis
Jag gillar Ted Gärdestad biggrin.gif
djingis
ok, nu ska jag redigera mitt inlägg som kom i fel tråd. F´låt!
pejori
här kommer länkenbettsons vinbärsbuskar laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon