Full version: vinbärsgallkvalster
LottaK
Min svartvinbärsbuske har ännu inte fått blad (i Uppland). Däremot finns stora, tillsynes bladknoppar, på grenarna. Jag tycker det känns sent. Är det gallkvalster jag fått? Hur kan jag veta det?
Åsa, mälardalen zon 2
Är knopparna helt runda och har en storlek som en stor ärta ungefär så säger jag svartvinbärsgallkvalster. Normala bladknoppar är mera avlånga inte runda som ärtor.
Cilla


a = oskadad knopp b = infekterad

LottaK
O, vilka bra bilder.
Nu ska jag gå ut och jämföra.
Tack
LottaK
Det är nog gallkvalster *snyft*
Kan min krusbärsbuske som står 2 meter ifrån bli smittad?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej krusbär blir inte smittade de är svarta vinbär som får denna sjukdom, i mycket sällsynta fall har det dock hänt att man sett små angrepp på någon enstaka planta röda vinbär.
LottaK
Tack! Det låter skönt.
Om jag själv bränner upp vinbärsbusken, vad gör jag med askan?
Ska jag slänga den askan eller går den att lägga ut till växter som tycker om vedaska?
Cilla
Askan går att använda utan smittrisk.
Gossen Ruda
Måste få berätta vad som hände för några år sen. Jag fick ständiga angrepp på mina buskar i stan, jag klippte ner och köpte nya men det hjälpte inte. Så en gång tittade jag över häcken mot grannarna. Då såg jag att grannen som gränsade hörn mot hörn till min tomt och mina buskar också hade svarta vinbärsbuskar mot mitt hörn. Fullkomligt nerlusade med kvalsterknoppar. Där var smittohärden.

Eftersom jag visste att han inte tog vara på nånting i trädgården undrade jag om han kunde ta bort buskarna. Det gick bra och sen dess har mina buskar varit fria från angrepp.
LottaK
När jag hade kolonilott var ju grannarna en ständig oroshärd.
Men nu bor jag utan grannar .... och de som bor närmast har inte ens vinbärsbuskar överhuvudtaget.
Undrar varifrån smittan kommer då?
Hur sprids egentligen smittan?
noora
Så det är därför knopparna såg så konstiga ut... Båda svarta vinbärsbuskarna ser ut att vara infekterade. De gör en del blad, men har en massa uppsvällda knoppar som jag la märke till redan i april.

Blir det någon skörd alls från smittade buskar?
Lider någon om vi låter buskarna vara kvar tills vi hinner göra något åt saken? Grannen ser inte ut att ha några vinbär i närheten i alla fall.
Kan detta smitta till röda vinbär?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (noora @ 18-05-2005, 10:46)
Så det är därför knopparna såg så konstiga ut... Båda svarta vinbärsbuskarna ser ut att vara infekterade. De gör en del blad, men har en massa uppsvällda knoppar som jag la märke till redan i april.

Blir det någon skörd alls från smittade buskar?
Lider någon om vi låter buskarna vara kvar tills vi hinner göra något åt saken? Grannen ser inte ut att ha några vinbär i närheten i alla fall.
Kan detta smitta till röda vinbär?


Du bör ta bort dem ifall det är stora angrepp, kvalstrena kan spridas med vinden, kläder, händer mm. Oftast får buskarna reversion utav angreppen = de går i juvenilt stadium och juvenila buskar sätter inte bär. +Bladen brukar bli lite mer avlånga när reversionen sätter in.

I sällsynta fall har röda vinbär blivit smittade av vinbärsgallkvalster.
LottaK
Jag förstår nu att jag redan förra året hade angrepp, det kom nästan inga bär alls. Nu är min buske uppbränd och jag funderar på vad jag ska sätta på vinbärsbuskens plats och vart jag ska sätta den nya busken.
Big Gardener
Ibland kommer vinbärsgallkvalster in med plantmaterialet också....
KURT
Det, rent tekniskt, så att gallkvalstret dels gör skada själv, men också att den i sin tur sprider ett virus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon