Helen i Piteå Zon 5
Det här begäret/måsten-känslan jag får, så fort jag ser ett frö/planta/buske/träd, ja, det måste ju klassas som en sjukdom biggrin.gif Är det ingen som har kommit på idén med ett behandlingshem för sådana som har liknande problem som jag. Inser att nu har jag problem med alla mina sorters plantor och mängder, var ska jag ha dom blink.gif Och inte nog med det, jag far runt som en skållad råtta på alla handelsträdgårdar, hos privatpersoner, ja, överallt jag misstänker det kan finnas något som jag inte har. laugh.gif tongue.gif . Nu undrar jag ifall det är fler som känner igen denna sjuka? biggrin.gif / Helen
PS: Det är VÄXTMARKNAD i Burträsk den 28/5. undrar ifall det finns någon jag behöver huh.gif
LadyAdina
Jag börjar smittas av denna sjukdom, jag också... tongue.gif Vi kanske ska bilda en stödförening?? biggrin.gif
Allis
Jag tror de flesta odlar mer än dom har tänkt sig,sen står man där och vet inte var man ska plantera allt.
Men det brukar lösa sig. Se det från den positiva sidan.Plantor som blir över kan du ge bort till någon behövande. wub.gif
Lars-Olof Arvids
När det är växtmarknad bör väl problemet inte vara alltför stort, då kan ni ju sälja en del av ert överskott - förhoppningsvis något mer än ni köper! biggrin.gif Det tänker i alla fall jag göra på växtmarknaden i Henån i morgon.

Olle
Boxer
Det finns tyvärr ingen bot för denna åkomma. Tro mej, jag har försökt.

Jag lyckades hålla mig ifrån Lisebergs trädgårdsdagar, men det slog tillbaka med dubbel kraft när bilen styrde in med mig, hjälplöst skrikande bakom ratten, till en plantskola med massor
20-kronorsperenner. Ve och fasa!....bilen fick slagsida på vägen hem.

Det existerar inget botemedel när det väl brutit ut. Men man bör varna andra i sin omgivning och tipsa om vaccin (round up) innan det är försent.

Möjligtvis skulle en förmyndare lindra plågorna en aning, men sticklingar kan man ju alltid stjäla. sad.gif wacko.gif
Margith
Vet du vad Helen? Jag tror att du är bortom ALL räddning biggrin.gif Jag kan inte tänka mig att behandlingshem är nån hjälp för dig biggrin.gif Du får nog helt enkelt acceptera att du är som du är laugh.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Har du inte plats för plantorna?: bygg ett växthus till rolleyes.gif Har du inte plats för ett växthus till?: lös ut grannen laugh.gif
Jag, som bara står med ena foten i behandlingshemmet, har stoooora svårigheter att åka och köpa en säck jord... det kommer med så många plantor på samma sväng... och bara i bästa fall kommer jag ihåg att få med mig jordsäcken också tongue.gif
Hur långt är det till Burträsk? Räknat från Piteå? (Dit vet jag hur långt det är tongue.gif)
Jag behöver ju inte undra om det finns nåt som jag behöver. Jag VET att det finns, fast riktigt vad vet jag ju inte nu biggrin.gif

Undrar om denna sjukdom är smittsam??
Fast å andra sidan, vem vill bli botad??
wub.gif
Magdis
Ja det känns faktiskt som att man är en smula besatt. Jag tänker på mina trädgårdsprojekt flera gånger varje dag och jag vill göra allt som går på en gång. Jag har inte varit runt på några mässor eller marknader än men det kommer nog snart! Just nu längtar jag tills jag får åka till Bryggmans och köpa en massa rosenbuskar men det är ingen idé förrän efter att jag kommit hem från sommarens långresa.
Helen i Piteå Zon 5
Jag vet inte riktigt hur långt det är till Burträsk, kanske runt 10-11mil! Nog tycker jag du ska fara dit, jag vet att det finns massssooor att köpa! Jag har fått lite förhandsvisningar av Märta Eklund + att flera "lökar" är på plats och säljer. / Helen
Magdis
Kanske man skulle ta och fara till Burträsk den 28/5, jag såg att maken är ledig då så då kan han ju följa med och bära, hehe.
Helen i Piteå Zon 5
Det låter som att det skulle kunna bli en liten forumträff där rolleyes.gif jättekul! Då får vi använda våra "knappar" så vi känner igen varandra. / Helen
pejori
CITAT (LadyAdina @ 13-05-2005, 14:54)
Jag börjar smittas av denna sjukdom, jag också... tongue.gif Vi kanske ska bilda en stödförening?? biggrin.gif

DET HAR VI JU HÄR!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
alla lider av samma sjukdom smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Helen -du och jag får räkna oss till de som redan är bortom all hjälp-
(I fråga om plantor undrar jag om du gått om mej ....)

Jag har redan prövat allt....
Odla i en zon "där inget går utom fjällbjörk o def inte kalmia .. enl "trädgårdsexpert"-gör
Utöka rabatterna -gjort -blir ändå fler
Bygg större växthus -redan förlitet 50 kvm
Koncentrera dej på ovanligare växter som inte hittas så lätt
-Helen har dem -så man kan byta
Odla nåt som inte går i norr
prövat -det mesta klarar sej
Odla rosor- de sticks -försent ploorp
Så senare o mindre än du brukar -total failure, allt gror o du får bara plågas januari o februari till ingen nytta
Pröva pelargoner -de är tantblommor o du hatar dem
-blev intresserad av doftpelargoner som ledde till de med fina blad osv .. ni fattar
pröva vedartat -det fryser o blir sorkmat
- Alla växter ska prövas tre gånger -säjer Helen -kört där med ...

Kom till Burträsk kära växtmissbrukare -o träffa en förlorad själ
28/5...


blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
gammelnalle
Burträsk!! Där finns bara ost och folk med hår I händerna!!!

(Men osten är fin.... erkännes..)

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
i händerna .. du är hel felunderrättad det sitter under FÖTTERNA !
gammelnalle
OK!! long time no see !!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
kerstin z5-6

Ett exempel från idag på
kronisk och latent viridis sciurus.... wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yla
ja jag är också drabbad men har kommit på att man kan ge växter till sina barn o syskonbarn de e ett smart sätt att bli av me några för dom förökar sej ständigt o dessutom blir dom stooora,, ja alltså blommorna laugh.gif
BjursBerit
En annan HAR gett upp...jag vet om, att far jag till någon plantskola,växtmarknad eller till någon trädgårdskompis så kommer jag inte hem tomhänt biggrin.gif biggrin.gif Fast visst far jag dit och ska bara ha den busken, den perennen..jag behöver inte sååå mycket...sen finns det bara en några som jag bara mååååste ha...så då köps det

Så du är icke allena med denna märkliga sjukdom latent viridis sciurus ( vad nu det betyder?) men sjuksyrran har ju gett namn åt den så den finns..skulle tro att botmedlet är vinter året om...inget att rekommendera, kan ge svåååra abstinensbesvär. biggrin.gif
yla
CITAT (BjursBerit @ 13-05-2005, 21:27)
En annan HAR gett upp...jag vet om, att far jag till någon plantskola,växtmarknad eller till någon trädgårdskompis så kommer jag inte hem tomhänt biggrin.gif biggrin.gif Fast visst far jag dit och ska bara ha den busken, den perennen..jag behöver inte sååå mycket...sen finns det bara en några som jag bara mååååste ha...så då köps det

Så du är icke allena med denna märkliga sjukdom latent viridis sciurus ( vad nu det betyder?) men sjuksyrran har ju gett namn åt den så den finns..skulle tro att botmedlet är vinter året om...inget att rekommendera, kan ge svåååra abstinensbesvär. biggrin.gif

ähh lite vinter fixar väl en me den diagnosen jesses de växer ju hur br a som helst hemma i vardagsrummet o köket o sovrummet o badrummet ju

tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon