Full version: Oldwolfie! Gissa ...
amaira


Du ser väl vad det här är?
Jag vill ha en fullständig artbeskrivning, det är alls inte svårt ... rolleyes.gif

Om det inte går så bra för dig laugh.gif så titta här så ser du ovansidan också.

Vacker, den här sorten också. Fast din guldskabaré var nog lite finare, underifrån sett.
Lars-Olof Arvids
Jag kan!!! *räcker upp handen* biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Olle
yla
fniss såna där har jag aldrig sett ju
e de en bärfis laugh.gif tongue.gif


eller nån slags krabba huh.gif
yla
sen då jag ätit min middag för jag va jättehungrig så googlade jag lite o hittade den här
yla
sen googlade jag lite till


tongue.gif
yla
men din har lite brunt ludd i baken huh.gif

hallåååå jag vet ju inte ju tala om då unsure.gif
zaaritha
Bladlus
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-05-2005, 14:03)
Jag kan!!! *räcker upp handen*  :D  :D  :D

Olle

Jag vet!! (att du kan) wub.gif Ruda kan också utan problem, och Virgo och tullmejs, och så har jag säkerligen missat några fler småkrypskunniga rolleyes.gif (förlåt).

Oldwolfie! *klappar händerna* Bravo! så illa forskat var det inte.

Det är en grön bärfis - eller var i alla fall. Och den är ganska vanlig här.
Airamya
Och dom smakar INTE gott kan jag tala om... Jag fick en i munnen förra sommaren (den flög dit) och jag spottade o fräste länge efteråt... (fast jag tror den var brun... i o för sig. De gröna kanske smakar sallad...)
amaira
CITAT (Airamya @ 14-05-2005, 12:00)
De gröna kanske smakar sallad...)

laugh.gif laugh.gif Nä du, nån "salladssmak" har de då inte.

Var den brun kan det ha varit den vanlig bärfisen, som är vanligare än den grön. eller så var det farmåt höstkanten, då den gröna skiftar färg och blir brun över vintern.
Avundas dig inte som fick den i munnen.


En gång (nu kommer det en sån där berättelse igen rolleyes.gif ) i min späda ungdom, 17 år tror jag visst att jag var, skulleag dricka vatten ur en skopa.
I huset jag bodde då, fanns inte rinnande vatten, utan inburet i hink.
Ja tog skopan och drack, sådär "fort" i farten liksom.

Då ser jag en tvestjärt som flöt på vattnet, men jag hann inte heja mig, jag svalde den !!!

Tll saken hö att jag då var paniskt RÄDD för just tvestjärtar huh.gif och så kände jag hur den gled ner genom halsen som en stor klump. *ryser vid tanken bara*

Jag rusade in i rummet, ställde mig på sängen och bara SKREK!

Så fort jag tystnade, kom jag på känslan igen, när den gled ner, och skrek ett tag till. och så igen, och så igen.

Samtidigt skrattade jag, för det var ju samtidigt så tokigt, och jag var med kompisar.

Så jag stod där länge på sängen, och skrattade och skrek.
Huvva.
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif dagens skratt amaira laugh.gif laugh.gif laugh.gif
stackare vad hemskt!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif wub.gif wub.gif
yla
fasiken för o svälja en bärfis
men en tvestjärt skulle jag nog klara laugh.gif laugh.gif

o inte dåligt va jag svarade ju rätt på första försöket

så så dålig e jag inte iallafall hihhihi
nufår jag frösöka hitta på nåt annat att gissa på då

fast attans om jag sett en grön bärfis jag har nog sett mest randiga
tror jag
mer gåtor rolleyes.gif
Berith
Såna här har vi! wink.gif För det är väl bärfis?
dom enda fisar jag blir lycklig av...



En bild till, med huvvud. rolleyes.gif
renate
Jag kunde jag med,såg att det var en Bärfis.
Räckte också upp handen,men ingen såg det.
Nu ska jag lägga in mina nya bildet som jag tog i dag.
Lars-Olof Arvids
Berith, din bärfis är en unge av samma art som Amairas fullvuxna: Grön bärfis eller grönt stinkfly (Palomena prasina). De är svartfläckiga som små men blir som vuxna helt gröna förutom den svarta kilen där bak.

Olle
amaira
Ja visst är dom söta, bärfisbarnen rolleyes.gif wub.gif .

Renate ... du var så "försynt" när du räckte upp handen, så jag såg dig inte. Du får hojta lite. tongue.gif biggrin.gif .
(men nu har jag sett)

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon