Diabolique
Detta är hämtat från en tråd om Coca-cola, som halkde in på bojkott rent allmänt:

CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-03-2005, 01:14)
Svårt det där med att bojkotta........jag minns, för 1000 år sedan, när jag skulle till att bojkotta Nestlé. De tillverkade nämligen bröstmjölksersättning och propagerade starkt för denna i u-länder där regeringar tacksamt tog emot "hjälp". Mammor som givetvis ville sina barns bästa använde sig av deras produkt istället för att amma sina barn med följd att massor av barn blev sjuka och dog. Varför? Mjölkersättningen skulle blandas upp med vatten och det fanns endast smutsigt/dåligt vatten att tillgå! För detta tog Nestlé inget ansvar  mad.gif .........nu till kruxet - plötsligt ägs allt man hittar i affären av antingen Nestlé eller ett dotterbolag eller ett dotterdotterbolag.......det är inte lätt att vara konsument idag och nej, Coca Cola köper vi inte härhemma längre.



Om det vore så väl att det var för 1000 år sedan...
Jag kommer ihåg hur min pappa berättade om detta för mig när jag var liten och sedan dess har jag mått dåligt av att ens höra talas om Nestlé.

Det står i någon av hans gamla läroböcker från 70-talet om detta med bröstmjölksersättning till U-länderna genom Nestlés kampanjer.

Tyvärr verkar det fortsätta ännu idag!
För guds skull försök bojkotta Nestlé så långt det går.
(Och jag vet AfterEight är gott, men om man tänker på detta indirekta massmord/dråp av barn som Nestlé har gjort så smakar det illa).

Mer om Nestlebojkotten i dagsläget

Och här följer listan på många av de vanligaste produkterna som vi köper och stödjer Nestlé (från ovan angivna hemsida):

Drycker
Nescafé
Zoégas
Guldmocca
Vittel
Perrier
Jede kaffeautomater

Djupfryst och konserver
Nordfilet A/S
Wienerbagarn
Svenska Nestlé
Crosse & Blackwell

Vällingar, gröt, barnmat
Nestlés egen

Godis
After Eight
Big Cat
Disney barnchoklad
Disney paretymix
Disney mjölkchoklad
Kit Kat
Lion
Nuts
Quality Street
Rollo
Rowntree
Smarties
Toffee Crisp
Toffo lakritstoffee
Toffo gräddtoffee

Djurfoder m m
Friskies torrfoder
Gourmet våt djurmat
Svenska Nestlé kattsand

Kosmetika
Cosmetic France
Lancome
L'Oreal
Garnier

Övrigt
Buitoni pasta, pastasås
Coffee-Mate gräddersättning
Maggi buljongtärning
Poule au Pot
Sun Pat jordnötssmör
Tartex soyaost
Hägendazs
Hemglass

Och listan är troligen inte komplett....

OBS. Nestle äger inte Findus sedan februari år 2000 då de köptes loss efter 38 år i Nestlés ägo...
pejori
att du bara orkar rolleyes.gif rolleyes.gif
ska man gå efter dom kriteriumen så får du bojkotta flera företag.
rolleyes.gif
alla som sysslar med djurförsök av sina produkter, som colgate/palmolive som använder hundar där dom tvångsmatar dom och testar om maskindiskmedel är frätande. mad.gif mad.gif
alla läkemedelsföretag likaså.
sedan kan du bojkotta alla klädfirmor, som utnytjar barnarbetare. sleep.gif
vad du gör, så köp inte asiatiska produkter eller mat...där är det också barnarbetare. huh.gif huh.gif
bojkotta också alla resebolag, som har resor till brasilien bl.a. wink.gif wink.gif
dom skjuter gatubarnen nattetid wink.gif wink.gif
så kan man fortsätta i oändlighet...om man nu måste se BARA eländet och inte bry sig om det som är bra med företaget blink.gif blink.gif
netaave
Heregud ska man gå efter den listan får man ju inte handla någonting.
pejori
att ha ideologier är nog bra, men det får vara måtta på det sleep.gif
att alltid stå på "barikarderna" och slåss...gör att man blir lite hemmablind ohmy.gif
Maria i Helsingborg
Det var visst mitt inlägg det där ovan.....nej, det var tyvärr inte för 1000 år sedan, snarare för 18 och inte har det blivit bättre. Gedigen lista du hittat.......puh..... man kan lätt tappa sugen och skita i allt men jag tror ändå på att man kan göra något. Bojkotta några produkter och låta producenterna veta VARFÖR.

Tänk om man kunde leva på luft och kärlek ändå! rolleyes.gif
andersen
CITAT (pejori @ 09-05-2005, 18:33)
att du bara orkar rolleyes.gif rolleyes.gif
ska man gå efter dom kriteriumen så får du bojkotta flera företag.
rolleyes.gif
alla som sysslar med djurförsök av sina produkter, som colgate/palmolive som använder hundar där dom tvångsmatar dom och testar om maskindiskmedel är frätande. mad.gif mad.gif
alla läkemedelsföretag likaså.
sedan kan du bojkotta alla klädfirmor, som utnytjar barnarbetare. sleep.gif
vad du gör, så köp inte asiatiska produkter eller mat...där är det också barnarbetare. huh.gif huh.gif
bojkotta också alla resebolag, som har resor till brasilien bl.a. wink.gif wink.gif
dom skjuter gatubarnen nattetid wink.gif wink.gif
så kan man fortsätta i oändlighet...om man nu måste se BARA eländet och inte bry sig om det som är bra med företaget blink.gif blink.gif

pejori Vad är det för fel med att bojkotta dom företag som man inte tycker följer dom med männskliga riktlinjer som dom flesta av oss följer.

Jag tycker att det är en självklarhet att så göra! jag har många bolag på min lista som jag aldrig handlar av.
Sulawesii
Någonting är ju helt fel i världen när det är så här! Tyvärr beror det nog till stor del på att människor skiter i det, låter företagen hållas. Och tänker "det spelar ju ingen roll om bara lilla jag slutar med detta eller skriver ett brev"; tänk om alla som tänkte så skulle göra slag i saken istället. Då skulle det hända grejor!
Hemskt!


Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad.
- Martin Luther King
Pirum
Jag tycker åtminstone att det är väldigt lätt att bojkotta Nestlés frukostgodis som de riktat speciellt till barn. Om man slutar köpa deras barnmat så kanske de skärper sig lite. Eller inte, vem vet.

Hur som helst så är det storkonsumenternas bojkotter som gör mest "nytta" smile.gif Så den som handlat "illa" kan göra en stor insats genom att ändra sitt beteende. Den som däremot aldrig handlar dessa produkter ändå, den kan ju inte påverka lika mycket... wink.gif
Diabolique
CITAT (pejori @ 09-05-2005, 18:33)
att du bara orkar rolleyes.gif  rolleyes.gif
ska man gå efter dom kriteriumen så får du bojkotta flera företag.
rolleyes.gif
...

så kan man fortsätta i oändlighet...om man nu måste se BARA eländet och inte bry sig om det som är bra med företaget blink.gif  blink.gif

Du får hemskt gärna tala om vad som är bra med Nestlé...

Och jag gör så gott jag kan med att bojkotta både Nestlé och deras dotterbolag och dotterdotterbolag.

Barnarbete och djurförsök är helt andra frågor.
Men tipsa mig gärna om vilka som är de största bovarna i de sammanhangen (med referenser).

Jag kan hänvisa till andra vidriga saker med Nestlé också.
De står helt enkelt för något vidrigt i mina ögon.

Lika mycket socker i barnmaten som i läsk (utan att Nestlé skriver ut det på förpackningen)...

Så här går det till med bröstmjölksersättningen:
Mamman får gratisprov på bröstmjölksersättning
Mamman fortsätter att köpa bröstmjöksersättning med samma varumärke
Mamman ammar mindre och mjölkproduktionen minskar

Mamman upptäcker att pulvret är dyrt och späder ut det. Hon är dessutom ofta analfabet och kan inte läsa instruktionerna
Bränsle är dyrt och hon har inte råd att koka vattnet. Det är dessutom ofta ont om vatten
Flaskan blir smitthärd istället för näring
Barnet blir sjukt i diarré och undernäring
Hon blir fortare gravid igen (amning hämmar ägglossningen)
Barnen blir sjuka och dör
Sjukvårdskostnaderna stiger

Oetisk marknadsföring
En av Nestlés mest framgångsrika metoder är att skänka bröstmjölksersättning till sjukhus.1994 antog WHO en resolution för att stoppa sådana gratisleveranser till hälso-och sjukvården i alla länder, även industriländer. "Save the Children" i London har rapporterat om Nestlés oetiska aktioner i Kina (Financial Times, 8 juli 1996).

Man vet att i staden Kunming i Yunnanprovinsen i sydöstra Kina har Nestlé skickat stora kvantiteter gratisburkar med modersmjölksersättning till sju förlossningssjukhus. Detta har lett till att mödrarna i Kunming alltmer börjat flaskmata sina barn istället för att amma dem.

Vid Nestlés årsmöte 1996 vittnade doktor Imelda Ben om hur Nestlés aggressiva säljåtgärder i Filippinerna får de fattiga mödrarna att sluta amma och börja använda mjölkpulver med katastrofala resultat. Ofta är dessa mödrar inte läskunniga, och även om de skulle kunna läsa Nestlés instruktioner på förpackningen, så har de ingen möjlighet att följa dem. Dessa mödrar har inte råd att köpa tillräckligt med mjölkpulver och de har inte tillgång till rent vatten. Inte heller har de råd att köpa det bränsle, som de behöver för att sterilisera flaskan.

Texten ovan är hämtad från denna sida :http://hem.passagen.se/host00/nestle.html

Och... Faan...
Jag upptäckte just att de äger tillverkarna av mitt husdjurs favoritmat. (kattfodret Purina)... sad.gif

Om du menar att fördelen är att de tillverkar mycket god mat, så kan jag meddela att det finns andra som gör det också, som inte har blod på sina händer i samma utsträckning som Nestlé.
amaira
Det är lättare - och kanske mer effektivt - att ge exempel på BRA företag och produkter, som man kan GYNNA.

För det svåra är ju just det, att få sitt liv och vardag och ekonomi att flyta på, fast man inte vill göda storföretag som skiter i liv (både människors och djurs, inklusive naturen).

Har du någon sådan lista Diabolique ? wub.gif
Reserv
Jag tycker att det är nog med bekymmer att hitta bra och billig mat, ska jag dessutom behöva vrida och vända på alla produkter för att kolla var dom kommer ifrån så får man inte äta nåt snart. Jag äter Findus fiskpinnar och Torskfilé, och även en massa andra Findus produkter. Barnmaten och vällingen är förbi för min del, men då det behövdes så var det bara Findus som gällde. Varken jag eller barnen tyckte om lukten av t.ex. Semper.
andersen
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 19:52)
Jag tycker att det är nog med bekymmer att hitta bra och billig mat, ska jag dessutom behöva vrida och vända på alla produkter för att kolla var dom kommer ifrån så får man inte äta nåt snart. Jag äter Findus fiskpinnar och Torskfilé, och även en massa andra Findus produkter. Barnmaten och vällingen är förbi för min del, men då det behövdes så var det bara Findus som gällde. Varken jag eller barnen tyckte om lukten av t.ex. Semper.

Självklart så ska man vara kritisk till det viktigaste som finns nämligen födan,fisk produkter finns det ju mycket av jag köper tex färsk strömming,barn mat kan man ju fixa själv det är ju i stort sätt att bara kör med en stavmixer.
Eva i Skåne
CITAT (andersen @ 09-05-2005, 18:49)
Vad är det för fel med att bojkotta dom företag som man inte tycker följer dom med männskliga riktlinjer som dom flesta av oss följer.

Jag tycker att det är en självklarhet att så göra! jag har många bolag på min lista som jag aldrig handlar av.

Jag är full av beundran av er som till fullo försöker hålla detta smile.gif

Tyvärr tror jag vi är många som "fuskar". sad.gif Kommer ihåg ibland bara blink.gif



Funderar på om jag ska börja med bojkott av kaffet biggrin.gif . Familjen skulle strypa mig. Alla älskar dom Z-kaffe. Mig hade det inte drabbat, jag är ju te-drickare tongue.gif biggrin.gif
Therese77
När jag var på gotland förra sommaren, läste jag i deras lokaltidning att jordbruket
var räddat på gotland, för de skulle göra någon torrmjölks anläggning där och exportera typ 180 miljoner liter mjölk per år till spanien som gör nestles välling.
Det tyckte jag kändes bra att veta att bönderna fick finnas kvar på gotland om
jag köper nestles välling, som jag förövrigt gjort hela tiden.

Tänker jag galet eller???
För det är ju flera jordbruk om dan som lägger ner i sverige.
unsure.gif
Reserv
CITAT (Therese77 @ 09-05-2005, 20:09)
När jag var på gotland förra sommaren, läste jag i deras lokaltidning att jordbruket
var räddat på gotland, för de skulle göra någon torrmjölks anläggning där och exportera typ 180 miljoner liter mjölk per år till spanien som gör nestles välling.
Det tyckte jag kändes bra att veta att bönderna fick finnas kvar på gotland om
jag köper nestles välling, som jag förövrigt gjort hela tiden.

Tänker jag galet eller???
För det är ju flera jordbruk om dan som lägger ner i sverige.
unsure.gif

Tja, vad ska man då gynna/bojkotta för nåt? unsure.gif wink.gif blink.gif Jag gynnar gärna dom svenska bönderna, annars så skulle jag lika gärna kunna köpa min mjölk på Lidl. rolleyes.gif
Sulawesii
CITAT (Eva i Skåne @ 09-05-2005, 20:04)
Tyvärr tror jag vi är många som "fuskar". sad.gif Kommer ihåg ibland bara blink.gif

Jag tycker att det är bra om man kommer ihåg det över huvud taget! smile.gif Bättre då och då än inte alls. Och jag tror faktiskt att om man tänker på detta ibland, så blir det oftare och oftare..... och vips så..
Diabolique
CITAT (Therese77 @ 09-05-2005, 20:09)
När jag var på gotland förra sommaren, läste jag i deras lokaltidning att jordbruket
var räddat på gotland, för de skulle göra någon torrmjölks anläggning där och exportera typ 180 miljoner liter mjölk per år till spanien som gör nestles välling.
Det tyckte jag kändes bra att veta att bönderna fick finnas kvar på gotland om
jag köper nestles välling, som jag förövrigt gjort hela tiden.

Tänker jag galet eller???
För det är ju flera jordbruk om dan som lägger ner i sverige.
unsure.gif

Man får väga det onda mot det goda.
Och alla har vi lite olika värderingar.
Inget konstgt med det.

Det är jättebra att bönderna får behålla sina jobb!

Och jag bojkottar inte alla produkter från Nestlé, men jag få väga det onda mot det goda.

"Vad gör det om det dör några barn på andra sidan jorden, så länge man slipper tänka på det, och AfterEight är ju SÅÅÅ gott ". (men jag brukar få en bitter eftersmak när samvetet gör sig påminnt).

Jag låter mer rabiat än jag är.
Visst kan jag råka få med mig produkter från Nestlé, det är ju nästan omöjligt (men det är i mitt fall bara de som inte har någon synlig logga från Nestlé, för när jag ser den mår jag illa.).

Och till er som dricker kaffe kan jag meddela att Nestlé faktiskt har rättvisemärkt kaffe. Köp det istället om ni måste köpa kaffe från dem. smile.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 20:12)
CITAT (Therese77 @ 09-05-2005, 20:09)
När jag var på gotland förra sommaren, läste jag i deras lokaltidning att jordbruket
var räddat på gotland, för de skulle göra någon torrmjölks anläggning där och exportera typ 180 miljoner liter mjölk per år till spanien som gör nestles välling.
Det tyckte jag kändes bra att veta att bönderna fick finnas kvar på gotland om
jag köper nestles välling, som jag förövrigt gjort hela tiden.

Tänker jag galet eller???
För det är ju flera jordbruk om dan som lägger ner i sverige.
unsure.gif

Tja, vad ska man då gynna/bojkotta för nåt? unsure.gif wink.gif blink.gif Jag gynnar gärna dom svenska bönderna, annars så skulle jag lika gärna kunna köpa min mjölk på Lidl. rolleyes.gif

Reserv Ang Therese Bönder på Gotland som jag inte känner till om det är så, mitt val är enkelt jag tänker på barnen i Afrika som dör av undernäring och flugor som ända sällskap!!!! det om något borde räcka att ej handla Nestle produkter eller?

Köpa mjölk på LIDL skojar du? rolleyes.gif
Reserv
CITAT (andersen @ 09-05-2005, 20:23)
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 20:12)
CITAT (Therese77 @ 09-05-2005, 20:09)
När jag var på gotland förra sommaren, läste jag i deras lokaltidning att jordbruket
var räddat på gotland, för de skulle göra någon torrmjölks anläggning där och exportera typ 180 miljoner liter mjölk per år till spanien som gör nestles välling.
Det tyckte jag kändes bra att veta att bönderna fick finnas kvar på gotland om
jag köper nestles välling, som jag förövrigt gjort hela tiden.

Tänker jag galet eller???
För det är ju flera jordbruk om dan som lägger ner i sverige.
unsure.gif

Tja, vad ska man då gynna/bojkotta för nåt? unsure.gif wink.gif blink.gif Jag gynnar gärna dom svenska bönderna, annars så skulle jag lika gärna kunna köpa min mjölk på Lidl. rolleyes.gif

Reserv Ang Therese Bönder på Gotland som jag inte känner till om det är så, mitt val är enkelt jag tänker på barnen i Afrika som dör av undernäring och flugor som ända säljskap!!!! det om något borde räcka att ej handla Nestle produkter eller?

Köpa mjölk på LIDL skojar du? rolleyes.gif

Om den torra mjölken ursprungligen kommer från svenska bönder (korna alltså rolleyes.gif ) så är väl svenska bönder nåt som ska bojkottas också? Det tänker inte jag göra, jag vill att det ska vara fler jordbruk och fler mjölkbönder i sverige. Om jag skojar om att köpa mjölk på Lidl? Näe, jag tycker inte att det är skoj alls. sad.gif Men jag tänker fortsätta dricka mjölk, alltså gynnar jag dom svenska bönderna som i sin tur levererar mjölk till Nestlé som en del anser att man ska bojkotta. wink.gif
Och Diabolique: Du skämtar väl om du tror att nån över huvud taget resonerar så som du skrev, att vad gör det att några barn dör........? Jösses alltså blink.gif wacko.gif Vilket resonemang!
Åsa - Alingsås
Jag tror nog att de flesta av oss är goda människor i grund och botten som varken vill att gotländska bönder blir av med jobbet eller att afrikanska barn dör, man gör väl inte alltid det "rätta" men förhoppningsvis någonting i alla fall. Och visst är det bra att orättvisor och grymheter uppmärksammas (det är därför jag alltid läser om när elaka människor tänder eld på kattungar eller vad det nu kan vara trots att jag vet att jag kommer gråta mycket och länge). Man får leva efter de förutsättningar man har och försöka dra sitt strå till stacken när man kan. smile.gif

Men nu vill jag bara slå ett slag för hemmalagad barnmat, på tal om det. Efter nya riktlinjer till BVC ska man inte börja ge barnen vanlig mat förrän vid sex månaders ålder, vilket enligt min erfarenhet låter mycket logiskt. Inget av mina barn ville äta burkbarnmat (det luktar verkligen förskräckligt, vem kan klandra dem?!) eller hemmagjord mat före 6 månaders ålder, och när de väl började åt de små bitar och grovt mosad mat, allt precis samma som vi åt. Således kunde alla äta samma mat samtidigt. Billigare, nyttigare och mera praktiskt. Det enda man behöver tänka på var att inte salta potatisen (i stort sett). Dessutom slipper man "vänja av" barnen vid burkmaten. Många barn börjar på dagis och vägrar äta maten där därför att de bara fått burkmat innan... unsure.gif

Jaha, nu bytte jag riktning på tråden igen... ohmy.gif

MVH, Åsa!
Diabolique
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 20:34)
Om den torra mjölken ursprungligen kommer från svenska bönder (korna alltså rolleyes.gif ) så är väl svenska bönder nåt som ska bojkottas också? Det tänker inte jag göra, jag vill att det ska vara fler jordbruk och fler mjölkbönder i sverige.

Och Diabolique: Du skämtar väl om du tror att nån över huvud taget resonerar så som du skrev, att vad gör det att några barn dör........? Jösses alltså blink.gif wacko.gif Vilket resonemang!

Nej, vad gäller de Svenska bönderna så är det helt tvärt om!
Det bästa är att gynna dem, så att de slipper gå i konkurs eller köpas upp av Nestlé (som verkar agera rovdjur i värdshandeln av livsmedel).

På något sätt känner jag att gynnandet av Nestlé är värre än att köpa mjölk på Lidl. Men det är ju individuellt vad man känner.

Och nej, jag skämtar faktiskt inte.
Det är ungefär så som en sarkastisk röst viskar i mitt öra varje gång jag äter något från Nestlé. "Det var väl gott? Tänk inte på de barns liv som företaget har på sitt samvete och att du nu gynnar deras beteende"...
Och då brukar jag få maten eller godiset i halsen...

Jag har sett en bild som får mig att må så dåligt, annars är jag inte så känslig.
Det var en bild på en mamma med tvillingar som gav den ena bröstmjölk och den andra bröstmjölksersättning... Den ena av bebisarna (den som fått bröstmjölksersättning) var helt förtvinad och dog ett tag efter att bilden tagits. Jag kan inte få den bilden ur skallen, och den ploppar upp så fårt jag ser loggan för Nestlé. sad.gif
*Eko*
CITAT (pejori @ 09-05-2005, 18:33)
att du bara orkar rolleyes.gif  :rolleyes:
ska man gå efter dom kriteriumen så får du bojkotta flera företag.

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Orka på, Diabolique!!!!!!!!!

Ju fler som orkar, (att bry sig), desto bättre för oss alla!!!!!!!! wub.gif wub.gif

Så orka på....vi andra hänger med efter förmåga..... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif


...och uppmuntras av de ungas entusiams!!!! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif


Många kramar från Eko
Diabolique
CITAT (Åsa - Alingsås @ 09-05-2005, 20:52)
Jag tror nog att de flesta av oss är goda människor i grund och botten som varken vill att gotländska bönder blir av med jobbet eller att afrikanska barn dör, man gör väl inte alltid det "rätta" men förhoppningsvis någonting i alla fall. Och visst är det bra att orättvisor och grymheter uppmärksammas (det är därför jag alltid läser om när elaka människor tänder eld på kattungar eller vad det nu kan vara trots att jag vet att jag kommer gråta mycket och länge). Man får leva efter de förutsättningar man har och försöka dra sitt strå till stacken när man kan. smile.gif

Ja, så tror jag också att det är!

Jag vill bara öppna upp en diskussion kring detta, eftersom många tror att Nestlé har bättrat sig helt sedan 70-talet...

Det är ju jättebra om man gör någonting för att förbättra något!
Oavsett om det är att dra ner på något som är dåligt, eller gynna rättvisemärkningen, ekologisk odling eller köper Bra miljöval, Svanen eller Krav-märkta produkter!

Man behöver ju inte vara fanatisk.
Och det är inte jag, även om jag kanske verkar det. biggrin.gif
Jag äter inte bara kravmärkt mat och jag köper ju faktiskt ibland produkter från Nestlés dotterbolag. Men jag vill ju informera om Nestle för att fler ska dra ner på sitt konsumerande av deras varor.
Diabolique
Jag hittade bilden som jag nämnde ovan( med tvillingar där den ena fått bröstmjölk och den andra Nestlés rekomenderade ersättning).
Bilden är i litet format, vilket kanske är tur...

Vidrigt...

Döende bebis...
Reserv
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 22:34)
Jag hittade bilden som jag nämnde ovan( med tvillingar där den ena fått bröstmjölk och den andra Nestlés rekomenderade ersättning).
Bilden är i litet format, vilket kanske är tur...

Vidrigt...

Döende bebis...

Vad får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre. sleep.gif
Diabolique
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 23:00)
Vad  får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre. sleep.gif

Jo det som får mig att tro så är att jag läste historien bakom bilden...
Tyvärr är sidan blockerad på något vis annars kunde jag hänvisa till det. (Och jag vet inte varför jag har en känsla av att Nestlé har hackat sig in på sidan och att det är därför det inte funkar)...
Mamman hade blivit informerad att hennes mjölk inte skulle räcka till två...

Jag medger att jag också tyckte att det var lite väl klantigt av mamman att låta det ena barnet förtvina. Sorgligt att hon inte fattade bättre. Typiskt U-länder där de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt*
Eller också är problemet större än så...

Jo, om du läser vad som händer när barn inte får antikroppar genom bröstmjölken, och när pulvret späds för att det ska bli billigare, och när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död...
För de har vart full medvetna om problemen sedan 70-talet, men gör allt för att tjäna pengar på likande sätt...
Och det döende barnet kanske också fick bröstmjölk, men hann bli sjukt av följdsjukdommarna av förorenat vatten eller brist på antikroppar.

Nu när de är mer eller mindre tvingade att skriva att riktig bröstmjölk är viktig mm, så gör de det på ENGELSKA, på förpackningarna som de sedan säljer i länder där en stor del av befolkningen är dåliga på att läsa och skriva, ens på sitt eget språk. (Vilket de är medvetna om)...

Hur ondskefullt är inte det?
Sulawesii
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 23:00)
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 22:34)
Jag hittade bilden som jag nämnde ovan( med tvillingar där den ena fått bröstmjölk och den andra Nestlés rekomenderade ersättning).
Bilden är i litet format, vilket kanske är tur...

Vidrigt...

Döende bebis...

Vad får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre. sleep.gif

Men sanningen kvarstår ändå: Nestlé har dödat många bebisar pga deras mjölkersättning och reklamen för den.
kristerh
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 23:33)
de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt*

när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död...

Jag tror, jag har en känsla av... mycke sånt istället för att kolla fakta wink.gif
du skriver att de inte skaffar sig bättre utbildning wink.gif hur skulle de ha råd med det när de inte har råd att koka vällingen ordentligt wink.gif
vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel.
Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk.
krister
Magnolia
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 10:31)
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 23:33)
de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt*

när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död...

Jag tror, jag har en känsla av... mycke sånt istället för att kolla fakta wink.gif
du skriver att de inte skaffar sig bättre utbildning wink.gif hur skulle de ha råd med det när de inte har råd att koka vällingen ordentligt wink.gif
vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel.
Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk.
krister

jag tror att du har missat ironin i Diaboliques inlägg...

Även om bränslet kanske är gratis för många så är det kvinnan som måste samla ihop det. Med ett spädbarn kan man nog förstå att många prioriterar bort det bland allt annat som måste göras. Dessutom bor många fattiga mödrar i kåkstäder där bränslet inte alls finns gratis tillgängligt.

Människor i fattiga länder fungerar precis som människor i rika länder: de går också på skicklig marknadsföring. Varför köper vi vatten på flaska när kranvatten är minst lika gott och bra? Det som är dyrt måste väl vara bättre än det som är gratis...

Ju mer kunskap och medvetenhet vi i väst får om dåliga produkter (bröstmjölksersättning, cigaretter, växtgifter osv) desto mer desperata blir företagen som tillverkar dessa att hitta nya marknader.
farbror B

De stora globala företagen hittar hela tiden nya marknader. När vi blivit så tobaksförståndiga som vi är, började man (med annonskvinnan Margaret Thatcher!!!!) sälja tobak på Baltikum. Nu börjar de också vakna upp, så nu säljer man till de gamla sovjetstaterna, Afrika och Indien.

I Västvärlden går det ju nuförtiden åt en del nikotinplåster och-tuggummin.
Det är ju mycket bättre än tobaken, men varifrån tror ni nikotinet kommer?
Kanske från något större tobaksimperium?

tittar man närmare, så upptäcker man säkerligen att tobakskungarna har mycket aktier i läkemedelsindustrin, så att de tex kan kränga rökavvänjning, som förr i tiden inte behövdes. Då slutade man bara.
Nu ska man avvänjas under månader, vilket skapar ett fortsatt begär, som de kan tjäna pengar på...
Lars-Olof Arvids
Det är verkligen fruktansvärda metoder som Nestlé och en del andra multinationella företag använder sig av. Men jag tycker att Amairas förslag är väldigt bra. När man drar igång en bojkott måste man visa på alternativen som man ska köpa i stället! Här är ett bra ställe att börja på: http://www.rattvisemarkt.se/

Olle
Sulawesii
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 10:31)
vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel.
Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk.
krister

Jag är inte så insatt i hur det är nu, men jag kommer ihåg hur det var när detta uppdagades. Då gick det en dokumentär som jag minns alltför tydligt....

De dog (dör?)ju inte pga doseringen, utan pga det dåliga vattnet.

Nestlé strategi var(är?) att få mödrar att välja modermjölksersättning istället för modersmjölken. Genom att säga att den är bättre för barnet osv.

Instämmer med Magnolias inlägg.
Diabolique
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-05-2005, 13:32)
Det är verkligen fruktansvärda metoder som Nestlé och en del andra multinationella företag använder sig av. Men jag tycker att Amairas förslag är väldigt bra. När man drar igång en bojkott måste man visa på alternativen som man ska köpa i stället! Här är ett bra ställe att börja på: http://www.rattvisemarkt.se/

Olle

Nestlé är väl medvetna om att de har ett dåligt rykte hos många.
De har faktiskt rättvisemärkta produkter också (i alla fall kaffe), och det är ju bra.
Men det gör inte att jag tycker om dem för det.
De har ju många fler sorters kaffe som inte är rättvisemärkt... (och som de flesta av oss köper).
Själv har jag ingen kaffebryggare utan kör med pulverkaffe (ICAs), som säkert inte är helt bra ur rättvisesynpunkt.

Undrar varför inte Nestlé skryter om sitt vanliga kaffe och hur bra de arbetarna har det som har slitit för att vi ska få det. unsure.gif

Vad gäller min syn på Nestlé så skulle den inte ens ändras om de så gav flera mijoner till välgörenhet.
Det rättfärdigar inte att de suger ut fattiga, och har skulden till massa barns död.
Diabolique
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 10:31)
du skriver att de inte skaffar sig bättre utbildning wink.gif hur skulle de ha råd med det när de inte har råd att koka vällingen ordentligt wink.gif
vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel.
Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk.
krister

Som någon redan har sagt så var det ironi, angående utbildningen.

Det alldeles fantastiska med Nestlé är att de hade utbildad personal på plats, som talade om för mödrarna hur bra det var med bröstmjölksersättning. Så de behövde inte kunna läsa och skriva, när de fick sina gratisprover till barnen.

Problemet var bara det att när man inte ammar så slutar man att producera mjölk, och det gjorde kvinnorna. Men då var det slut med gratisproverna och de tvingades köpa bröstmjölksersättningen.
Snällt va?

De "hjälpsamma" "mjölksystrarna" som gav ut gratisproverna är nästan det värsta i historien. Men nu finns de nog inte kvar, för det blev sådant ramaskri här i västvärlden. Nestlé har hittat nya vägar att ge med ena handen och ta dubbelt så mycket tillbaka med den andra.
Lars-Olof Arvids
Inget rättfärdigar väl att man suger ut fattiga så att barn dör. Alla här tycks vara överens om att man så långt som möjligt bör bojkotta Nestlés produkter, vilket är bra. Men jag saknar fortfarande konkreta alternativ. Diabolique, vad anser du att man SKA köpa, om det nu inte räcker att leta efter rättvisemärkta varor? Har du några exempel på schyssta företag som är bra att stödja?

Olle
pisanggoreng
för att slippa ifrån konspirationsteorier lite hade jag också uppskattat en lista med produkter man får/kan köpa
Diabolique
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-05-2005, 09:32)
Inget rättfärdigar väl att man suger ut fattiga så att barn dör. Alla här tycks vara överens om att man så långt som möjligt bör bojkotta Nestlés produkter, vilket är bra. Men jag saknar fortfarande konkreta alternativ. Diabolique, vad anser du att man SKA köpa, om det nu inte räcker att leta efter rättvisemärkta varor? Har du några exempel på schyssta företag som är bra att stödja?

Olle

Jag tycker att det är jättebra fråga.
Tyvärr vet jag inte hur alla andra företag sköter sig, men Allt är väl bättre än att handla av de värsta bovarna.

Nu startar jag en ny tråd om vad man kan köpa med gott samvete!
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon