Full version: Vårdträd
AnnaQ
Jag skulle vilja plantera ett eller två större vårdträd vid mitt torp, som står på en kulle och skriker efter en lummigare inramning.

Jag kommer att plantera en ek för att vara snäll mot kommande generationer, men jag skulle också vilja försöka köpa ett större exemplar av t ex hästkastanj.

I stan ser man ju titt som tätt hur parkförvaltningen planterar gigantiska träd i parker. Vet någon om man som privatperson kan köpa sådana träd någonstans?

Tack,

Anna
Cilla
Jadå, du kan beställa genom din vanliga plantbutik. Välj en som är seriös och som du litar på eftersom större träd är lite större investeringar, och gör ett bra grundjobb när du planterar så har du ett träd som både är starkare när vintern kommer och som ger mer fägring än de små träden.

I trädsammanhang talar man om stamtjocklek när man beställer träd, men du kan också ge synpunkter på hur kronan ska se ut. Passa på att fråga var trädet är odlat så att du vet lite om din nykomling när du planterar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon