Full version: En fråga
Cathie
unsure.gif Hej alla trädgårdsälskare! Jag är ny på forumet. Har bara varit inne och läst innan. Nu en fråga. Är det någon som vet vem som är förtjust i penséer? Haren eller. En väninna till mig har fått alla sina penséer avklippta. En del uppätna, en del ligger kvar. Eftersom hon har mycket tulpaner som finns bredvid utesluter vi rådjuren.
amaira
Välkommen Cathie smile.gif trevligt att ses wub.gif

Det kan vara rådjuren i alla fall. Rådjuren är finsmakare, och det är möjligt att just din väninnas rådjur föredrar penseer.
Men det kan ju vara nåt annat också. Harar kanske? Vet inte, mina harar här äter aldrig i min trädgård annat än avklippta kvistar från äppelträden.

Men olika individer av samma art kan ha olika smaker och favoriträtter.
Fialotta
Hej Cathie och välkommen smile.gif

Hos mig händer det så oxå...haren gillar penseer men hos mig är det
fjolårskalvarna hos råddjuren som provar att äta dom...river upp hela plantan och smakar...men plantar är inte död så den tar sig igen...så svaret på din fråga kan vara råddjuret eller haren smile.gif
farbror B
Min kära mor har flera år fått planteringarna rånade på sina penséer! Hon har sett rådjuren äta just dessa och dessutom bergeniorna. Bara dessa inget annat
Cathie
rolleyes.gif Vad rolgt det här var, fast jag såg att jag är inne på fel småprat. Roligt att få svar i alla fall!!!!! TACK
amaira
CITAT (Cathie @ 04-05-2005, 09:46)
rolleyes.gif Vad rolgt det här var, fast jag såg att jag är inne på fel småprat. Roligt att få svar i alla fall!!!!! TACK

Fel småprat? huh.gif Ååå du är så välkommen så... biggrin.gif
Gossen Ruda
Sen kan det vara sorkar också. Ibland knipsar dom av blommor och blader och låter dom ligga.
Ewa L
CITAT (farbror B @ 04-05-2005, 09:45)
Hon har sett rådjuren äta just dessa och dessutom bergeniorna.

Jag skulle vara glad om rådjuren ville äta upp mina Bergenior. Stod och drog bort minst 25 st i helgen. I höstas lika många. Ändå har jag nog 50 kvar! sad.gif Kunde rådjuren dessutom momsa i sig Bergklinten också. wub.gif
zaaritha
Skicka bergklinten till mej!!!! smile.gif
Fröis
ja.. rådjuren gillar pensér. Bor i ett radhusområde och jag hade en stor kruka utanför dörren. Efter några dagar var det inga blommor kvar, så jag fick flytta den till baksidan där det finns plank och grind. Rådjuren är inte skygga av sig. Nu har jag gjort nytt försök och planterat lite i rabatten på framsidan. Man vill ju ha lite blommor nu. Har satt marguriter som jag hört de inte ska gilla, men det är några blommor borta så jag undrar..
Min kille har många förslag på vad man ska göra... alltifrån ståltråd till gift
sad.gif
zaaritha
Hare, sork o rådjur!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon