Full version: Försent att så?
Nikerin
Hej! Vi har just köpt oss ett egnahemshus och nu undrar jag om det är försent att så perenner av frön? Eller lönar det sig att lämna fröna till nästa vår och köpa färdigt nu...
ejjan
Jag tycker att du ska så nu.

Du kan däremot inte räkna med att få så stor glädje av dem i år -
men du kommer att bli glad över att ha gjort det till nästa år när det kommer att blomma.

Så frön du, men köp lite plantor så du har når att njuta av redan i sommar. Lycka till!
Anna Maria
Ja så fröna nu, men så också massor av ettåringar direkt ute!
Krasse, solrosor, sömntuta, rosenskära, vallmo, blåklint, blomsterböna, dill...
Det kommer att blomma mycket i dina rabatter och så har du gott om tid att fundera över hur du vill ha det med perennerna.

Maria i Västerås
Tesa
Annars kan man vänta med att så till senare i sommar så de hinner gro och växa till sig lite innan vintern...just nu är det ju så mycket annat man skall ha tid med...och risken att sådderna torkar ut ökar ju med värmen...
Men visst kan man så nu också....det är ju nu som de självsådda fröerna gror..
Betty
CITAT (Nikerin @ 02-05-2005, 17:08)
Hej! Vi har just köpt oss ett egnahemshus och nu undrar jag om det är försent att så perenner av frön? Eller lönar det sig att lämna fröna till nästa vår och köpa färdigt nu...

Hej och välkommen hit Nikerin! Säger som de andra: Nej inte är det försent, nu är en bra tid att så. Är det fråga om ett nybygge eller finns det redan rabatter? Ettåriga sommarblommor kan du ju alltid så eller köpa så att du får lite blomsterfägring redan i år, perenner blommar ju inte för det mesta förrän andra året.


Lite nyfiken bara... Bor ni på "andra sidan viken"? Vilken odlingszon/hur högt upp i landet?
(frågar för att jag blev misstänksam på ditt ordval... har själv rötterna i Österbotten.)
tongue.gif
Nikerin
Hejsan!
Det finns en del rabatter från tidigare, får se vad det kommer upp i dem.
Sådde perennerna nu också :)
Jag kommer från Finland (södra) och bor där, men bor också i Sverige... vi tillbringar tiden jämnt mellan länderna. Vi har hus från förut i Finland och har nu köpt ett i Sverige. Men när barnen blir så stora att dom börjar skolan får vi ju välja var vi bor och ha andra huset som sommarställe - eller sälja.
kerstin z5-6
Bor man i en kallare zon -så nu -så de hinner bli nåt -behöver de kylas kommer inget första säsongen , men väl till våren .. släng inte sådderna -låt dem stå ute i vinter
Välkommen !
hälsar K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon