Full version: farbror B och kissen
Rossi
Godmorgon Farbror!

Jag tänkte bara höra hur det har gått med kissen? Hoppas att hon är frisk och kry igen!
farbror B
[B][FONT=Courier][COLOR=purple]Njae, tyvärr är inte kisse riktigt kry, av hennes nio liv tas nu ett eller två till.. (förlorade ett när hon var liten och hoppade ut genom en stängande dörr och blev hängande i svansen, med svansbrott som följd..)

Vi var i fredags till tant doktorn, som klämde på henne och fick min lilla, söta, timida katt att fräsa, spotta och slå efter henne.
Utan operation fick vi åka hem, med Vetrimoxin, som jag ska försöka mata världens mest bortskämda katt med... *sucka*

Smetade in hennes tass med medicinen, då stänkte hon av det, försökte spruta i munnen, då kom det på hakan, smetade på sidan, det slickade hon delvis av, blandar i favoritmaten (tonfisk) med följd att hon idag (tredje medicindagen) redan nekar att äta...

[SIZE=14] VAD GÖRA? sad.gif
Rossi
sad.gif Låter jobbigt ..... Kan man inte få ge henne det via injektioner istället? Som det är nu verkar hon inte få i sig så mycket av medicinen. Kanske kan du ringa veterinären och få några tips.

Jag kan tyvärr inte ge några god råd eftersom jag inte har så stor erfarenhet av katter.

Hoppas att det löser sig i alla fall! Du måste skriva och berätta.
Airamya
När jag gett medicin till min katt (som också är mycket envis med att inte vilja ha) så har jag smetat det i mungipan på henne, och in i munnen så gott det går. Alltså hållt henne i ett stadigt grepp o smetat in hela munnen, även runtomkring munnen, vilket lett till att hon slickat i sig det eftersom hon vill vara ren. Det har varit ett långtids-projekt, har tagit ett bra tag innan hon fått i sig allt och hon har hatat mig en stund efteråt, men det har alltid gått över ganska snart smile.gif
Alla katter är olika och man får prova sig fram till vad som funkar. Men ge inte upp! Det är viktigt att hon får i sig det.
farbror B
Igår var hon så dålig/ovillig att hon hellre lät pälsen vara kladdig och tovig än slicka sej...
hera
Hoppas hon blir bra snart,håller tummarna wub.gif
farbror B
Lyckades tvinga i henne lite penicillinkladd, för att sen ge henne tonfisk så mycket hon ville ha!
Hon låg sen lugnt och sov bredvid sin husse i soffan framför Time Out.
Gjorde likadant imorse och trots att det är svårt att just få i henne rätt dos, så får jag åtminstone i henne lite.

Hon är fortfarande avvaktande och lite stel, men inte febervarm i alla fall=)
Gudskelov att katter har nio liv!!!!!
netaave
Blanda det med leverpastej, det gjorde min syster när hon skulle ge sin katt medicin.
farbror B
Jo om det var så att kise åt nånting som katter brukar äta.
Skalade räkor, leverpastej, burkmat, matrester, rå fisk = BLÄ
yenny
Ja det där är inge vidare... fast mina går åtminstone att lura med tonfisk smile.gif

Pappas katt var dålig nyligen och han fick inte i pencilinet, det var så mycket kladd som skulle i, han pratade med vetrinären då och fick någon sort som man skulle ge en mycket mindre dos av (kanske var den mer koncentrerad) det gick i alla fall mycket lättare att få i när det bara var några droppar.

Hoppas det går bra med missen!
farbror B
[B][I]Mm, men jag kör nu som sagt att tvinga i henne medicinen, och därefter belöna henne.
verkar gå bättre
Rossi
CITAT (farbror B @ 03-05-2005, 17:03)
[B][I]Mm, men jag kör nu som sagt att tvinga i henne medicinen, och därefter belöna henne.
verkar gå bättre

Ja, det gäller att trycka på rätt knapp. Belöning funkar alltid. Nu hoppas vi att Mysli snart blir frisk!
mamamaggan
Kämpa på med medicinen farbror B ! Katter är ju lite "egna" men verkar klara det mesta. Hoppas kisse blir bra snart wub.gif !
Magdis
Stackars kissen! Hoppas hon blir bra snart.
När jag hade katt så var vi tvungna att ge honom medicin jätteofta för han råkade ut för allt möjligt och framför allt fick han mask hela tiden. Det enda som funkade var att blanda medicinen i en spruta och tvinga in den i munnen på honom. Efteråt kunde han få nåt gott som belöning. Lura i katter medicin är nog inte så lätt, de är för smarta.
Hälsa kissekatten från mig!
farbror B

Katten Mysli får fortfarande penicillin ett par dagar till, men busar och leker med husse i trädgården. Gräver han, så sitter hon bredvid och undrar vad han gör, sitter han och rensar så rusar hon förbi och upp i björken två meter och skrattar.

Jag hör nämligen hur hon fnissar när hon busar! favoritbuset är att bli jagad av husse i lägenheten. Plötsligt när han rundar ett hörn, så hoppar en katt en meter upp i luften, tar sats mot väggen och pilar iväg under en soffa eller sängen, vilt fnissande åt att husse satte hjärtat i halsgropen.
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Rossi
Vad mysigt det låter! Det verkar verkligen som om hon är på bättringsvägen.
mamamaggan
Vad skönt att kisse är bättre wub.gif !

Självklart kan katter både prata och fnissa tongue.gif den som säger något annat har fel.

Busa på båda två laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif !!!!!!!!!!!!!!!
pejori
å så skönt att hon blivit bättre biggrin.gif biggrin.gif
härligt när det går åt rätt håll med dom små liven wub.gif wub.gif
Snöflinga
Mysli verkar ha starka släktskapsband med katten Findus, eller ...
farbror B
Findus och Mysli är ganska lika, det får man medge. Inte till utseendet alls(hennes byxor har inte alls samma färg som Findus..) men till sättet.
Hennes tilltal til husse är också detsamma när han gör dumma saker, som att ge henne medicin eller så:

-Gubbe!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon