Full version: mynta
vitlöken
Har två enorma myntabuskar i min trädgård som växer så det knakar!
Vill gärna använda denna underbara doftande ört i maten.Har hittat ett recept på myntaglass,men vill ha fler ideer!
Tack på förhand!
mynta
Lägg lite i kladkakan...GOTT! klasisk myntasås: Finfördela myntan, lägg i små glas & häll över vinäger, sätt på lock & vid användnig späder man till önskad styrka med vatten eller vinäger, salta & peppra. Serveras till lamm, ingen av mina favvosar precis... huh.gif Måltidsdryck: görs som isthé, men skippa citronen. Kanderade myntablad; pensla med äggvita eller gummi arabictum, sikta över florsocker & låt torka. Marinera kycklingfileer i mynta, salt, yogurt & peppar över natten, stek & servera med ris & skirat smör.
johannareb
Titta in under rubriken Recept, där har precis lagt in recept på en kaka, en "Clafoutis", med mynta och persikor.
Eva i Norrköping
Gör Mint Juleps - härliga svalkande drinkar i sommar!
Jag ska skaffa mynta i år igen, har varit utan några år, men saknar dem!
babella
CITAT (vitlöken @ 21-03-2003, 17:08)
Har två enorma myntabuskar i min trädgård som växer så det knakar!
Vill gärna använda denna underbara doftande ört i maten.Har hittat ett recept på myntaglass,men vill ha fler ideer!
Tack på förhand!

Hej
Testa att gå in på www.tasteline.com och sök på mynta finner du en del tips.

Gott till grillat:

Tabouleth
250 g couscous eller bulgurvete
0,5 l vatten (lätt saltat)
1 vitlöksklyfta
0,5 dl olivolja
1 st citron
2 st tomat
½-1 gurka
1 dl färsk mynta
1 dl persilja (eller efter smak)

Koka upp vatten , en pressad vitlöksklyfta, olivolja och ca 1/4 dl saft från en pressad citron. Häll den vätskan över cous-cous grynen och låt dem svälla ca 15 minuter. Skär grönsakerna i små tärningar och blanda dem och myntan med couscousen. Salladen är god både varm och kall. [B]
Belinda
Hejsan!!
Det finns en arabisk " rätt " som e himla uppfriskande !
du behöver följande ingr..

1 paket naturell youghurt
1 gurka
1 msk krossad mynta ( eller efter smak )
ca 3 dl vatten
1 tsk salt
3 klyftor vitlök

Häll upp youghurten i en djup stor skål .
Tillsätt salt , mynta , vatten , pressad vitlök
Skiva gurkan ..tillsätt
Ställ in i kyl...Klart !!Nu har du gjort en La´ban o chiar (= youghurt o gurka)

Lycka till
Belinda
biggrin.gif
Belinda
CITAT (Belinda @ 22-04-2003, 21:23)
Hejsan!!
Det finns en arabisk " rätt " som e himla uppfriskande !
du behöver följande ingr..

1 paket naturell youghurt
1 gurka
1 msk krossad mynta ( eller efter smak )
ca 3 dl vatten
1 tsk salt
3 klyftor vitlök

Häll upp youghurten i en djup stor skål .
Tillsätt salt , mynta , vatten , pressad vitlök
Skiva gurkan ..tillsätt
Ställ in i kyl...Klart !!Nu har du gjort en La´ban o chiar (= youghurt o gurka)

Lycka till
Belinda
biggrin.gif

Glömde skriva att det ska vara torkad mynta
i Laban ....receptet
Hälsningar
Belinda rolleyes.gif
Cilla
Pepparmynta, och en hel del andra friska myntor också, är gott till vit fisk.
Gillar man soppor på asiatiskt vis med kokosmjölk och/eller lime så passar myntorna bra däri också.
På sommaren gör jag pastasåser med trädgårdens alla örter, och en hel del klippt mynta blir det i såsen också. Lägg i färska kryddor i sista stund så att de håller smaken.
Gräslök till sill är ju gott, men ännu godare är en blandning av gräslök, finhackad egen lök, finklippt isop och mynta.
Hårt bröd med en salig örtblandning, finklippt, och salt är gott också.
Mynta på skivade tomater med buffelmozzarella, olivolja och svartpeppar är gott när man inte har basilika till hands.

Det som blir över kan man torka, men som tur är lever myntorna ju länge in på senhösten och vintern.
yla
jag älskar att bara ta o hälla kokande vatten över ett par blad direkt från plantan o dricka istället för kaffe
så gör jag med många av mina växter o njuter dom dubbelt
perfekt då det kommer gäster o man inte har nåt att bjuda så känns de lite lyxigt att få färskt the smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon