Monarda
Vaknade i natt av ett hiskligt liv; grymtningar och frustningar. Det var inte maken denna gång utan en grävling som levde rövare utanför sovrumsfönstret. Katten var ute och min första tanke var att grävlingen fått fatt på denna. Turligt nog var det inte så. Vi diskuterade på jobbet hur förhållandet är mellan katter och grävlingar egentligen. Någon här som har erfarenhet?
Reserv
CITAT (Monarda @ 29-04-2005, 19:57)
Vaknade i natt av ett hiskligt liv; grymtningar och frustningar. Det var inte maken denna gång utan en grävling som levde rövare utanför sovrumsfönstret. Katten var ute och min första tanke var att grävlingen fått fatt på denna. Turligt nog var det inte så. Vi diskuterade på jobbet hur förhållandet är mellan katter och grävlingar egentligen. Någon här som har erfarenhet?

Om grävlingen får tag på katten så är det inte mycket kvar av den kan jag juh bara säga. En bekant vart av med två av sina plus en av sina kanintaxar som var höggradigt gravid. Grävlingar är snabbare än man tror och starkare än f*n själv. Om jag hade en grävling runt stugknuten så skulle jag göra allt jag kunde för att eliminera den. Katterna skulle vara i farozonen, men den skulle kunna skada hunden också även om hunden nu är betydligt större.
AvalonC
Oj... är de så farliga...

Förhoppningsvis så är det bara mullvardar i våran trädgård....
Bjäbban
Min erfarenhet av Grävlingar är att de inte är agresiva, om de inte ät hotade.
Att de i första hand försöker fly, men om de inte kan komma undan, om katten eller hunden tränger den, ja då slås de och de är starka och har hemska klor.
Eller om deras ungar är hotade, då är de också farliga, som de flesta djur!
Åsa, mälardalen zon 2
Våran förr hund (45kg stor hund) blev biten i rumpan av en grävling, hon kunde inte sitta på en vecka och efter det ville hon hämnas varje gång hon fick vittring efter en grävling, hon fastnade under ett hus en gång när hon jagade grävling så farsan fick gräva ut henne.
zaaritha
Grävlingar behöver verkligen inte "bli trängda" av katter--för att ge sej på
dem!! Katter flyr för grävlingar!!
Se´n är det ju mård som dödar katter--också--tyvärr!!
Bjäbban
CITAT (zaaritha @ 29-04-2005, 23:24)
Grävlingar behöver verkligen inte "bli trängda" av katter--för att ge sej på
dem!! Katter flyr för grävlingar!!
Se´n är det ju mård som dödar katter--också--tyvärr!!

Låter hemskt....nu är jag inte katt ägare utan hund ägare, och de gånger vi har träffat på Grävlingar har de flytt om inte hundarna har trängt dom, för då j-r nog kan en Grävling försvara sig allt!
zaaritha
Ja--de är stridslystna!
Mårdhund är en sabla otäck jägare, när det gäller mindre hundar!
amaira
Grävlingar äter "små" dägg djur, upp till 15 kilos tunga och ilskna kalkontuppar.

Grävlingen (-arna) var mina fjärderfäs största fiender, när vi hade höns, kalkoner och ankor.

Det gällde att inte glömma att stänga in dem i tid för natten! I skyming och gryning var det livsfarligt för dem att fortfarande befinna sig ute. Ofelbart blev någon middag åt en grävling då.

Våra två utekatter skadades aldrig. Men de var mycket vaksamma!! Är övertygad om att de väl kände till dessa "nattens marodörer" och passade sig noga för både räven och grävlingen.
Katterna är ju mycket "snabbare coh vigare" att rädda sig undan.
zeppo
Det är mycket okunskap här.
Grävlingen tar inga katter.
Den äter svamp, daggmaskar, bär, sorkar å liknande.

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...aq/gravling.htm

Var rädd om grävlingen !!
Allis
Vi hade en grävling på tomten ett år och våran katt och grävlingen satt bara och tittade på varandra en stund, sen gick den iväg . Men det är otäckt när den kommer in i trädgården , för man vet inte vad som kan hända.
Hälsningar Allis unsure.gif
Diabolique
CITAT (Allis @ 30-04-2005, 11:40)
Vi hade en grävling på tomten ett år och våran katt och grävlingen satt bara och tittade på varandra en stund, sen gick den iväg . Men det är otäckt när den kommer in i trädgården , för man vet inte vad som kan hända.
Hälsningar Allis unsure.gif

Hemma hos mina föräldrar brukar jag sitta och titta på när grävlingen äter äpplen från marken mitt i natten. Det låter jätteroligt. biggrin.gif

Katterna och hunden har inte haft några problem med grävlingen under de tolv år mina föräldrar haft huset.

Däremot så har det ju dött en del höns, men det är nog inte bara grävlingens fel (det finns ju andra rovdjur, och så har mina föräldrar varit dåliga på att låsa in hönsen på natten).

Jag tor att det är fler katter som dör av bilar än av grävlingar.
Reserv
CITAT (zeppo @ 30-04-2005, 10:49)
Det är mycket okunskap här.
Grävlingen tar inga katter.
Den äter svamp, daggmaskar, bär, sorkar å liknande.

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...aq/gravling.htm

Var rädd om grävlingen !!

Förmodligen så hade inte den grävlingen läst på din information rolleyes.gif Om ägaren till kanintaxarna skrämmer iväg grävlingen efter att den tagit den gravida taxen, då är jag ganska säker på att det var en grävling. Den hade även attackerat hennes båda afgahnhundar. Allt är inte sant som man läser, det är bättre att lära av själva livet. Det är möjligt att dom normalt håller sig till daggmaskar, men det är heller ingen ovanlighet att dom tar betydligt större byten.
Lady Hamilton
sad.gif Tagit bort mitt inlägg
Diabolique
CITAT (Hamilton @ 30-04-2005, 15:00)
Och grävlingar är FRUKTANSVÄRT aggressiva!!! Som tur är finns det här folk som sätter ut fällor och skjuter dem med pistol.

Människor är FRUKTANSVÄRT aggressiva...
En del sätter ut fällor och skjuter grävlingar med pistol.

Grävlingar är nattdjur, och har man höns kattungar eller valpar så gör man säkrast i att ha dem inomhus på natten och se till att stänga dörren. Annars kan rävar eller andra rovdjur också äta upp dem.

Om grävlingen attakerar era husdjur på dagen så är det något fel på den grävlingen, ett undantag från andra grävlingar. Rabies möjligen, och då är det helt rätt att döda den, för grävlingarnas skull.

Jag hade ingen aning om att det fanns så många människor som avskydde grävlingar... unsure.gif
Reserv
CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 16:02)
CITAT (Hamilton @ 30-04-2005, 15:00)
Och grävlingar är FRUKTANSVÄRT  aggressiva!!! Som tur är finns det här folk som sätter ut fällor och skjuter dem med pistol.

Människor är FRUKTANSVÄRT aggressiva...
En del sätter ut fällor och skjuter grävlingar med pistol.

Grävlingar är nattdjur, och har man höns kattungar eller valpar så gör man säkrast i att ha dem inomhus på natten och se till att stänga dörren. Annars kan rävar eller andra rovdjur också äta upp dem.

Om grävlingen attakerar era husdjur på dagen så är det något fel på den grävlingen, ett undantag från andra grävlingar. Rabies möjligen, och då är det helt rätt att döda den, för grävlingarnas skull.

Jag hade ingen aning om att det fanns så många människor som avskydde grävlingar... unsure.gif

Vem har sagt nåt om att avsky? unsure.gif Frågan från början var väl ändå om grävlingar tar katter eller inte. Att tala om vad man vet är väl ändå inte att avsky. Om dom som mist sina djur efter en grävlingsattack avskyr dessa djur, det kan jag faktiskt förstå. sleep.gif
Lady Hamilton
sad.gif Tagit bort mitt inlägg
zaaritha
Jag "avskyr" inga djur! Alla har rätt att leva!
Fast--mård o mårdhund tycker jag är "farliga", eftersom t ex katter;
har svårt komma undan dem...........
Diabolique
Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.

De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.

Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
(Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.

Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?

Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...

Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...
Reserv
CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 20:43)
Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.

De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.

Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
(Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.

Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?

Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...

Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...

Man får inte inneha något vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.
pejori
CITAT (zaaritha @ 30-04-2005, 19:33)
Jag "avskyr" inga djur! Alla har rätt att leva!

fästingar då? rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif wub.gif
kristerh
Har inte grävlingen väldigt dålig syn? jag har svårt att tro att de skulle kunna hinna upp en katt när de knappt ser nåt, en kattunge är nog ingen match för en grävling men jag ställer mig undrande om den tar så stora levande byten, den lever väl som sagt på mask sniglar o dyl, men inläggen i den här tråden säger ju att det är så, så får jag väl tro dem wink.gif
krister
andersen
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 20:46)
CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 20:43)
Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.

De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.

Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
(Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.

Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?

Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...

Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...

Man får inte inneha något vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.

Reserv du har fel ang grävling dom får hållas i fångenskap och tyväär användas till att tränna jakt hundar. Glömde en länk i ämnetgrytjakt
zaaritha
Fästingar---glerrk!!
Nja--där går nog gränsen för min "djurvänskap"!! sad.gif
pejori
CITAT (zaaritha @ 30-04-2005, 21:24)
Fästingar---glerrk!!
Nja--där går nog gränsen för min "djurvänskap"!! sad.gif

tänkte väl det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (andersen @ 30-04-2005, 21:07)
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 20:46)
CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 20:43)
Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.

De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.

Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
(Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.

Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?

Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...

Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...

Man får inte inneha något vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.

Reserv du har fel ang grävling dom får hållas i fångenskap och tyväär användas till att tränna jakt hundar. Glömde en länk i ämnetgrytjakt

Enligt djurskyddsmyndigheten så är just grävlingen ett av dom förbjudna djuren att ha som "husdjur". Det står att läsa om på deras sida.
zaaritha
Ja reserv, du har rätt! Stod i tidningen i fjol om en familj med en tam grävling, det blev ett j-a liv om det! De var tvungna släppa den "fri", trots att den ju inte levt vild, förut!
Snöflinga
Vid en nattlig promenad, runt kl.tre, såg vi två grävlingar i slagsmål. Bara några meter bort, den ena hårt biten, flydde iväg och den andra jagandes efter ........ och det sprangs otroligt fort, så grävlingar är visst supersnabba när det gäller .........
mamamaggan
Grävlingar är vakna på dagen också. Har stött på dem när jag varit ute och plockat svamp. Först blev jag lite skraj , man har ju hört så mycket t ex att de skulle anfalla människor, sedan mest imponerad av dem. De ÄR vackra och rör sig faktiskt väldigt smidigt och fort.
Diabolique
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 21:45)
Enligt djurskyddsmyndigheten så är just grävlingen ett av dom förbjudna djuren att ha som "husdjur". Det står att läsa om på deras sida.

Du får hemskt gärna citera texten du hänvisar till eller åtminsånde hemsidan...

Jag är medlem i ett husdjurforum som heter zoonen.com och där är jag mest aktiv i tråden "udda djur". Där finns det några privatpersoner som aktivt importerar udda husdjur och hela tiden håller koll på vilka djur som är lagliga att ha, eftersom det ändras då och då.

Eftersom du inte hänvisar till några citat eller texter med länkar så litar jag mer på de som aktivt och regelbundet har kontakt med svenska jordbruksverket....

Diskussion om grävlingar som husdjur

Mer om vilka husdjur man får ha

Djurskyddsmyndighetens hemsida så står det mycket klart och tydligt också att man får ha grävling vad jag kan se...
Djuskyddsmyndigheten

Ursäkta men jag litar faktiskt på att djurskyddsmyndigheten talar sanning.
Men rätta mig gärna igen om jag har fel på riktigt... biggrin.gif
Jag vet inte var du har varit inne och läst, men den ovansående länken var den enda jag hittade till Djuskyddsmyndigheten.

Och jag är fortfarande intresserad av exakt vart ni hittade att det skulle vara olagligt med grävlingar som husdjur att hetsa jaktundar på. unsure.gif
Jag kan tillägga att jag nu har letat i någon timme efter något som styrker ditt påstående, men bara fått mer info om att det är lagligt med grävling som husdjur. Hoppas att du har rätt, annars tycker jag att det är riktigt taskigt att du för andra bakom ljuset...

Men visst finns det de som är emot det. Jag bland annat.
Motion från en socialdemokrat emot grytjaktsövning på grävling
zeppo
CITAT (mamamaggan @ 30-04-2005, 23:23)
Grävlingar är vakna på dagen också. Har stött på dem när jag varit ute och plockat svamp. Först blev jag lite skraj , man har ju hört så mycket t ex att de skulle anfalla människor, sedan mest imponerad av dem. De ÄR vackra och rör sig faktiskt väldigt smidigt och fort.

Det hände mig också, jag var ute i skogen å gick. Tre grävlingar kom emot mig, dom var så upptagna att nosa å sniffa i backen så dom såg mig inte förran dom stöttte emot mina ben! När dom tittade upp å såg vad det var i vägen stack dom som ett raket.........

Det är ett roligt minne som jag aldrig glömmer.
Annars är dom aktiva nästan bara på natten, men det finns ju alltid undantag.......
Gossen Ruda
Det mesta och lite till om grävlingar har nog redan kommit fram. Vill bara tillägga att om en eller annan katt stryker med pga en grävling så är det väl bara naturen som slår tillbaka med tanke på all skada frispringande katter gör på beståndet av fåglar och andra djur. sad.gif
netaave
Jag tror grävlingar både ser och hör dåligt, jag har nämligen krockat med en grävling för många år sen.
Det var mitt i natten och jag kom ljudlöst på cykel. Jag vet inte vem som blev mest rädd grävlingen eller jag, men det var som att köra på en sten, framhjulet ändrade form. ohmy.gif
pejori
dom är stenhårda!!! ohmy.gif ohmy.gif
fick laga en kanintax som hade ränt ner i ett grävlingbo... sad.gif sad.gif
den nosen var inte vacker unsure.gif
Diabolique
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 20:46)
Man får inte inneha något  vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om  nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.

Det har du alldeles rätt i!
Viltfångade djur är inget som uppskattas.
Man får bara ha vissa viltfångade fiskar och groddjur som privatperson.

Men man får ha grävlingar, så länge de inte är vitfångade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon