Full version: Vad är detta?
webjonas
Hej!

Min syster (och hennes man) undrar vad detta kan vara för buske.

"En stor, för att inte säga gigantisk, buske i vår trädgård. Troode först det var en magnolia eftersom det kom stora knoppar på annars bladfri växt, men nu har det ju utvecklats gröna blad från de där knopparna och så denna konstiga lilla blomma?"

Så skrev hon till mig, tyvärr har jag inte mer info eller bilder än så.

Zannika
Tycker det ser ut som en kastanj
Åsa, mälardalen zon 2
Hästkastanj (Aesculus) tycker jag det ser ut som. Det finns olika sorters hästkastanj både i trädform som blir jättestora vilket är det vanligaste men det finns även buskformer som ex. Aesculus parviflora som bara blir 2-3m hög (Det kan ju även hända att man beskurit en trädform så den grenat sig och fått buskutseendet). Det finns de som har vita blommor och det finns sorter som har rosa blommor etc.

Här hittas Aesculus bilder

(OBS! hästkastanj är en helt annan växt en den kastanjen som är ätlig, hästkastanjens frukter är giftiga)
webjonas
Tack tack för svar!

Jag kom hit till buskens hemvist nu i eftermiddag och mitt förslag var just kastanj. Var ju roligt att ni experter håller med mig. tongue.gif

Så var det utrett.
Evin
Hittade en bild på ätlig kastanj bara för skojs skull.

http://news.uns.purdue.edu/images/+2004/ja...-chestnuts2.jpg


/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon