Full version: Vetenskapliga namn
e_sedell
Änglatrumpet

Afrikanska liljor

Nattens Drottning

Gladiolus

Och den köttätande växten som stänger käkarna när man kommer emot.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer släktnamnen till växterna (hela namnet går att ge till växten nattens drottning), inom varje släkt finns det ofta flera arter + namnsorter

Änglatrumpet = Brugmansia

Afrikansk lilja, om det är växten Afrikas blå lilja som menas = Agapanthus

Nattens drottning = Selenicereus grandiflorus

Gladiolus är det vetenskapliga namnet, sabellilja, gladiol är mera korrekta svenska namn på växter som förekommer inom släktet Gladiolus om man ska följa kulturväxtlexikonet.

Köttätande växten: ifall det är venusflugfälla som menas så heter den Dionaea muscipula
e_sedell
Tack så jättemycket, det var bara Afrikansk lilja som du "missade" på. Jag vill ha en orange typ so finns att köpa som krukväxt, jättefin. Min faster har en som och jag blev helt frälst i den =)
Åsa, mälardalen zon 2
Orange lilja finns att köpa som krukväxt, kommer från Afrika. Kan det vara Mönjelilja (Clivia), finns i flera olika färger men det brukar främst vara orange sorter man hittar i handeln.

e_sedell
Det var det, att de säljer den som afrikansk lilja då :/
Du är otrolig Åsa!!!

Var kan man köpa sådana? Kan jag räkna med att hitta dem på mässan?
Ljusalfheim
det där ser ut som en Clivia miniata.
har tre stycken här hemma, men endast en av dem blommade i år!!!
sedell, de finns i nästan alla Norrköpings floristbutiker just nu. vill dock minnas att de är rätt dyra...
e_sedell
ja, men det är ju ingen sport i att köpa en som redan blommar, jag vil ha knölar. Ska du med och hoppa lite i helgen? Med cykel asso, jag ska börja bygga hopp i kväll eller i morron....
Åsa, mälardalen zon 2
Clivia brukar inte vissna ned och gå i vila så det brukar inte bara vara en lök/knöl man köper utan det finns åtminstone blad på. I vanliga blomsterhandeln brukar det ofta inte vara någon prisskillnad på blommande clivia och icke blommande clivior (brukar vara de plantor som blommat över i butiken). Har man tålamod så säljs det småplantor(sidoskott) till clivia på Odla.nus köp, byt och säljsida (eller så kanske din fasters planta har ett litet sidoskott du kan få), det tar dock ofta flera år för dessa småplantor att bli stora nog för att blomma.
e_sedell
den min faster har ser mindre ut, så jag blir lite tveksam. Men annars blir det nog småplantor...
Ljusalfheim
jag tror att de ska vara tämligen lätta att fröföröka...
(de där med hoppgrejen är nog inget för mig. lycka till) biggrin.gif
e_sedell
Ja ha, fins det frön ute i handeln, eller var kan man få tag på dem?

Jag kanske kommer med gips till mässan eller nåt.
Adri-Anne
Hej e_ sedell !
Har två alldeles för stora clivior, dom hotat att spränga krukan.
Måste delas, dom har knoppar nere i blomhalsarna, när dom har blommat, tar ca 1½ månad, då kan du få "knölar" tongue.gif av mig.
Hör av dig om du är intresserad.
e_sedell
Jo du Anne, det är jag. Varför inte ta större kruka?
Adri-Anne
Du har inte en aning om hur stora krukor jag har. biggrin.gif
När dom inte längre får plats på fönsterbrädan, är det inte mycket annat man kan göra än att dela skogen.
e_sedell
Jag skulle ha satt dem på en pedistal bredvid fönstret och tagit en större kruka. Det är ju kul att ha jättestora växter, speciellt som man köpt dem som små. Min Nepenthes köpte jag som en miniatyr, den är nu omplanterad ett flertal ggr och toppad. Det enda problemet jag har är att luftfuktigheten är för hög - trattarna torkar efter bara ett par månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon