Andypandy
Vid min parkering så har jag en stor björk, skulle gissa att typ en snöplog vart på den för en 15 år sedan och skadat barken. Nu är det en 1x2dm skada där kärnveden börjar ruttna ser man.
Har för mig att jag sett träd där man verkar ha cementerat igen skador.
Kan man göra det på en björk med vanlig cement eller vad?
Big Gardener
Påkörningsskador är vanliga på träd, både på träd i stadsmiljö och på gårds- och alléträd. En liten påkörningsskada kan efter några år resultera i att barken och veden runt såret dör bort och skadan blir därför större.

Man ska under inga omständigheter försöka täta igen en sådan skada, varken med cement, plastic-padding, lac-balsam eller dylikt. Träd har försvarsförmågor innuti veden som är långt bättre än någon av de metoder vi kan åstadkomma. Även om skadan kan se dålig ut på utsidan av trädet så kan veden var frisk bara någon centimeter under skadan. Därför ska man aldrig heller ge sig på att skära bort rötskadade partier i veden eftersom trädet har utvecklat en barriärzon mot rötan för att begränsa den. Om vi lägger på artificella sårförslutningsmedel stänger vi in fukt och skugga, vilket är idealiska grogrunder för rötsvampar. Därför ska detta inte göras.

T.o.m. ihåliga och mycket rötskadade träd kan stå mycket stabilt. Tyska och svenska undersökningar visar att om bara 1/3 av veden i stammens tvärsnittsyta är frisk kan trädet stå stabilt.

Om man anser att trädet är mycket värdefullt så kan man absolut förbättra trädets levnadsvillkor. Gröngödsling, rotrestaurering och vattentillförsel är enkla åtgärder som ofta ger goda resultat och gör att träden oftast klarar sig mycket bra trots skador.

Jag vill inte vara messersmitt, men jag tvivlar på att du ser kärnveden. Kärnveden är den allra innersta, kompakta veden. Den ser du inte om du inte hugger dig in till stammens centrum.
Cilla
Jag har sett en hel del träd med påkörningsskador på ena sidan och blivit mycket förvånad när de fällts och jag skurit upp dem. Rötan har sällan trängt in långt alls.

Det är mycket värre med avkapade eller beskurna grenar, där får röta och andra svampar mycket bättre grepp när de går in (längs med fibrerna).

Allvarliga brukar påkörningsskador bli om de sker på flera ställen runt stammen, som gräsklippare och trimmers ofta orsakar.

För din björk är det nog värre om rotområdet kring den är plattsatt eller asfaltbelagd. Men det skadar inte att hålla lite koll på grendöd, tillväxt, bladfärg och tidpunkt för bladfall med alla björkar. Sker förändringar i detta har björken problem och med björk brukar problemen växa snabbt.
Andypandy
CITAT (Big Gardener @ 27-04-2005, 14:25)
Påkörningsskador är vanliga på träd, både på träd i stadsmiljö och på gårds- och alléträd. En liten påkörningsskada kan efter några år resultera i att barken och veden runt såret dör bort och skadan blir därför större.

Man ska under inga omständigheter försöka täta igen en sådan skada, varken med cement, plastic-padding, lac-balsam eller dylikt. ...
T.o.m. ihåliga och mycket rötskadade träd kan stå mycket stabilt. Tyska och svenska undersökningar visar att om bara 1/3 av veden i stammens tvärsnittsyta är frisk kan trädet stå stabilt.

Jag vill inte vara messersmitt, men jag tvivlar på att du ser kärnveden. Kärnveden är den allra innersta, kompakta veden. Den ser du inte om du inte hugger dig in till stammens centrum.

Nja.. kärnveden var och ta i, skadan är väl ca 3cm djup i förhållande till resten av stammen (ca40cm). Där man ser rötskador på själva veden innanför.
Nej inte plattsatt gård, bara grusad. (parkerar bilen under trädet, skönt med skugga soliga dagar + att man sällan behöver skrapa rutorna på vintern faktiskt)
Men ok, jag låter det vara som det är, trädet verkar ju för övrigt vara livskraftigt, dock att det verkar vara ngt lägre än sina oskadade kompisar.

Men de står inte direkt i närheten så det syns ändå inte för ngn annan.
Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon