Full version: Laurus Nobilis, lager
snofsan
Det verkar finnas olika varianter av Laurus Nobilis, lager. huh.gif

Såg på plantskolan en sort märkt "äkta lager" och den hade rödaktiga stammar och grenar.

Min är helgrön och har alltid varit det. unsure.gif

Min luktar ingenting och de färska bladen gav ingen smak alls i grytan.mad.gif

Den har inte blommat men växer bra. Jag har haft den i två år och den står inne på vintern och ute på sommaren. blink.gif

Är det någon som vet om lager skall dofta? Skall man torka bladen innan man använder dem? wink.gif

Finns det någon buske/träd som är förvillande lik lager? Kan det vara något annat jag har fått? Köpte plantan på gågatan i Ystad, var kanske dumt!
wacko.gif
Fenja
Det enda jag kan komma på att man skulle kunna förväxla med är lagerhägg - Prunus lusitanica. Jag vet inte om den doftar eller smakar något tyvärr. Lager - Laurus nobilis, ser ut så här och har ett doftande bladverk både som färsk och torkad.
Mvh
Fenja
snofsan
Jag såg också den sidan med bilder och allt verkar stämma, men ändå tror jag att eftersom doften saknas så har jag fått något annat.

Ska kolla lagerhägg också får vi se om det är den jag har.
Virgo
Jag pratade med en trädgårdsmästare om detta förra året. Han var väldig osäker efter ett tag om det verkligen var samma sorts lager han hade och som såg lite olika ut i växtsättet. En sort såg ut som om det vore rotskott.

Men om man luktar på lager och smakar på bladen, så märker man om det är lager eller inte. Förutsättning är förståss att man har både smak och luktsinne i behåll.

Bladen behöver inte torkas.

om du kan holländska

http://users.skynet.be/hofmeester/tuinarti...s%20nobilis.htm

mer vetande
http://paranormal.se/topic/lagerblad_lauru...us_nobilis.html

http://paranormal.se/topic/lager_laurus_nobilis.html
snofsan
För säkerhets skull krossade jag ett blad mellan fingrarna och kontaterade att det luktade lite, bara lite lager.

Men det kanske är ett rotskott som saknar en del doft- och färgegenskaper.

Jag får allt åka upp till plantskolan och skaffa en "äkta" lager eftersom jag vill använda den i hushållet. smile.gif
Virgo
Kolla den ordentligt, att den är vid liv. Ta den ur krukan o undersök rötterna. Många små Lager är tydligen halvdöda, det fick jag lära mig den hårda vägen.
boelzon4
ja och kolla noooooga så den inte har sköldlöss!
(Fick kasta min, den var nästan en meter hög-angripen bortom all räddning och lusarna kom med från plantskolan)
snofsan
Min är också över en meter men den har vuxit fint och visar inga tecken på löss eller annat.

Just nu har den ju inte satt fart än men ser ut att ha klarat vintern bra i fönstret i mitt förråd (9-14 grader).

Ställde ut den för någon vecka sedan efter omplantering i större urna och lät den stå ute trots att det nu blivit närmare nollgradigt, men det skall den ju klara.

sad.gif
snofsan
Tog en bild på stammen och en del knoppar.
Fenja
Det där ser ut som min lager gör, Snofsan!
Mvh
Fenja
snofsan
Då gäller visst bara att vänta på att omplanteringen gör susen och sätter fart på safterna och dofterna. Kommer det inga dofter i sommar så köper jag en ny, men från plantskolan den här gången.

Tack för all hjälp. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon