Full version: Stackars gamlingar
kristerh
Läste i min lokaltidning om Stortorps äldreboende, ett boende som tidigare drevs av Ersta Diakonisällskap, kommunen tog över det för nåt år sedan och lovade flott att det skulle fortsätta vara ett bra boende för åldringar,
nu har det gått lite över ett år sedan de tog över och de har anmälts av en tidigare anställd enligt lex sara (eller vad det heter).

Det visar sig att kommunen (Huddinge Kommun) har dragit ner så på anslagen så att den stackars personalen inte kan sköta de inneboende på ett värdigt sätt, bland annat får de ligga i sina bajsiga blöjor, ingen har tid att byta, frukost hinner de inte servera till alla förrns på eftermiddagen,
samma sak att de inte får hjälp med att komma upp förrns på em,

en besökande berättar att de får ligga i över en timme innan de får hjälp efter att de tryckt på larmknappen om att de behöver hjälp.

Enligt lag skall man vara 2 för att lyfta de gamla ur sängarna, men det finns så få anställda kvar så det hinner de inte.
mm.mm

Jag tycker det är fördj.. att man kan behandla de äldre så mad.gif

När det gäller barnfamiljer lovar politikerna både det ena o det andra men de äldre är det tydligen bara att köra ut i skogen, det vore kanske mer humant.
krister
andersen
Aj det låter inte bra, har flera bekanta som har föräldrar där, jag trodde att det var ett bra boende där med inriktningen på äldre dementa personer.
evarina
Tror det är lika djävligt över hela landet.
Här i Uppsala får våra gamla gå och lägga sig kl 15 för att de ska spara in på personal. De få mat som tillverkas i Malmö och hålls kyld i upp till 10 dagar (Flera har blivit matförgiftade). Dementa lämnas utan tillsyn på nätterna-det finns ju galler för sängen och larmmatta etc etc

Inte 17 vågar man bli gammal! mad.gif
Sulawesii
Hemskt! Förstår inte hur det kan få bli så..... Det borde inte få sparas på pengar när det gäller människors väl!

Där jag jobbade förut var det inte så iallafall! Vi hann med allt det praktiska, men tyvärr blev det inte mycket tid över för att umgås med de gamla. Och det är ju hemskt det också!
Zitrus
När jag blir gammal och inte kan ta hand om mig själv längre vill jag bli "avlivad" som en hund eller en katt (spruta!) Inte 17 vill man ligga och vara till en sådan belstning...!
hera
lika illa ivästernorrland eller där jag bor ,man har sett på tv o läst i tidningen att de verkligen är så illa som de är.
De inlagda får inte hjälp upp ur sängarna så att de får stora ligg sår som
ej blir skötta som blir infekterade o blöder.
Jag skulle nog ej våga lägga i min mamma när hon blir gammal,när man vet hur gamlingar blir omhändertagna idag. sad.gif
Fast man ska ju inte kylla på peronalen för det är ju inte deras fel när de ska dra in på allt som är ett måste.
Man fattar inte hur dom tänker de som sitter o fattar alla beslut,de kanske inte har tänkt på att en dag blir de gammla oxå. mad.gif
andersen
Huddinge kommun känner jag väll till, för utom stortorp så finns det ett äldre boende som heter Långsjöbo,där dom äldre har det helt annolunda dom bor i fina lägenheter med sjöutsikt. Långsjöbo startades av Delicatos grundare Einar Belven och drivs av en stifstelse i dag, och det är väll bra för dom som bor där, men så borde alla kunna bo och det ska väll inte bara vara plånboken som dikterar hur du ska bo när du blir gammal.
kristerh
CITAT (andersen @ 21-04-2005, 17:35)
Huddinge kommun känner jag väll till, för utom stortorp så finns det ett äldre boende som heter Långsjöbo,där dom äldre har det helt annolunda dom bor i fina lägenheter med sjöutsikt. Långsjöbo startades av Delicatos grundare Einar Belven och drivs av en stifstelse i dag, och det är väll bra för dom som bor där, men så borde alla kunna bo och det ska väll inte bara vara plånboken som dikterar hur du ska bo när du blir gammal.

De har ju byggt om "hemmet" så att de gamla får egna rum eller bara dela med någon, dessutom har ju massor av rummen där sjöutsikt, det ligger ju bara ca 15m från vattnet, dessutom har hemmet enormt snygga parker o promenadområden, Stortorpshemmet var ju känt för sin fina vård när ersta diakonisällskap hade hand om det, även om det blev lite slitet mot slutet, men så fort kommunen tog hand om det började besparingarna.

Läste vidare om skandalen igår, en anhörig kom och skulle hälsa på en eftermiddag kl 16,00 och då låg de gamla kvar i sängarna med nattlinnet på sad.gif
krister
kristerh
CITAT (hera @ 21-04-2005, 17:28)
Man fattar inte hur dom tänker de som sitter o fattar alla beslut,de kanske inte har tänkt på att en dag blir de gammla oxå. mad.gif

Fast de har nog sett till att de hamnar på något privat lyxhem wink.gif
krister
amaira
Fy sjutton!

Tur att jag har andra och mycket bättre erfarenheter när det gäller min mamma...
KURT
Annars visades ju nyligen dokumentären "välfärdsmysteriet" på SVT (visas också i morgon 23/4 kl 12.30 SVT2).

"Vården urholkas, skolan skärs ned, omsorgen försämras. Så brukar det heta. Men faktum är att vi aldrig har satsat så mycket på välfärden som i dag. Vart tar alla skattepengar vägen? Och när hade vi det egentligen som allra bäst? Faktadokumentär av Pär Fjällström."
kristerh
CITAT (KURT @ 22-04-2005, 09:50)
Men faktum är att vi aldrig har satsat så mycket på välfärden som i dag. Vart tar alla skattepengar vägen?

Skulle tippa på byråkrati, fallskärmar, tjänstebilar o annat till politikerna wink.gif unsure.gif
krister
amaira
CITAT (KURT @ 22-04-2005, 09:50)
Annars visades ju nyligen dokumentären "välfärdsmysteriet" på SVT (visas också i morgon 23/4 kl 12.30 SVT2).

Åh tack KURT. Missade (glömde, glömmer tv:n över huvud taget) det. Vill gärna se, ska spela in i morron.
KURT
CITAT (kristerh @ 22-04-2005, 10:02)
CITAT (KURT @ 22-04-2005, 09:50)
Men faktum är att vi aldrig har satsat så mycket på välfärden som i dag. Vart tar alla skattepengar vägen?

Skulle tippa på byråkrati, fallskärmar, tjänstebilar o annat till politikerna wink.gif unsure.gif
krister

I bakgrundsmaterialet står det:

"Har inte de ökade resurserna gått till högre löner och priser?
Nej, SCB:s har räknat om till s.k. fasta priser. Det betyder att man har korrigerat för prisökningar och löneökningar inom varje område. Exempelvis är sjukvårdens kostnader omräknade med hänsyn till prisutvecklingen på mediciner och på löneökningarna i offentlig sektor. Därför är det korrekt att säga att siffrorna avspeglar verksamhetens omfattning snarare än de verkliga utgifterna.."

Så generellt sett har det blivit oändligt mycket bättre, men visst finns det exempel på misskötsel, och då kanske framförallt när man miskar på omvårdnaden. I många fall kan man tex med tekniska hjälpmedel minska på omvårdnaden. Men i många fall så går det ju faktiskt inte att spara in på just omvårdnaden.
sommarfina
Hejsan alla!

Kan tyvärr säga att detsamma gäller ÄVEN för norra norrland, här ser vi också en tydlig försämring efter nedskärningar...visst våra politiker säger att det finns lika många vårdplatser kvar.
Men fakta kvarstår att den omstrukturering de genomfört bara flyttar runt problemet.
Boenden stängs igen för att bli seniorboende och det blir allmer dementa som istället för ett GEMBO (gemensamhetsboende) får bo i en lägenhet i samhället med hemtjänst som enda insats... vilket resulterat i att vi har äldre som är ute på samhället och går... utan att ha en aning om var de är på väg (förstås ett tag efter de begett sig ut, då glömmer de lätt).

Som personal så trycker vi ju naturligtvis på våra biståndsbedömare om att vi inte kan tillgodose våra vårdtagare total trygghet ej heller anhörigas behov då de är oroliga för sin mor, far el vad det kan tänkas vara , vi vill få till stånd att man sätter in dörrlarm hos en del vårdtagare, förvisso kanske vi inte kan vara där på nolltid om man redan är ute på larm el förhåller sig en bit därifrån men chansen att det hinner hända något fruktansvärt minimeras ju markant. Som svar på vår påstötning får vi att det där ligger på vår chefs bord att ta beslut om.
Vi frågar chefen och svaret blir :

- Nej det har nog inte kommunen råd med, vi har så pressad ekonomi som det är....jag måste tänka budget

*sucka*

Det är så fruktansvärt att det får gå till så här...och jag tror inte det blir bättre utan snarare så blir det sämre, INTE för att vi som hemtjänstpersonal är ett sämre klientel...nej många av oss är undersköterskor och har jobbat på äldreboende innan omstrukturering...utan för att det blir för många skallar på oss var att ta hand om...PLUS att då man trycker på att få rätt hjälp så finns den inte att få.
Dementa ska inte bo i egen lägenhet med endast tillsyn nån gång per dag plus matlådor.... HELT FEL enligt min mening.
En som är dement ska ha rätt till advekat vård helst då på ett GEMBO där det finns dygnet runt service.

Tack för ordet!

P.S För alla er som orkat läsa så här långt önskar jag höra vad ni har för åsikter om just detta, finns mycket annat som försämrats...men man orkar snart inte tänka på det.

USKA inom hemtjänsten

wink.gif ohmy.gif mad.gif sad.gif
mari_tres
Håller med- stackars gamlingar!!

Men tänk också på den stackars personalen, som i många fall får stressa och slita ut sig. Stackars dem! Det prioriteras fel här i landet, då vissa (ingen nämd, ingen glömd) får topplöner och fallskärmar medan andra ständigt ligger på gränsen till att klara sig och sin familj. mad.gif
kristerh
CITAT (mari_tres @ 22-04-2005, 10:43)
Men tänk också på den stackars personalen, som i många fall får stressa och slita ut sig. Stackars dem! Det prioriteras fel här i landet, då vissa (ingen nämd, ingen glömd) får topplöner och fallskärmar medan andra ständigt ligger på gränsen till att klara sig och sin familj. mad.gif

Håller fullständigt med, vad skulle samhället göra utan dess underbetalda
hårt arbetande, oftast kvinnor wub.gif
krister
Sulawesii
Med väldigt dålig lön!
sommarfina
Ingen som tycker nåt om äldrevården?
AnnammA
Hej!

Med tanke på den(läs:dåliga!) löneutveckling vi har som arbetar inom vård och omsorg, som vi ska köpa arbetskläder/skor för, borde de inte behöva ha så många besparingar, eller??? wink.gif Så fort det pratas om att ge oss ett rejält lönelyft kontrar kommuner&landsting med att de inte har råd...

AnnA
andersen
CITAT (sommarfina @ 22-04-2005, 12:59)
Ingen som tycker nåt om äldrevården?

Jag tycker följande om vården. Höj skatten och öronmärk den höjda skatten att enbart gå till vård omsorg och skolan,inför lagar som förbjuder arbetsgivare att anställa folk på deltid utan att den anställda själv vill det, det blir mera kvalite på det utförda arbetet om folk arbetar heltid istället för tex fyra timmar om dagen utan rast.

Sedan kan man åxå tänka sig ett system som ser ut så här tillsammans med den vanliga omvården av dom äldre att man kan välja att bor mera hemma och man bygger upp ett system som gör det möjligt för anhöriga att vara delaktiga i omsorgen av dom äldre, allså man låter anhöriga ta friviligt hand om sina äldre mot en bra ersättning och ej förlorad framtida pension.
Kajsa
Nej, det är inte så illa på alla äldreboende, jobbar natt på ett i Västerås.
När vi börjar kl 21.00 har vi många som ska läggas, en dam lägger sig 02.00, det bestämmer man själv. Vi har mycket att göra hela natten, ingen ligger nerkissad, och dom flesta kollas under natten, många flera ggr.
Har 50 boende på två personal, många är sjuka, lever sin sista tid, men vi gör allt vi förmår på natten, vi sitter ner och pratar, tröstar. Men visst är det stressigt, ganska tom när jag kommer hem. Men vanvård, nej långt därifrån, tyvärr får ni bara läsa allt trist.
lavendel2
CITAT (sommarfina @ 22-04-2005, 10:19)
!

P.S För alla er som orkat läsa så här långt önskar jag höra vad ni har för åsikter om just detta, finns mycket annat som försämrats...men man orkar snart inte tänka på det.

USKA inom hemtjänsten

wink.gif ohmy.gif mad.gif sad.gif

Hej!
Jag vet inte så mycket om hur det fungerar för övrigt....men jag vet att där min mamma bodde så fick hon en suverän omvårdnad..dessa fantastiska USKOR...jag vet att när mamma valde att flytta dit så visste hon att det här boendet hade bra rykte.....en kultur som inte gjorde avkall på omvårdnaden!
Jag är så imponerad av dom som tog hand om henne där...den respekt och förståelse dom hade för den person hon var....och är så glad att dom kom och grät tillsammans med oss anhöriga när hon dog!
Det här var väl ingen svar på din fråga.......bara en försäkran att jag vet vilket otroligt jobb ni gör!
Lavendel
sommarfina
Hej, jag måste säga tack för allt beröm ni ger mig och mina arbetskollegor!
Och förlåt för att jag frågade om det inte fanns någon som tyckte till om vården...
Hmmm jag är visst inte läskunnig.
*skrattar*...såg inte att det var uppspaltat i sidor...
Ja så dum kan man vara ibland.

Jo det är trist att det ska vara så här men i gengäld så gör ju vi som
jobbar ALLT för att vården vi ger ska bli så bra som möjligt.
Visst det kommer in slashasar och outbildat folk även inom vårdyrkena men de som har en fast anställning får man ändå hoppas på att de är där för att de vill vara där... annars tycker jag att man ska eller bör vidareutbilda sig.

I mitt arbetslag så utför vi väldigt mycket "gratistjänster"... inom hemtjänsten ska det finnas "beslut" på i princip ALLT vi gör åt de äldre.
Men vi gör mycket utöver därför att man ser att det gynnar vårdtagaren...
sen så är det kanske en kvinnlig ådra lite...
-Äh jag hinner vattna alla blommor, de är ju jättetorra...trota att man vet att till helgen kommer nog barnen hem och gör det (men då hinner de då inte dö bort innan dess)


-Jo men visst kan jag posta ditt brev (hmm jag gör det för att han sitter ju i rullstol och kommer aldrig ut)

-Jaha du vill skicka alla hjärtans dagsbukett till dina vänner i Småland, ja jag kan ta den beställningen...o.s.v

Så trots viss vanvård eller kanske just DÄRFÖR att det brister "uppåt i ledet" så försöker man på nåt vis hjälpa sitt eget dåliga samvete genom att utföra lite till och lite till och lite till.

Sedan kan man ju fråga sig varför så många kvinnor sjukskriver sig.
Svaret är ganska självklart.
Man blir hmmm ett ord jag inte gillar (utbränd)...skulle vilja kalla det
jäkligt slutkörd istället.

Själv har jag man och 5 barn men vet vad jag talar om, älskar min familj...så visst jag försöker ge järnet hemma...älskar jobbet samma där

He,he,he älskar blommor har hela källaren full....

Och ändå så vill jag så mycket mer...men tiden räcker inte till och orken ska vi inte tala om.
Men värk och dylikt det får bli ett annat kapitel

Tack för mig!
*Eko*
CITAT (kristerh @ 21-04-2005, 16:11)
Jag tycker det är fördj.. att man kan behandla de äldre så   mad.gif



Jag håller fullständigt med dig Krister, men om äldre vården skall vara luckrativt så måste den ut på entrepenad eller privatiseras och hur annars skall man göra för att få fart på omsättningen än t.ex. att minska matransonerna!!!?

Felet ligger till en del i vår kultur som har gjort ungdomligheten (inte ungdomarna!) till en avgud.

MVH
Eko
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon