Full version: Egypten
Rossi
Hej Caprice!

Jag såg att du snart skulle till Egypten. Vi var där ifjor och var mycket nöjda med vår resa. Var ska du åka? Vi var i Hurghada men var mestadels på resande fot i Luxor och Kairo. Pyramiderna och Sfinxen är pampiga!

Var försiktig med mat och hygien och ta med våtservetter så att du kan göra rent händerna ofta (inte minst efter att du har tagit i sedlar).

Hoppas att du får det bra!

Rossi
farbror B
se pyramiderna åt mej...
*avis* ohmy.gif
Caprice
Hejsan Rossi!


Vi åker i början av maj...

Ska bo på ett hotell ca 2km utanför Hurghada...

Självklart ska pyramiderna besökas...! wub.gif

Inget roligt finns tydligen i trädgårdsväg, varken i plantväg eller trädgårdar, men kryddor, te och tyger ska shoppas...

Jo, jag vet att man tyvärr måste tänka på vart man äter.. Jag som tycker det är kul att besöka små lokala tavernor istället för turistfällorna, men nu blir det nog inte så... Ligger hellre på beachen är ett sjukhus..

Vi bor på ett stort hotell, men istället för ett stort hotellkomplex har de byggt flera byggnader så det blir lite som en egen by... I tusen-och-en-natt-stil med trädgård som är ljussatt kvällstid... wub.gif

Här ska vi bo..



Caprice
Rossi
Låter trevligt!

Nej, blommor var där inte så mycket - mest sand, sand och åter sand.

Jag shoppade inte speciellt mycket. (Konstigt för att vara mig i och för sig.) Största anledningen var att försäljarna var så påflugna. Jag hade handlat mer om de hade låtit mig titta ifred.

Vi klarade oss ifrån magbesvär. Var på vaccinationscentral (hemma i Sverige innan resan alltså) och fick en dryck som heter Ducoral. Den stabiliserar bakteriefloran i magen. Drycken var rätt dyr men det kan det vara värt.

Du har en härlig resa framför dig! Du måste skriva och berätta sen vad du tyckte!
Caprice
Har oxå hört att försäljarna inte är roliga...
(undrar om man kan köpa tårgas..?) tongue.gif

Avlägger rapport när vi kommit hem...



Caprice
Christina i Taxinge~
Kul att läsa denna tråden! smile.gif
Jag ska också till Hurghada och bo en bit 'utanför'......men det blir efter att Caprice kommit hem.

Lova att du berättar hur det var!!!! biggrin.gif
Caprice
Hejsan Christina..!

Klart jag ska berätta...

Hur går det med Rosenbrunnen, förresten..?

Planerar att kopiera din ide´... biggrin.gif
Fast jag ska mura med gråsten...


Hursomhelst, du ska väl oxå till pyramiderna när du väl åker..?


Caprice
Christina i Taxinge~
Jorå, det börjar komma små bladskott på de nyplanterade rosorna i 'brunnen' smile.gif

Kommer att bli görsnyggt att göra en i sten - ser dessutom ut som en brunn då ju biggrin.gif
Vill se bilder när det är dags!

Nä, ska inte till Pyramiderna.......det får bli en annan gång ( för det är ju helt klart ett MÅSTE).
Vi är 6st som åker och det har varit ett himla pusslande att få ihop semestrarna och vi ska fira ett brudpar där nere bl a, så det blir lite stressigt & bökigt om några avviker till annan ort (alla 6 kommer inte ner samma dag).
adrian
Hejsan!
1/3 av priset som de tänker ge dig är vad du bör betala, opch handlar du där du BOR så har de lagt på ganska mycket..smile.gif.

Det är dyrast runt hotellet, och billigare i staden, men i och att du är turist så kommer alla att vilja ha dina pengar och de är duktiga på detta.

Efter ett tag så sa vi: Vi har precis redan köpt en sådan, och då gav de sig.

De kan slita tag i kläderna för att du verkligen SKA följa med dem in i deras butik, en del låser t.o.m dörren och kokar te åt dig för att du ska handla.

Var artig och bestämd, gå bara om du INTE vill handla.

När jag var där var det Rhamadan och man fick inte pussa sin flickvän, det gillade de inte, men själva försökte de tafsa hela tiden...

De säger också att det är ÄKTA papyrus och det är det INTE alltid, på Museet kan de lära dig att se skillnad på denna, jag tror att du ska hålla den mot solen och se hur raka resp krokiga papyrusbitarna är.

Papyrus är RAK medans kopian är lite krokig.

Alkoholgele i flaska är annars äldigt bra, allt är skitigt där nere, mina händer såg ut att ha klappat ett får nästan varje dag.

Så stoppa INTE inte nåt finger i munnen..biggrin.gif

Ta INTE emot någon FREE GIFT, för det är det ALDRIG, du måste ge dem en free gift tillbaka och det är en hel del pengar.

INGA saker är heller äkta trots att de säger det, skrapa på statyer etc, det mesta är alltid "Limestoe" kalksten som de målat svart eller grön...

Det gamla EGYPTEN alltså pyramiderna och dess historia är vackert och intressant, dagens Kairo, försäljare etc. är blä...

Konungarnas dal och museet i Kairo och sådana historiska platser är väl värda ett besök, annars är det mesta smutsigt och pengagalet...
Rossi
Ja, försäljarna var verkligen jobbiga .... Vi köpte en s.k. limestone-tavla fint målad med olika färger. Det skulle vara som en liten tack-present till bekanta som vattnade våra blommor och tog vår post under tiden. Några veckor efter hade färgen bleknat bort.

De försöker hela tiden lura en och man är inte van vid att vara ovänlig och säga ifrån. Men det behövs!

När vi var i Luxor så hade de överallt s.k. kalescher, d.v.s. häst och vagn som de körde turister i mot pengar. Vi hade tänkt att vi skulle åka kalesch men vi ville själva välja vilken och när. Vi gick på hamnpromenaden och var femte meter kom de och frågade om vi ville åka kalesch. "No, thank you", var det ständiga svaret. Där var en hästförare som var så ettrig så min man blev irriterad och det märkte han ju såklart och hade svårt för att ta. Han förföljde oss med sin häst och vagn och lät oss inte vara ifred. Han skrek åt mig på mycket bruten engelska "You got angry husband!". Till sist fick några turistpoliser mota bort honom.

När vi hade strosat omkring på marknaden ett tag så tyckte vi att det var dags att åka kalesch. Vi stoppade en och frågade efter priset men han skulle ha alldeles för mycket så vi gick vidare. Rätt vad det var så såg jag i ögonvrån hur en man i en lång särk kom ridande barbacka i full galopp mot vår riktning. En meter framför oss tvärnitar han med hästen och kastar sig av. Jag tänkte direkt "nu blir vi rånade" men grejen var den att han hade sett att vi var intresserade av att åka kalesch och han hade en kompis längre bort som hade en kalesch ..... Vi gjorde upp om priset och satte oss i vagnen. Det var en rätt ung kille och hans häst Cinderella. Han började köra omkring oss och vi hamnade i rätt skumma kvarter. Plötsligt stannade han och berättade om affären som låg bredvid där han stannat. Han tyckte att vi skulle av och handla. Jag sa att vi inte ville handla utan att vi ville åka kalesch so, please go on. Så stannade han ideligen. Vi förstod ju till sist att det var släktingar/vänner till honom som hade de här affärerna och han fick väl provision om vi handlade. Min man mulnade ihop mer och mer och var helt tyst och jag fick sköta den jobbiga konversationen med vår hästförare. Till sist fick jag honom att köra oss till hotellet ....

Det mest jobbiga var att se döda hästar och hundar på gatorna, döda får i Nilen etc. För att inte tala om alla fattiga människor, givetvis. Detta var i Kairo.

Ibland lyckades man nog inte pruta så mycket som man hade kunnat men det var ändå billigt och vi tog det hela som lite av u-hjälp.

Vad du än gör - lämna inte kameran ifrån dig för att den vänlige kamelskötaren ska hålla i den när du stiger upp på kamelen. Du får betala mycket för att han ska lämna tillbaka den ....

Något som berörde mig mycket var när vi skulle in till Luxor. På vägen dit var det mycket fattigt. Människorna bodde i söndriga skjul och slet på sina täppor. Då kommer det mängder av turister i bussar och i deras ögon måste vi alla ha varit miljonärer. Då lyfter de blicken från sitt slit, får syn på oss och bryter ut i jätteleenden och vinkar åt oss. Jag får gåshud bara jag tänker på det. Där fick man sig en tankeställare om livet.
adrian
Min resa var ännu galnare än din... tongue.gif

Ett minne för livet... biggrin.gif

En vän till mig var i Alexandria och hela gruppen blev inlåsta i ett torn och fick muta sig ut genom grindarna trots att de redan betalat för att gå in i tornet för att se utsikten... wacko.gif mad.gif tongue.gif

Det gäller att inte vara blåögd i detta land, vi är som flugor med feta plånböcker, mer är vi inte värda... biggrin.gif
mulle
Det är mycket intressant att läsa vad ni skriver.
Jag var på en längre rundresa i Egypten med början vid kusten och Kairo, sedan en kryssning längs Nilen över Luxor till Assuan och till sist en flygtur till Abu Simbel.

Jag älskade landet och eftersom jag har rest mycket i både Asien och Afrika tyckte jag inte att fattigdomen eller smutsen var speciellt påfallande. Men det är klart, jämfört med oss är det slum.

Vi tyckte att människorna var påfallande vänliga.
Beträffande försäljarna hade vi den inställningen att vi från början tog det som ett fenomen som inte skulle få irritera oss.
Vi kollade (och njöt av) deras skicklighet och bemötte dem med skratt och leenden. Dessutom gjorde vi precis som Adrian, vi sa vänligt att vi hade köpt dagen innan. "So, sorry, we just got it for a much higher price than yours...." - det var en bra replik som fick egyptierna att skratta.

Maten var supergod. Man ska unna sig en middag på ett riktigt bra hotell och be att få traditionell egyptisk mat. De slutar aldrig bära in rätter...

Thutankamons hämnd - magsjukan - drabbar de flesta.
Ta med en liten påse potatismjöl så slutar det rinna ur magen!
Ett annat bra tips är att ha med egna sugrör och bara dricka direkt ur flaskan och inte ur deras glas som ju diskas i det bakterierika vattnet.

Riktigt trevlig resa! Själv åker jag till Madeira nu!

Mulle
Rossi
CITAT (mulle @ 22-04-2005, 07:53)
Maten var supergod. Man ska unna sig en middag på ett riktigt bra hotell och be att få traditionell egyptisk mat. De slutar aldrig bära in rätter...

Hm, så olika man kan tycka .... Jag tyckte inte att maten var så god ...

Jag är mer inne på Adrians linje när det gäller upplevelserna MEN det var en fantastisk resa som jag gärna rekommenderar andra.

Vi åker till Madeira senare i år. Du får berätta vad du tyckte när du kommer hem igen!
mulle
Det är tredje gången vi åker till Madeira... rolleyes.gif

Vi avgudar denna vackra ö som erbjuder så mycket för den som tycker om att vandra!
Mulle
Rossi
CITAT (mulle @ 22-04-2005, 08:34)
Det är tredje gången vi åker till Madeira... rolleyes.gif

Vi avgudar denna vackra ö som erbjuder så mycket för den som tycker om att vandra!
Mulle

Vi har varit på Azorerna och det påminner väl en hel del om Madeira fast Madeira är nog ännu grönare.

Trevlig resa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon