Sulawesii
Pastorn

Vad är det för fel på karl´n?
Blomstertanten
Han har nog inte "alla ägg i korgen" wacko.gif
Kanske ett fall för Centrum Mot Rasism och Antidiskrimineringsbyrån ? unsure.gif
belle
ja du, han har nog inte alla får hemma.....
*solis*
Jag undrar,vem är det som regerar i denne mans inre?
Ina
CITAT (solis @ 19-04-2005, 17:58)
Jag undrar,vem är det som regerar i denne mans inre?

Min misstanke är att det nog är han själv...
Sulawesii
The big ego himself.... mad.gif
tomas99
Idiot? Jag tycker att Runar är bra och vi som har odlarintresse skall väll vara glada för att han dessimerar rådjurs stammen.


MVH Tomas
pisanggoreng
Vilken idiot!

Oberoende vad han gör med rådjursstammen... blink.gif
pejori
han är väl snål och plockar hem maten själv huh.gif
den är helt klart färsk ialla fall biggrin.gif
netaave
Hjärntvättad sedan barndomen
Sulawesii
Jag blir så förbannad på sådana "kristna" som inte fattar vad det innebär att vara kristen!
farbror B
Känns som om islam inte är det man främst ska skämta om om man är rädd om livet.....
Ralf
Runar en man som aldrig haft ett rikgti jobb i hela sitt liv, har hankat sig fram på att säga floskler hela livet bara.
Magnolia
Har han inte läst bibeln? Där kan man tala om märkligheter; gamla gummor och småbarn föder barn, män som gifter sig med fler kvinnor än Runar kan räkna till... Men när det är ens egen religion kanske man förstår att allt inte ska tas bokstavligt?!

Och på tal om att Buddha skulle varit brun och tjock: borde inte Jesus ha klippt sig och skaffat ett jobb?!?! wacko.gif
farbror B
Snacka om att RUNAR borde klippa sej och skaffa jobb...
Sulawesii
CITAT (Magnolia @ 20-04-2005, 11:05)
Har han inte läst bibeln? Där kan man tala om märkligheter; gamla gummor och småbarn föder barn, män som gifter sig med fler kvinnor än Runar kan räkna till... Men när det är ens egen religion kanske man förstår att allt inte ska tas bokstavligt?!

Och på tal om att Buddha skulle varit brun och tjock: borde inte Jesus ha klippt sig och skaffat ett jobb?!?! wacko.gif

Min bror läste Bilbeln för några år sedan. Han var lite upprörd över hur mycket som kunde relateras till omoraliskt leverne i denna heliga bok.
farbror B
Religiösa skrifter, bibeln koranen mm ska vara en upplevelse för de troende, inte en lagbok för alla situationer.
På Jesu tid gillade man inte kvinnor i församlingarna, accepterade inte homoäktenskap mm och läser man detta bokstavligt som " det säjs inget om det alltså är det inte tillåtet" så blir det ju konstigt eller hur?
Jesus verkar ju ha varit en förlåtande man, som tolererade samhällets svaga, han skulle inte fördöma unga flickors aborter och homokärlek tror jag, däremot övergrepp begångna av katolska präster...
Pirum
CITAT (farbror B @ 20-04-2005, 10:37)
Känns som om islam inte är det man främst ska skämta om om man är rädd om livet.....

Nej, den gode Runar ligger kanske pyrt till. Men fånigt av den där andre som intervjuades att jämföra med korstågen, för där var det ju andra mekanismer inblandade. Även inom Islam har man länge debatterat hur det nu var med Muhammeds giftermål. Aisha var väl 6 år, eller 9 år när de gifte sig, men frågan är ju när (om?) äktenskapet "fullbordades". Många ansåg ju att kvinnor var vuxna vid 12-13 års ålder. I dagens Sverige anser de flesta såklart att giftermål så ungt är helt förkastligt, och det håller man ju med om såklart.

Hade Jesus återfötts idag så hade han väl förresten skjutits ihjäl av nån Israel eftersom han hade så skäggig och palestinsk uppsyn.
Pirum
http://www.gt.se/index.jsp?a=272494

"Runar akut dödshotad
Runar Sögaard, 37, fruktar för sitt liv sedan han har utsatts för flera allvarliga dödshot."

Får hoppas att det går att spåra fähundarna som hotat, och straffa dem hårt. Även om Runar är en stolle så bör han ju ha rätt att säga sin åsikt.

Runar är tydligen polisanmäld också, och har han sagt något olagligt så ska även han straffas enligt lagen såklart.
farbror B
Ja, att hota någon till livet är naturligtvis ett lagbrott, men att gå ut och säja sånt som han har gjort är så dumt att man förstod att det kommer att gå illa.
Sån propaganda är fullt i stil med Hitlers antisemitiska budskap tycker jag.
Hur skulle kristna gilla om andra religioners förespråkare pratade illa om Jesus?
Finns det någon enda anledning att ge sej på andras religioner överhuvudtaget? Det är enligt mej kvalificerat brott mot religionsfriheten, vilket är straffbart, för att inte säja skamligt.
farbror B
Sedan skulle jag uppmana pingströrelsen att göra sej av med såna rötägg inom organisationen.
Pirum
Som jag ser det innebär religionsfrihet inte bara frihet att tro på en religion, utan även frihet att kritisera den. De katolska präster/kardinaler som skyddat pedofiler i USA är exempelvis fähundar, svin, och på sätt och vis även delaktiga i fortsatta brott inom organisationen. Denna kritik måste man ha rätt att komma med, trots att man inte är katolik.

Nu var det visserligen inte speciellt genomtänkt eller skarpanalyserad kritik som Runar kom med, men han bör ändå ha rätt att säga vad han tycker menar jag.

Runar får ju dessutom ofta stå ut med att höra att han är en fullkomlig idiot, sektledare, och det ena med det andra.

En religion måste tåla att kritiseras. Kristendomen dömde kritiker på bål, så ska vi inte ha det idag.
pisanggoreng
"akut dödshotad"

vilken knepig formulering... blink.gif
Sulawesii
Om man är så nöjd med sin egen religion, varför ska man då behöva kritisera andras?
Kan inte tänka mig annat än att den som gör så, känner sig väldigt hotad.... Och då måste det ju vara något som felar i dennes uppfattning av sin religion.
Pirum
Jag tycker det är helt ok att kritisera religioner man inte själv tillhör. Påven och katolicismen kan exempelvis kritiseras för att de är emot skilsmässor, emot abort (eller avlivande av ofödda barn), emot kondom i aids-drabbade afrika, etc. Detta motstånd leder i praktiken till att kvinnor tvingas stanna med hemska män (eller tvärtom ibland), att kvinnor dör vid illegala aborter, och att oskyldiga smittas med aids. I Sverige väljer vi ju (i princip) själva om vi vill smitta oss med könssjukdomar.

Som svar på denna kritik så kan ju påven åberopa bibeln. Och sen får folk flest bilda sig sin egen uppfattning.
Sulawesii
Ok. Kan hålla med om att viss kritik behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon