Full version: Kirskål-soppa.
amaira
Späd fin kirskål finns det ju gott av just nu. Inte precis till allas glädje.

Men en gång i tiden var den odlad, och om man äter den, så förstår man varför.

Just nu så är den ju en av de allra första grönsakerna. En riktig vårprimör.
Läcker!! Och proppfull av nyttigheter!! Och nån glädje kan man väl unna sig att få ut av den, om man ändå har den.

Själv tuggar jag i mig den som den är. Som man kan mumsa på sallad t.ex. Den är mild men ändå smakrik.

Hur man tillagar den, är det "bara fantasiiin som sätter gränser" sleep.gif .

I går åt vi soppa på den.
Som nässelsoppa, men enklare. Det finns mera att plocka av, de bränns inte, men man får ta lite mera kirskål i, för den är mildare i smaken än nässelsoppan. Om man vill kan man blanda nässlor och kirskål.

Jag gör såhär:

Först sjuder jag kirskålen ett par minuter i lite vatten med buljongtärning i. Den blir fort mjuk.

Vattnet spar jag, kirskålen hackar jag.

Jag gör en redning på mjölk och grovt rågmjöl (nyttigare än vitt vetemjöl som såklart går lika bra), kokar upp med mer mjölk och buljongvattnet jag sparat. Får sjuda några minuter så mjölsmaken försvinner. Först mot slutet sätter jag i kirskålen, eftersom jag inte vill koka bort alltför mycket vitaminer.

Krydda efter behag och tycke. Jag har bara lite svartpeppar och allkrydda (förutom buljongtärningen).

Serveras med kokt ägg i, precis som nässelsoppa. GOTT
ejjan
Tack för receptet - precis vad jag letade efter rolleyes.gif

Har faktiskt klarat mig utan kirskål i trädgården, men på jobbet är det desto mer! Kanske ska bjuda barnen (arbetar på förskola) på kirskålssoppa!
Gertrud Karlsson
Bra recept på kirskålssoppa! Mera tips för den som inte tål gluten eller inte vill använda mjöl: koka med potatis eller jordärtskocka så reder sig soppan själv. Vitlök som får koka med är också gott! rolleyes.gif
zaaritha
Verkar så himla svårt att tänka sej att ÄTA kers!!!!
Luktar så j-a illa!
wolkenkrabber
värt att testa.. om man haft kirskål blink.gif kanske hittar lire upe på en äng eller nått
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inte heller kirskål här men jag har hittat ett ställe bredvid en hästhage där det växer massor där jag har gått och plockat en del varje vår. Jag gillar kirskålspaj och kirskålspiroger mera än soppa.
wolkenkrabber
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-05-2005, 11:15)
Jag har inte heller kirskål här men jag har hittat ett ställe bredvid en hästhage där det växer massor där jag har gått och plockat en del varje vår. Jag gillar kirskålspaj och kirskålspiroger mera än soppa.

recept?
Pia mitt i Skåne
Jag har gjort kirskålsoppa och kirskålstuvning och jag kommer inte att köpa spenat fler gånger. Kirskålen är ju gratis, nyttig och god. Den har en lite kryddig smak i botten, nästan som mycket mild libsticka.
I sommar kommer jag att plundra alla närliggande kirskålbestånd och blanchera dem och frysa in.
Fler tips eller recept skulle vara kul.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (wolkenkrabber @ 06-05-2005, 11:21)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-05-2005, 11:15)
Jag har inte heller kirskål här men jag har hittat ett ställe bredvid en hästhage där det växer massor där jag har gått och plockat en del varje vår. Jag gillar kirskålspaj och kirskålspiroger mera än soppa.

recept?

Tja jag brukar experimentera lite när jag lagar mat.

Kirskålspiroger gör jag oftast i vanlig köpt smördeg som jag kavlar ut och fyller med förvälld hackad kirskål + riven ost. Gott till soppa. Jag fyller smördegen med så mycket jag kan sedan försluter jag pirogen och penslar med ägg och sätter in i ugnen som jag sätter på runt 225 grader, när pirogerna är gyllenbruna är de klara.


Paj: Först gör jag ett pajskal jag brukar ta det som finns i vår kokbok under Quiche Lorraine, ibland gör jag på bara vetemjöl och ibland byter jag ut en del av vetemjölet mot graham. Pajskalet gräddar jag i ugnen enligt kokboken.

Sedan förväller jag 1-2liter kirskål i några minuter (mer än så brukar jag inte orka plocka, det finns dock ett recept här på forumet där det enl. receptet ska vara 5 liter kirskål till en paj)
Kirskålen hackar jag grovt och sprider ut i pajskalet. Ofta brukar jag även slänga på lite lättstekt gul lök. Har jag fetaost smular jag på lite sådant också + vanlig riven ost.

Sist häller jag på äggstanning vilket brukar vara 3ägg + 2,5-3dl mjölk. Äggstanningen saltas och peppras, har man fetaost i pajen får man tänka på att den är salt, har man inte någon fetaost i behövs mera salt i äggstanningen.

Vill man göra pajen mer färgglad kan man avsluta genom att lägga lite tomatskivor på innan man stoppar in den i ugnen.


Här är länk till kirskålspajen där det ska vara 5 liter kirskål i:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...8769e0e1778f236
noora
Så här gjorde vi en god paj häromdagen:

Pajskal enligt Vår kokbok (t.ex. quiche lorraine, som i inlägget ovan), ogräddat

250 g köttfärs
2-3 vitlöksklyftor
1/2 gul lök
örtsalt

en skål kirskål

2 ägg
en skvätt mjölk (kanske 1 dl)
c:a 1 dl keso

Hackad gul lök och köttfärs frästes i stekpanna och kryddades med vitlök. Kirskålen klipptes i mindre bitar och kokades en stund tills den blev mjuk. Kirskål och köttfärs blandades, blandningen hälldes i pajskalet.
Ägg och mjölk vispades i en skål och hälldes över fyllningen i pajen. Keson ströddes överst. Pajen gräddades i 200-225 grader i 30 minuter.

Jag har även upptäckt att stuvad och lätt saltad kirskål är väldigt gott på rostat bröd.

Och vi har massor av kirskål smile.gif Det är härligt att kunna plocka hur mycket man vill av en grönsak utan att behöva vara rädd för att den tar slut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon