Full version: Beskära äppelträd
Åsa - Alingsås
Hej!
Vi flyttade i maj förra året till ett nytt hus - ny trädgård. Vi fick då på köpet ett äppelträd som blommade jättefint precis när vi flyttade in. Men de få äpplen det fick blev inte så bra, bara kanske fem äpplen som gick att äta (men de var goda!). Trädet är dessutom risigt, mycket vattenskott och ser ut att ha blivit fel beskuret (men inte någon gång nyligen) och förmodligen inte blivit gödslat alls.
Äppelträd
Först hade jag tänkt att anlita någon för att ta tag i det hela, men efter att ha läst Cillas länk (alla sidor - vilken toppensajt!) om beskärning av fruktträd tänker jag att jag kanske ska våga göra det själv. (dessutom är plånboken nästan alltid väldigt tunn... sad.gif )
Nu tänker jag att om jag börjar i år med att ta bort kanske en tredjedel av vattenskotten, döda grenar och andra som kanske skaver eller sitter väldigt tätt, plus att jag ska försöka gödsla trädet (vilket gödsel ska jag använda? Gröngödsling låter ju iofs väldigt trevligt men jag har två små troll (2,5 och 4 år) som gärna springer och trampar och "plockar blommor" här och var...), låter detta som en bra början i år? Och ska jag då vänta med detta till mitten av sommaren? Jag är alltså mer angelägen att ha ett lyckligt träd än att få en massa äpplen, även om det också vore trevligt... laugh.gif

Väldigt tacksam för lite hjälp!!! smile.gif

MVH, Åsa!
KURT
Du måste knyta albumet till din identitet och tillåta andra att se bilderna där för att andra skall kunna se bilderna där.
Åsa - Alingsås
Nu tror jag att jag kanske har fått det att fungera... Här är bilden på mitt äppelträd:
Cilla
Hej Åsa,
Risigt tycker jag inte ditt träd är! Det ser ut att vara vitalt med god växtkraft och inte så mycket döda partier alls.

För att man ska kunna säga något riktigt klokt om hur det ska beskäras behövs bilder från flera håll på trädet samt närbilder på skott, tidigare snitt mm.

Det ser på din bild ut som:
- att trädet för 3-4 år sedan fick en "inkortning" av nästan samtliga grenar som gjorde att det skjöt fart från alla sådana snittställen. Det ser ut som att många uppåtriktade sott börjat utveckla sidogrenar, vilket är ett tecken på att man kan börja gallra i det igen.
- Sensommar är bästa tid för att inte få ny skottbildning. Jag skulle beskurit det då och gallrat lätt i hela trädet, samt kortat i yttre grenverket där det finns sidogrenar som pekar utåt. Inte ovan knopp med rak gren alltså. Välj att toppa snitt över sidogren som pekar ut ur kronan.
- att beskäraren inte velat välja bland de grenar som växer från stammen. Fundera på om du vill ha krongrenar så lågt ned som de lägsta, och ta en eller två sådana om året om du vill höja kronan. Helt klart snitt som görs under sensommaren.
- att det är en sort som helst vill växa uppåt eller att beskäraren prioriterat så för att det inte ska ta plats på bredden. Tänk på norr och söderläge när du beskär - trädet vill inte växa horisontellt mot en vägg eller mot norr, det får man hjälpa det med
- det kan finnas en del konstruktionsmässiga problem som skav eller kommande skav i inre kronan (sådant kan faktiskt också ympas ihop av sig själv). Tag inte många 5-cm grenar per år, lägg upp sådan beskärning på fler år. Detta träd är relativt litet och en 5cmgren är proportionerligt stor grenmassa för det.

Gödsling ser det inte ut att behöva, tillväxten är god.

Men som sagt, många fler bilder krävs för att man ska se säkert vad det behöver. Det här har förutsättningar att bli ett fint träd!

Bästa sättet att lära sig beskära är att dels läsa på om trädens anatomi och att sedan lära av sina misstag. Oreparabla misstag undviker man genom:
- att inte kapa grova grenar
- att lära sig lägga snitten rätt, känna igen grenkrage och grenbarkås och använda skarpa verktyg
- att ta lite varje år och titta på hur grentillväxten blev efter de snitt man gjorde förra året
- att beskära mer inne och nederst i kronan och lätt i yttre grenverket
- inte få för sig att man vet bättre än trädet vad som är bäst för det... Vi beskär för att vi vill ha större frukter än trädet ger av sig själv, och för att få stabilare grenar som tål tyngden av dessa större frukter. Många andra ambitioner med fruktträdsbeskärning av träd är dömda att misslyckas.
Åsa - Alingsås
Tack snälla Cilla för svar! Du är en pärla! Ursäkta att jag inte svarat tidigare, hela familjen lyckades drabbas av maginfluensa samtidigt...

Jag gick ut och tittade lite närmre på mitt träd och hittade något som jag tror kanske är ngn slags sjukdom.











Det finns dessutom små röda prickar i det här... Vad kan detta vara och vad ska jag göra?

Och kan jag plantera en klematis att klättra i det här trädet?

Tack igen Cilla! Du är en ängel!

MVH, Åsa!
Cilla
Bra bilder, Detta är utan tvivel fruktträdkräfta. Läs mer på http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm.

Du kan utan tveka låta klematis klättra i trädet. Hade det varit ett yngre eller helt friskt träd hade jag inte rekommenderat det. Visserligen klarar de att få en klematis klättrande i sig, men trädvården blir mycket svårare och det blir ofta på bekostnad av trädets väl och ve.

De snitt man ser är ganska brutalt gjorda och beskärningen har säkert varit en av orsakerna till att kräftan fått grepp. Ett av flera alternativ till skötselåtgärder av ett kraftigt kräftsmittat träd är att låta det växa fritt. Kräftan är en beskärare i sig själv.

En klätterros i ett träd som långsamt förvildas och får mängder av äppelblom kanske? Samtidigt som du planterar ett äppelträd som inte är känsligt för kräfta brevid?

Honungsrosen Helenae Hybrida kan ta över ett träd. Doftar starkt och får fina nypon.


Honungsrosen Hybrida i en björk. Inte så kul för björken, men det beror ju på hur man prioriterar.
Åsa - Alingsås
Tack igen Cilla, jag förstod att det inte kunde vara bra när jag hittade det... Men å andra sidan kanske jag får ett väldigt fint träd (en tid i alla fall) med både äppelblommor och klematis!! Och äpplen får jag väl fortsätta köpa på Ica, hehe.
Tack ska du ha, det uppskattas mycket!

MVH, Åsa!
Pirum
Om man har en sort som är känslig för kräfta, bör man då ympa in andra sorter på detta träd? Jag menar, anta att man råkar ta en kvist från en "motståndskraftig" sort, med supersmå angrepp av kräfta som man missar. Och så sätter man ympen i ett Cox Orange, varpå hela trädet får kräfta och kolavippar?

Hur är det med vildaplar (eller, frösådder kanske snarare), hur är deras resistens. Är det en chansning man inte vet på förhand?

Orsaken till att jag frågar är att jag har ett (frösått) träd med ca 10 ympar som tagit sig, alla ser helt ok ut. Men så fort man ser bilder på kräfta blir man ju aningen tveksam till att våga chansa med fler ympar på trädet smile.gif
Cilla
Hej Pirum,
Ja, precis som du anat är det alltid en risk att sätta in ympar i ett friskt träd. Kräftan är epidermisk, dvs finns i hela växten och sprids i hela växten.
Men trots detta så tar det tid innan kräfta sprider sig med sår i ett trd av mindre känslig sort som har bra växtförhållanden och beskärs lagom med bra snitt. Det spelar stor roll hur trädet beskärs, vilka växtförhållanden det har för hur snabbt kräftan går fram.

Kärnsådder är en chansning ja. Gamla fruktträd är ju kärnsådder i grunstammen, dvs roten och en liten bit av stammen. Om de blir mer eller mindre kräftbenägna av att vara ympade långt ned eller har stam och krongrenar som kärnsåddsarten tror jag inte man vet. Antagligen spelar markförhållanden och beskärning större roll, samt vilka sorter man ympat in förstås.

Kul med ditt fröstamsträd! ill du lägga in bilder på det är vi säkert fler som är intresserade.

För att riskera så lite kräftsmitta som möjligt med ympar kan man:
- beställa E-märkta ympar, hör med Elitplantstationen eller E-plantgruppen, www.eplanta.com
- inte ympa in kräftbenägna sorter
- ympa in kräftbenägna sorter i ett sent skede när man kan ta bort dem utan större snitt, och i övrigt hålla trädet vitalt och lättbeskuret så att kräftan inte utvecklas eller inte utvecklas snabbt
- inte ta ympris från trädgårdar där det finns kräfta

Säker går man aldrig, men att luckra jorden under kronan då och då, lägga kompost där och så gröngödsling samt att beskära lät med snitt som läker är en god grund för att hålla trädet kräftfritt eller få det att klara sin kräfta under mycket lång tid.
Pirum
Tack för ett positivt svar... trädet är väldigt litet än, inte mycket att ta kort på. Det är dessutom nästan för "mycket" ympar, en del får jag nog klippa bort, det kommer att bli för trångt annars. Och så klippte älgen och rådjuren ner det under vintern sad.gif Fick ta bort toppskottet, vilket jag ju ändå planerat...men nu fick jag ta av det för nära ett par andra grenar. Men hoppas det läker, annars har jag en möjlighet att kapa lite längre ner. Ska se efter löven kommit hur trädet ser ut, kanske blir det några kort när det börjat slå ut (så man ser grenarna).

Jag har på senare tid tittat alltmer på hur vildvuxna aplar ser ut. Vi har ett par vildäppelträd nära oss som är (min uppskattning) minst 50 år, och de ser fantastiska ut. Det ena har dock blivit undanskuffat av andra träd på senare tid. Inte vår mark så jag kan inget göra med det. När jag fått ordning på det här "ympträdet" så ska jag försöka beskära det så lite som möjligt. Mest för att testa, vi har mer äppelträd och äpplen än vi kan käka ändå, ympar för att det är kul, inte främst för att få mer äpplen att lagra.

Vi har förresten ett Cox Orange på ca 30 år som först förfrusit, sedan ätits av harar, ständigt trakasserats av rådjur och älgar, och under sina första 10 år växte mycket ynkligt. Barken har varit sprucken ända sedan en älg lekte med trädet en kall vinterdag. De senaste 10 åren har det dock vuxit bra, och gett fint med frukt. Avklippta grenar vallar över fint.
Dock, jag oroar mig för att det har kräfta unsure.gif Cox Orange är ju känsligt, och det står i aningen blöt lerjord.
Så här ser det ut på stammen, alldeles under första grenen.

(Taget med min mobil, det blev inte så bra)
Detta såret är väldigt gammalt, och det har inte lyckats läka. I kanterna på vallningen såg jag samlingar av små röda ägg. Har glömt bort vilket skadekryp det skulle vara...fast skrapade bort dem med kniv och avlivade med t-sprit.
Detta Cox Orange är förresten köpt, inga andra sorter inympade.
På "nyare" grenar finns inga konstigheter, förutom att barken ofta spricker någon millimeter, längs med grenen.

Sorry att jag "kapar" Åsas tråd med mina egna bekymmer, men vi har så många trådar ändå här, jag vill ogärna starta nya smile.gif
Cilla
Hej Pirum, roliga träd- och ympprojekt du har!

Det är intressant att studera vildaplars växtsätt, helt klart. Man ser i skogen hur de ormar sig genom gran och andra träd för att nå ljuset, och hur de fullständigt struntar i om grenar skaver mot varandra. De bryr sig mer om ljus än att växa symmetriskt, och har en fantastisk förmåga att anpassa tillväxten efter hur sneda de blir. Säkert rotsystemen också. Inte sällan ympar de samman sina egna grenar. Stammarna är mycket vackra på ungträden, som brons med starkt kopparinslag...

Såret på Cox-stammen har antagligen fler ursprung än kräftan. Kanske kapades en gren där, kräftan levde sitt liv i grenkragen, något sår skapades ovan den kapade grenen, kräftan levde ett gott och aktivt liv under en tid men ser nu ut att föra en rätt stillsam tillvaro. Kräfta, särskilt i större sår, kan stanna av.

De röa äggen du såg kan antingen vara rödvårtssjuka (en svamp, sätter sig i död eller försvagad ved, illröda små kuddar) eller en av äppellössens ägg som också är röda (minns ej vilken av dem för tillfället). Bra att ta bort.

Barksprickorna är säkert köldsprickor, antingen för att det står utsatt eller för att trädet har ett virus som försvagar det. Inget att göra förutom att njuta av tr'ädet. Som sagts tidigare kan man stärka alla träd genom luckring av jorden under kronan + gröngödsling.

Som tur är kan träd liksom andra biologiskt liv leva trots en och annan motgång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon